Innhold
Byplan
Hva er byplanen?
Områderegulering Hønefoss, heretter omtalt som byplanen, ble vedtatt i kommunestyret 5. september 2019. Planen legger rammene for den fremtidige utviklingen av byen Hønefoss, blant annet ved å definere fremtidig arealbruk, transportløsninger og fokusområder. Byplanen bygger opp under målsettinger i kommuneplanens samfunnsdel, blant annet ambisjoner om vekst. Byplanen består av et plankart og tilhørende planbestemmelser, samt et retningsgivende kvalitetsprogram.
Byplanens hensikt og ambisjoner
§1.1 i byplanens bestemmelser beskriver planens hensikt ytterligere:
Planen skal legge til rette for framtidig utvikling og vekst i Hønefoss sentrum. Formålet er å oppnå et variert og levende byliv som bygger videre på byens historiske bebyggelse og kvartalsstruktur. Det legges opp varierte boformer og en betydelig kontor-, nærings- og forretningsutvikling i nærhet til jernbanestasjonen. Sentrum skal styrkes og utvikles med god kvalitet og estetikk, som et tett sentrum med gater og møteplasser, der gående prioriteres og det er god kontakt med elva. Planen skal fastlegge rammene for et framtidsrettet og miljøvennlig transportsystem som skal sikre tilgjengeligheten til sentrum og bygge opp under jernbanestasjonen som et knutepunkt på Ringeriksbanen.
Planens ambisjoner
Hønefoss skal ha en tydelig identitet og et bredt utvalg av funksjoner. Ved å legge til rette for befolkningsvekst og nye arbeidsplasser i sentrum, bygges det opp under de store samferdselsinvesteringene som kommer i fremtiden. En bærekraftig og funksjonell løsning for trafikkavviklingen i Hønefoss vil også være en sentral del av arbeidet.
Ringeriksbanen er under planlegging, og Hønefoss vil få et InterCity-tilbud som gir ca. 30 min. reisetid til Oslo. Som følge av Ringeriksbanen forventes det en økt befolkningsvekst i Hønefoss og områdene rundt. En ny jernbanestasjon i Hønefoss må derfor planlegges som et godt integrert kollektivknutepunkt i byen.
Hønefoss er en by og regionhovedstad med korte avstander. Befolkningen bor i eller tett på sentrum, samtidig som det fortsatt er gode muligheter til å fortette Hønefoss med flere boliger og arbeidsplasser tett på stasjonen. Dette gir et stort potensial for å tilrettelegge for gående og syklende. Ved å øke tilgjengeligheten for gående og syklende i Hønefoss vil man bidra til å skape en levende bykjerne for både innbyggere, pendlere og besøkende.
Plankart
Kart over Hønefoss som viser fremtidig arealbruk, hensynssoner og løsninger for samferdsel. Plankartet hører sammen med planbestemmelsene, og disse utgjør til sammen byplanen.
Se planområdet i kommunens kartløsning
Planbestemmelser
Planbestemmelsene gir detaljerte føringer for arealbruk i Hønefoss, og utfyller og presiserer de arealformålene som angis i planen. Planbestemmelsene i byplanen setter regler om blant annet utforming av bygninger eller anlegg, utnyttelsesgrad for arealer, byggegrenser, krav til skjerming mot støy og luftforurensning med mer. Planbestemmelsene hører sammen med plankartet, og disse utgjør til sammen byplanen.
Planbeskrivelse
Planbeskrivelsen til byplan beskriver planens formål, hovedinnhold og virkninger, samt planens forhold til rammer og retningslinjer som gjelder for området. Dokumentet oppsummerer også planprosessen og resultater fra ROS-analysen og konsekvensutredningen. Alle reguleringsplaner skal ha en planbeskrivelse i henhold til plan- og bygningsloven § 4-2. I tillegg til å beskrive innholdet i planen, er dokumentet et viktig grunnlag for å tolkning av vedtatt plan, blant annet til å forstå intensjonene i bestemmelsene ved planinitiativ for detaljreguleringer, byggesøknader og søknader om dispensasjon.
Kvalitetsprogram
Kvalitetsprogrammet er forankret i byplanen, og viser gode løsninger for utforming av bebyggelse, offentlige byrom og felles uteområder tilpasset byens skala. Det inneholder retningslinjer for videre planlegging, og skal understøtte Hønefoss sin framtidige karakter og identitet.
Teknisk illustrasjonsplan
Dette er en plan som viser hvordan bykjernen kan utvikles videre. En rekke av disse grepene er sikret i plankart og bestemmelser.
Fylkeskommunen og Ringerike kommune fikk sammen utredet framtidig transportsystem. Illustrasjonsplanen er i tråd med denne utredningen, og viser framtidig gatestruktur med fortau, sykkelveier, kollektivfiler og grøntstrukturer.
Se også:
Transportutredning for Hønefoss
ROS-analyse og konsekvensutredning
I forbindelse med byplanen ble det utarbeidet risko- og sårbarhetsanalyse (ROS-analyse) og en konsekvensutredning. Begge utredningene kunnskapsgrunnlag for reguleringsplaner innenfor byplanen.
Områdeplan Hønefoss - ROS-analyse
Konsekvensutredningen Hønefoss
Andre utredninger, rapporter og strategier
I arbeidet med byplanen ble det også lagd en rekke andre rapporter. Her finner du noen av de viktigste.
Rapporter om medvirkning
I byplan-arbeidet var det en bred medvirkningsproses. Det ble arrangert en rekke opplegg, slik som åpent folkemøte, planverksteder. Det ble også arrangert egne medvirkningsopplegg for barn og unge.
Arbeidet med medvirkning ble oppsummert i rapporter, som inngår i kunnskapsgrunnlaget for byplan.
Planverksteder Byplan, vedlegg
Medvirkningsrapport Barn og unge
Oppsummeringsrapport barn og unge
Les mer:
Oversikt over alle aktivitetene i medvirkningsopplegget
Transportutredning
Utredningen hadde som mandat å gi god mobilitet, bygge opp om ønsket byutvikling, bidra til oppfylling av nullvekstmålet for personbiltrafikken, gi effektiv kollektivbetjening, gang- og sykkeladkomst til sentrum og viktige målpunkter, samt ivareta robusthet i transportnettet.
Rapporten gir en oversikt over dagens trafikksituasjon, peker ut viktige overordnede premisser for å få til ønsket utvikling, og vurderer ulike tiltak for bil, kollektiv, sykkel og gange. Utredningen foreslår hovedløsninger for trafikksystemene i byen og gateprofiler (plassering av veibane, gang- og sykkelfelt og grønnstruktur m.m.) for mange strekninger i byen. Rapporten er utarbeidet av Rambøll i samarbeid med Viken fylkeskommune, Ringerike kommune mf.fl.
Mange av prinsippene fra transportutredningen er tatt videre inn i byplanen. Blant annet regulerer byplanen arealer for ombygging, og noen steder utvidelse, fra vei til gate, urban gateutforming med kollektivfil, grønnstruktur og kantparkering der det er mulig, hovedsykkeltrasé, sammenhengende tursti "Elvelangs" og flere bruer over elva.
Kollektivutredning
Kollektivutredningen ble utarbeidet for å både gi innspill til statlig reguleringsplan for Ringerikesbanen og for byplan når det gjelder hvordan kollektivknutepunktet i Hønefoss skal utformes. Rapporten er utarbeidet av Rambøll i samarbeid med Viken fylkeskommune, Ringerike kommune med flere. Rapporten foreslår løsninger for hvordan den lokale kollektivtrafikken kan fungere etter at Ringeriksbanen er etablert. I tillegg beskriver den forslag til endringer av transportsystemet i et kortere tidsperspektiv frem til ny Ringeriksbane kommer.
Kollektivutredningen anbefaler å fokusere på lokalbussenes formål som bybuss framfor matebuss til togtilbudet, da en stor del av kundegrunnlaget har andre målpunkter enn jernbanestasjonen.
Kollektivutredningen var altså et innspill til byplanen med tilhørende transporturedning. Transportutredningen anbefalte å bygge videre på dagens bybuss-struktur med fokus på prioritering av buss i veinettet, bra plasserte og lett tilgjengelige bussholdeplasser, parkering for sykkel og bil (innfartsparkering) på relevante holdeplasser og forenkling av bybusstilbudet for å gi et raskt, pålitelig og lettforståelig busstilbud. Det er i byplanens tekniske illustrasjonsplan illustrert mulighet for kollektivfiler i deler av Kongensgate og i Osloveien.
DIVE-analysen
DIVE-analysen er en kulturhistorisk stedsanalyse. Hensikten er å vise mulighetsrom for hvordan kulturminner og kulturmiljø kan være ressurs og brukes aktivt i byutviklingen og hvordan man løser fortetting av byen og samtidig tar hensyn til kulturmiljøet. Rapporten er utarbeidet av Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU). Tittelen på rapporten kommer fra analysearbeidets fire hovedtrinn:
D - describe (beskrive)
I - interpret (tolke)
V - valuate (vurdere)
E - enable (aktivere).
Resultatene fra DIVE-analysen er, sammen med kulturminneregistreringer, lagt til grunn ved avveininger knyttet til bevaring eller utbygging, regulering av hensynssone bevaring av kulturmiljø, krav til detaljregulering, bestemmelser om utnyttelsesgrad og høyder med mer.
Kulturmiljøanalyse (DIVE-analysen)
Byutviklingsstrategien
Byutviklingsstrategien ble utviklet gjennom tre åpne planverksteder mellom juni og september 2018. Gjennom dette har hele Ringerikssamfunnet vært invitert med til å påvirke egen framtid. Den skal gi en stødig retning for utviklingen av byen, og sikre at det ikke blir langt mellom ord og handling. Byutviklingsstrategien skal ikke stå alene, men kobles til andre langsiktige innsatser fra både offentlige og private aktører. Med hensyn til Ringeriksbanen og endringene byen vil oppleve, bidrar den til retning og innhold for byen som knutepunkt. Byutviklingsstrategien viser hvordan byen kan rigges for vekst, og samtidig bevare hverdagsmagien i regionens hovedstad.
Byutviklingsstrategien har mål og strategier fram mot 2040 innenfor fire temaer:
Mål 1: den trygge og gode byen for alle.
Mål 2: regionens kollektivknutepunkt
Mål 3: en mer tilgjengelig by
Mål 4: en blågrønn by
Strategien inneholder en samarbeidsplakat. Denne viser prinsipper for hva som må til for å få til et godt samarbeid. Prinsippene er utarbeidet på tvers av ståsteder og tilhørighet og gjelder for alle involverte. Denne vil legges til grunn for byutviklingsarbeidet framover.
Samarbeidsplakaten er kapittel 3 i byutviklingsstrategien.