Innhold
Faktura
Betaling av faktura fra kommunen
Kontakt oss
Har du spørsmål om innbetaling, utsettelse eller oppdeling av faktura?
Send en e-post til oss:
eller ring oss:
Tlf 32 11 74 00 (Sentralbordet)
Telefontid hos kommunal innkreving er:
Hverdager kl. 09.00 - 11.00 og 12.00 - 14.00
Månedlig fakturering
Fra april 2024 fakturerer Ringerike kommune månedlig for vann og avløpsgebyrer. Dersom du har spørsmål til fakturaen, kan du kontakte oss på vannmaler@ringerike.kommune.no eller ringe oss på 904 70 028. Vi har telefontid mandag - fredag 12 -15.
Spørsmål om eierskifte?
Generell info er at gammel og ny eier selv må gjøre avregning for vann og avløp på tvers av eierskifter.
Slam, rutinetømming (rense- og transportkostnad)
Rutinetømming:
Kommunen er ansvarlig for slamtømminger av alle private tanksystem for avløpslam, herunder rutinetømminger, ekstratømming og slutt-tømming, og fakturering av dette.
Alle slamtømminger utføres per i dag av Norva204 Ringerike, som har kontakt med kommunen. Alle fakturaer kommer fra kommunen Har du spørsmål knyttet til selve slamtømmingen, ber vi om at du først kontakter Norva24 Ringerike på telefon: 32 17 13 90.
Rensekostnad: Har du slamavskiller for alt avløpsvann, eller slamavskiller for gråvann, betaler du samme gebyr for rensing per kubikk.
Har du tett tank betaler du et eget gebyr for rensing per kubikk.
Transportkostnad: Har du slamavskiller og/eller tett tank som er større enn 3 m3, betaler du transportkostnad pr kubikk over de 3 m3.
Har du spørsmål om priser/gebyrer for rensing og transport, se betalingsreglement, avsnitt VARS (Vann, Avløp, Rens, Slam).
Når blir jeg fakturert for slamtømming?
Fakturering skjer etter slamtømming, etterskuddsvis, og inngår sammen med de andre kommunale avgiftene som faktureres fortløpende.
Hva koster det å tømme tanken?
Gjeldende priser for slamtømming (rensing og transport), se betalingsreglement, avsnitt VARS (Vann, Avløp, Rens, Slam).
Hvorfor får jeg ikke alltid faktura fra Ringerike kommune?
Ringerike kommune fakturerer kun for rutinetømminger. Tømminger utover dette (ekstratømminger), for tømming av tette tanker og minirenseanlegg utover 1 tømming per år, faktureres direkte av slamrenovatøren.
Hvorfor er jeg fakturert for oppmøte uten tømming?
Ringerike kommune fakturerer for oppmøte uten tømming. En tank regnes som tilgjengelig for tømming når operatøren enkelt kan tømme den. Det vil blant annet si at den ikke er bygd inn, skjult under terrengoverflaten eller fullstendig gjemt av vegetasjon eller snø. Vegen skal i tillegg være farbar for slamtømmebil. Om vinteren skal vegen og eventuell snuplass være brøytet og om nødvendig strødd.
Har du spørsmål om slamtømming, kan du lese mer her.
Slam, tilsyn små avløpsanlegg (tilsynsgebyr små avløpsanlegg)
Hvorfor har jeg fått tilsynsgebyr?
Kontakt oss på epost: tilsynavlop@ringerike.kommune.no
Telefon: 32 11 74 00.
Feiegebyr
Hvorfor har jeg fått feiegebyr?
Kontakt oss på epost: feier@ringerike.kommune.no
Telefon: 32 11 74 00.
Eiendomsskatt
Ring Servicetorget og spør etter Eiendomsskatt-ansvarlig i Oppmåling.
Les mer om eiendomsskatt her.
Telefon 32 11 74 00 - sentralbordet er betjent kl. 09.00 -15.00.
Besøksadresse: Osloveien 1, 3511 Hønefoss
(ikke send epost med personsensitiv informasjon)
Renovasjonsgebyr
Kommunale krav
Kommunen fakturerer for
- Kommunale eiendomsgebyr:
- eiendomsskatt
- vann- og avløpsgebyr
- feiergebyr
- Kommunal barnehageplass
- SFO (skolefritidsordningen) og ferietilbud
- Ringerike Kulturskole
- Husleie for kommunal bolig
- Kommunale helse- og sosialtjenester
- Gebyrer fra teknisk avdeling
Når skal fakturaen betales?
Eiendomsskatt faktureres 3 ganger i året og forfaller:
- 20. mars for perioden 01.01 - 30.04
- 20. juni for perioden 01.05 - 31.08
- 20. oktober for perioden 01.09 - 31.12.
Alle andre fakturaer forfaller den 20. i måneden.
Manglende betaling
Dersom den originale fakturaen ikke blir betalt ved forfallsdato, påløper det forsinkelsesrente fra forfall. I tillegg påløper det lovbestemte inkassogebyrer for varsler som blir sendt ut.
Det er viktig å benytte den betalingsblanketten du har mottatt. Dette sikrer rask og sikker behandling av betalingen. Overhold betalingsfristen så slipper du flere renter og omkostninger. Ved annen betaling - husk kundenummer, eventuelt fakturanummer.
Vi oppfordrer alle som har betalingsproblemer i forbindelse med sine forpliktelser til kommunen om å ta kontakt så tidlig som mulig, slik at vi sammen kan finne en løsning.
Fakturautsendelse
Du kan betale alle fakturaer fra kommunen elektronisk.
eFaktura
Du kan opprette e-faktura avtale med oss rett i din nettbank eller kontakt din bankforbindelse.
Referansenummer for e-faktura, se betalingsinformasjonen som står på din faktura.
Fordeler med eFaktura
Med eFaktura:
- får du fakturaene ferdig utfylt rett i nettbanken din
- kan du selv velge å endre beløp og forfallsdato på en eFaktura
- slipper du å taste lange KID- og kontonummer når du skal betale dem
Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne betalingen.
Når du har betalt fakturaen oppbevares den elektronisk i nettbanken. På denne måten har du til enhver tid full oversikt over både betalte og ubetalte fakturaer.
Du kan velge å bli varslet på epost hver gang du mottar en ny faktura i nettbanken.
Slik kommer du i gang med eFaktura
- Logg deg inn i nettbanken og finn Ringerike kommune som tilbyder av eFaktura i nettbanken. Finn frem en tidligere tilsendt faktura fra kommunen og finn din eFaktura-referanse. (eFaktura-referanse er det samme som ditt kundenummer som du finner på fakturaen med to 00 foran).
eller
- Tilbud i nettbanken. Når du betaler en faktura fra din kommune, vil du i de fleste nettbanker bli spurt om du ønsker å opprette en eFaktura-avtale. Ved å akseptere tilbudet opprettes avtalen, og neste faktura vil da sendes elektronisk rett i din nettbank i stedet for i posten.
AvtaleGiro
Kommunen har etablert ordning om bruk av avtalegiro for alle typer krav.
Nærmere informasjon om Avtalegiro kan du finne på www.avtalegiro.no.
AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av faste fakturaer. Banken sørger for at fakturaene betales direkte fra din konto på forfallsdato. Du beholder full oversikt og kontroll over fakturaene dine, selv om AvtaleGiro trekkene gjøres av banken.
Slik kommer du i gang med AvtaleGiro
- Logg deg inn i nettbanken og finn din kommune som tilbyder av AvtaleGiro i nettbanken. Da kan du inngå avtale direkte.
eller
- Tilbud i nettbanken. Når du betaler din neste faktura fra din kommune, vil du i de fleste nettbanker bli spurt om du ønsker å opprette en AvtaleGiro-avtale. Ved å akseptere tilbudet opprettes avtalen. Du får beskjed når avtalen trer i kraft og må betale fakturaer du får tilsendt i posten som normalt, inntil avtalen er aktivisert
eller
- Kontakt din bank direkte for å opprette AvtaleGiro.
Kombinasjon av eFaktura og AvtaleGiro
Ringerike kommunene tilbyr også kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Da blir fakturaen betalt automatisk på forfallsdato og eFaktura m/spesifikasjon av fakturaen vil fungere som varsel for betalingen.
Fakturaen sendes elektronisk til nettbanken din og lagres der.
Faktura via Vipps
Vi tilbyr Vipps eFaktura, dette forutsetter at du benytter Vipps og har aktivert Vipps regning inne i mobilappen.
Faktura som vedlegg i e-post
Ønsker du å få fakturaen tilsendt som et PDF-vedlegg til e-post, kan du kontakte oss for å få registrert din epostadresse i vårt system. Vi må presisere at dersom du har andre digitale kanaler som avtalegiro, eFaktura, Vippsfaktura eller Digital postkasse, vil disse bli foretrukket fremfor epost.
Faktura levert i postkassa
Dersom du har reservert deg mot digital kommunikasjon eller vi ikke får treff i noen digitale kanaler, vil fakturaen bli levert i postkassa. Våre fakturaer sendes ut uten giroblankett i bunnen.
Brevgiro
Om du ønsker å benytte brevgiro, sender du fakturaen som den er i brevgirokonvolutten (du trenger ikke fylle noe manuelt).
Informasjon om eiendomsskatt
Eiendomsskatt fastsettes i tråd med vedtatt reglement med 3 promille for bolig- og fritidseiendommer, og 5 promille på næringseiendommer og verker/bruk.
Terminer
Eiendomsskatten er fastsatt i kommunestyret til å skrives ut i 3 terminer i året.
Eiendomsskatteliste
Eiendomsskatteliste blir lagt ut til offentlig gjennomsyn i 3 uker fra 1.mars.
Søknader om fritak
Eier, trygdet, som ikke har inntekt over 2G, kan få fritak ved søknad.
Søknadskjema om fritak eiendomskatt for trygdede
For eiendom der det er flere eiere, gjelder den samlede inntekt som grunnlag for søknad fritak. Fritak gjelder for ett år av gangen.
Eier som er berettiget bostøtte bes ta kontakt med eiendomsskattekontoret for fritak for eiendomsskatt.
Informasjon om vannmåleravlesning
Du må lese av vannmåleren i desember hvert år og melde målestanden til kommunen. Årlig vannforbruk blir justert i henhold til forbruk (avregnet) ved første termin året etter.
Prisliste
Prisene blir bestemt av politikerene hvert år i betalingsreglementet.
Her finner du prisene på alle kommunale tjenester:
Prisene ligger også inne under tjenestene rundt på nettsiden.
Faktura til Ringerike kommune
Fakturaer skal sendes på EHF-format til kommunens hovedorganisasjonsnummer:
org nr. 940100925 (ELMA, aksesspunkt Visma)
Fakturaen skal adresseres til:
Ringerike kommune, fakturamottak
Regnskapsavdelingen
Pb 123 Sentrum
3502 Hønefoss
Feltet for referanse MÅ inneholde:
- bestillers navn
- profil-ID (8 siffer) for den bestillende enheten som skal belastes med løpenummer
Unntaksvis:
Fakturamottak@ringerike.kommune.no