Innhold
Planprosess fra A til Å
Utarbeide reguleringsplan
Når man utarbeider private planer for et område (områderegulering eller detaljregulering) må disse tilfredsstille kravene som fremgår i plan- og bygningsloven (pbl.) sin plandel med tilhørende forskrifter. Reguleringsplan skal utarbeides av fagkyndige.
Bildet under viser tidslinje med de ulike stegene fra start til endelig vedtak av reguleringsplaner i Ringerike kommune.
Planprosessens steg fra start til slutt
1. Før planarbeidet starter og første kontakt
For å oppnå rask saksbehandling er det viktig at planinitiativet er gjennomarbeidet og korrekt utformet. Ta tidlig kontakt med avdelingen Regulering. Vi kan gi informasjon og råd for det videre planarbeidet. På siden Reguleringsplan finner du mer informasjon om hva en reguleringsplan er og når det må utarbeides reguleringsplaner.
Hvem kan utarbeide reguleringsplan?
Reguleringsplaner skal utarbeides av fagkyndige og gis en entydig og forståelig form (pbl.§ 12-3). Dersom du skal utarbeide en reguleringsplan og ikke selv er kvalifisert, må du engasjere en fagkyndig konsulent.
Endring av reguleringsplan - hva gjelder?
For endring av reguleringsplan gjelder samme bestemmelser som for utarbeiding av ny plan, se pbl. § 12-14.
Når endringen i liten grad vil påvirke gjennomføringen av planen for øvrig, ikke går utover hovedrammene i planen og heller ikke berører hensynet til viktige natur- og friluftsområder, kan endringer vedtas etter en forenklet prosess. Les mer om denne prosessen på planprosessens informasjonsside her.
Kommunen må i hvert enkelt tilfelle vurdere konkret hva som ligger i at endringene ikke går utover hovedrammene i planen.
2. Oppstart av planarbeid/planinitiativ
Planinitiativ og bestilling av oppstartsmøte
Planinitiativ er initiativ til reguleringsplan eller til endring av reguleringsplan pbl. § 12-8.
Planinitiativets viktigste funksjon er å starte dialogen mellom forslagsstiller og kommunen, ved å angi hva som tenkes realisert og hvor dette ønskes gjennomført. I oppstartsmøtet ser partene videre på planinitiativet i forhold til overordnede rammer og muligheter for området, men forslagsstiller må også sette seg inn i dette på forhånd.
Hva skal gjøres? | Hvem skal gjøre det? | Hvordan skal det gjøres? |
Innhenting av rammer/informasjon |
Forslagsstiller |
Gjeldende arealplaner: Oversikt og informasjon om overordnede arealplaner: |
Innsending av planinitiativ/bestilling av oppstartsmøte | Forslagsstiller | Bruk mal for for planinitiativ og bestilling av oppstartsmøte. Se mal for relevante vedlegg. |
Gjennomgang | Kommunen | Saken fordeles til saksbehandler. Internt oppstartsmøte med ulike faginstanser og interne avklaringer. |
Oppstartsmøte | Kommunen | Saksbehandler kaller inn til oppstartsmøte og skriver referat. |
3. Varsel om oppstart og kunngjøring
Tabellen under viser prosessen for varsel om oppstart og kunngjøring. Dersom det er behov for planprogram, skal dette sendes på høring samtidig som det varsles oppstart av planarbeid. Les mer om planprogram og konsekvensutredninger her.
Dersom planinitiativet er i strid med overordnet plan, hvis det er behov for prinsippavklaringer, skal planitiativet legges frem for politikerne gjennom en politisk oppstart. Saken skal da behandles av Hovedutvalget for miljø- og arealforvaltning og Strategi og plan (formannskapet) før det kan varsles oppstart. Politikerne kan da vedta at det ikke skal gås videre med planarbeidet.
Hva skal gjøres? | Hvem skal gjøre det? | Hvordan skal det gjøres? |
Varsling/kunngjøring | Forslagsstiller |
Bruk kommunens maler for å lage utkast til kunngjøringsannonse og varselbrev. Disse og mer info om varsling/kunngjøring finner du på informasjonssiden. Kommunen varsler på kommunens nettside. |
Medvirkning | Forslagsstiller | Se mer om medvirkning her på informasjonssiden. |
Gjennomgå innkomne innspill og uttalelser | Forslagsstiller | Sammendrag og kommentarer skal innarbeides i planbeskrivelsen, se pkt. 4. Bruk mal for sammenstilling av innspill. |
4. Utarbeiding av planforslag og dialog med kommunen
Planforslag
Komplett utarbeidet planforslag skal behandles etter pbl. § 12-10, og krav gitt i oppstartsmøtet. Planforslaget skal være i henhold til Kommunal- og moderniseringsdepartementets veileder, kart- og planforskriften med mer. Planforslaget skal sendes inn gjennom digitalt skjema. Dette og mer informasjon finner du her: krav til innsending av planforslag. Når komplett og entydig planforslag er mottatt i kommunen, starter tidsfristen på 12 uker å løpe.
Hva skal gjøres? | Hvem skal gjøre det? | Hvordan skal det gjøres? |
Utredninger, registreringer m.m. | Forslagsstiller |
Nødvendige utredninger og registreringer bør utarbeides så tidlig som mulig. For eksempel: biologisk mangfold, arkeologiske registreringer, trafikkrapport, geotekniske rapport m.m. Les mer om krav til utredning av skred i reguleringsplaner her. Oversikt over lokalt regelverk, retningslinjer, rapporter m.m. |
Utforming av planforslag | Forslagsstiller |
Forslaget skal utarbeides iht. følgende nasjonale og kommunale veiledere og føringer: Veiledning til forskrift om kart, stedfestet informasjon, arealformål og digitalt planregister Krav til digitalt plankart i Ringerike kommune (sjekkliste) Bruk kommunens maler for: - Planbestemmelser(doc) - Planbeskrivelse (doc) |
Innsending av planforslag | Kommunen og forslagsstiller |
Les mer om krav til innsending av planforslag på informasjonssiden. |
Gjennomgang av planforslaget | kommunen | Intern gjennomgang |
Kontakt med forslagsstiller | kommunen/forslagsstiller | Bekreftelse på mottatt materiale og eventuell anmodning om mer dokumentasjon. Møter mellom forslagsstiller og kommunen ved behov |
Komplettering | forslagsstiller | Innsending av mer dokumentasjon evt endring av plandokumentene. |
5. Behandling av planforslag
Private planforslag skal behandles av kommunen innen 12 uker hvis ikke annen frist er avtalt med forslagsstiller. Kommunen kan fremme alternative forslag til regulering av arealet. Dersom kommunen ikke
finner grunn til å fremme forslaget, skal forslagsstiller innen tre uker
underrettes med brev.
Hva skal gjøres? | Hvem skal gjøre det? | Hvordan skal det gjøres? |
Tidsfrister | Kommunen | Lovbestemt saksbehandlingstid for detaljreguleringer er tolv uker. Se egen informasjonsside. |
Saksfremlegg til politisk behandling i hovedutvalget for miljø- og arealforvaltning (HMA) og formannskapet (strategi og plan), (SP) . | Kommunen | Kommunedirektøren lager saksframstilling. |
Vedtak om offentlig ettersyn/høring | HMA og SP |
Politisk behandling av planforslaget, og vedtak om planen skal sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn. |
Innbetaling av gebyr | Forslagsstiller | Kommunen sender gebyr til avtalt mottaker. Se betalingsreglement |
Kunngjøring om offentlig ettersyn/høring | Kommunen | Brev til grunneiere eller berørte parter og høringsinstanser, annonse i aviser og kunngjøring på kommunens internettside om pågående planprosesser. Evt. folkemøte vurderes. Les mer om medvirkning her på informasjonssiden. |
Merknadsbehandling | Kommunen og forslagsstiller |
Kopi av merknader oversendes forslagsstiller. Forslagsstiller oppsummerer og kommenterer uttalelsene til høring/off.ettersyn. Bruk mal for oppsummering og kommentering av høringsuttalelser. |
Ev. ytterligere dokumentasjon | Forslagsstiller | Ved behov |
Ev. endringer | Kommunen og forslagsstiller |
Større endringer kan medføre nytt offentlig ettersyn eller begrenset høring. Dialog mellom forslagsstiller og kommunen. |
6. Vedtak av reguleringsplan
Kommunestyret skal treffe vedtak i reguleringssaken senest tolv uker etter at planforslaget er ferdigbehandlet. Kommunestyret har rett til å sende planer tilbake til administrasjonen for ny behandling, dersom de ikke er enig i planforslaget.
Hva skal gjøres? | Hvem skal gjøre det? | Hvordan skal det gjøres? |
Saksfremlegg til politisk behandling i HMA, Strategi og Plan og kommunestyret (KS). |
Kommunen |
Kommunedirektøren lager saksframstilling til politisk behandling. Mindre reguleringsplaner kan vedtas av formannskapet. Vedtak. Alternativt kan KS sende saken tilbake til kommunedirektøren for bearbeiding. |
Kunngjøring av vedtatt plan | Kommunen | Brev til grunneiere/berørte og til høringsinstanser, annonse i avis og kunngjøring på kommunens internettside for vedtatte planer. |
7. Klagebehandling
Tiltakshaver, naboer og andre klageberettigede
kan klage på kommunens vedtak i bygge- og reguleringssaker. Klagen skal sendes til kommunen. Dersom kommunen ikke endrer vedtaket, sendes klagen videre til Fylkesmannen for endelig avgjørelse.
Priser og gebyrer for behandling av reguleringsplaner
For | koster det |
Forhåndskonferanse | 10 000,- |
Oppstartsmøte | 25 000,- |
Oppstartsgebyr detaljregulering uten politisk oppstartsak | 42 500,- |
Oppstartsgebyr detaljregulering med politisk oppstartsak | 64 000,- |
Enhetsgebyr ifm detaljregulering u/ planprogram og endring av reguleringsplan | 100 000,- |
Enhetsgebyr ifm detaljregulering m/ planprogram og KU | 200 000,- |
Arealgebyr for planområdets areal inntil 100.000 m2 betales pr. m2 | 6,- |
Arealgebyr for ny bebyggelse og anlegg* inntil 100.000 m2 BRA beregnes for hver m2 BRA |
15,- |
Arealgebyr for eksisterende bebyggelse og anlegg* inntil 50.000 m2 BRA beregnes for hver m2 BRA |
10,- |
Dialogmøter | 8 750,- |
Ekstragebyr per time* | 1 260,- |
Prinsippavklaring - Politisk prinsippavklaring underveis i planprosessen | 30 000,- |
* Det beregnes gebyr for areal både over og under terreng. Parkering under bakken medregnes ikke. Det beregnes ikke gebyr for den del av nytt areal som overstiger 100.000 m2 BRA. Det beregnes ikke gebyr for den del av eksisterende areal som overstiger 50.000 m2 BRA. I hensynssone for bevaring av kulturmiljø, inngår bare BRA for ny bebyggelse (ikke eksisterende, som reguleres til bevaring).
** Dersom kommunen må bruke ekstra tid på bearbeiding, utover det som er "vanlig", kan det også tas gebyr for medgått tidsbruk. Gebyret tas også per ekstra medgåtte time dersom forslagsstiller har endringsforslag (utbyggers ønske) etter 1.gangsbehandling/offentlig ettersyn som krever ny høring/offentlig ettersyn.
For | koster det |
Forhåndskonferanse | 10 000,- |
Oppstartsmøte | 25 000,- |
Små/ bagatellmessige endringer (gjelder lokale forhold, sendes ikke til regionale myndigheter) |
31 500,- |
Øvrige endringer (sendes til regionale myndigheter) | 93 750,- |
Små/ bagatellmessige endringer som avsluttes eller gis negativt vedtak | 18 000,- |
Øvrige endringer som avsluttes eller gis negativt vedtak | 47 500,- |
Ekstragebyr per time** | 1 260,- |
Prinsippavklaring - Politisk prinsippavklaring underveis i planprosessen | 30 000,- |
** Dersom kommunen må bruke ekstra tid på bearbeiding, utover det som er "vanlig", kan det også tas gebyr for medgått tidsbruk. Gebyret tas også per ekstra medgåtte time dersom forslagsstiller har endringsforslag (utbyggers ønske) etter 1.gangsbehandling/offentlig ettersyn som krever ny høring/offentlig ettersyn.
Betalingsreglementet kan leses i sin helhet her.