Du er her: Hjem / Samfunnsutvikling / Ringeriksbanen må bygges

Innhold

    Ringeriksbanen må bygges

    Kommunene i Ringeriksregionen er tydelige på at Ringeriksporteføljen, som ett av landets aller viktigste samferdselsprosjekter nå må realiseres. I en debatt i regionrådet var budskapet tydelig: Prosjektet må realiseres, og det kreves handling fra regjeringen ved at de leverer på NTP-vedtaket fra i fjor.

    Presset på regjeringen må økes!

    Med på debatten var stortingsrepresentantene Sandra Bruflot (H) og Morten Wold (Frp), Stian Bakken leder Forum Nye Bergensbanen og Jørgen Moe, leder for RingHall-alliansen.

    Hvorfor har vi ikke lykkes så langt?

    Sandra Bruflot trakk frem fire hovedårsaker til at prosjektet fortsatt ikke er realisert. 

    Motstand fra fagmiljøene – Jernbanedirektoratet og Bane NOR prioriterer andre prosjekter, som Oslotunnelen, og mener den ikke tåler flere tog.

    Manglende press fra opinionen – Bruflot mener at flere må forstå hvilke konsekvenser det vil være ved ikke å bygge vei og bane. Hun understreket behovet for å synliggjøre hva landet taper på manglende satsing på bane og vei.

    For få personer i beslutningsposisjoner som kjemper for prosjektet – Tidligere hadde både statsministeren og samferdselsministeren fra Hordaland et sterkt engasjement for Ringeriksbanen. Nå er prosjektet mindre prioritert av regjeringen.

    Politisk motstand fra dagens regjering – Samferdselsministeren viser lite engasjement for saken, og han bruker Nasjonal transportplan (NTP) som en plattform for å "hilse hjem" til sine egne velgere, fremfor å prioritere viktige nasjonale prosjekter.

    Bruflot la vekt på at det er bred enighet på Buskerudbenken for Ringeriksporteføljen. Hun viste til at både Erna Solberg og Fremskrittspartiet har bundet seg til masten for prosjektet. Kongsberg- og Drammen-regionen støtter også utbyggingen.

    – Vi må få Vestlandet med oss og samle en sterkere front. Vi trenger 140 millioner kronene i oppstartmidler, og vi trenger en ny samferdselsminister, sa Bruflot.  

    Regionråd_FRE16.jpg

    Paneldebatt ledet av ordfører i Ringerike Runar Johansen (H), som også leder det interkommunale politiske rådet for Ringeriksregionen.

    - Er det vilje er det vei

    Morten Wold stilte seg bak Bruflot, og minnet om at er det vilje er det vei! Prosjektet har vært vedtatt tre ganger siden 1992, påpekte han. Han understreket at prosjektet er gryteklart, og at det ikke finnes noen gode argumenter mot realisering.

    – Hvis regjeringen ikke følger opp det Stortinget har vedtatt, vil det forsterke politikerforakten blant folk, advarte Wold.

    Han fremhevet at hvis de 140 millionene til oppstart ikke kommer i revidert statsbudsjett, kan det faktisk ende med mistillitsforslag mot samferdselsministeren.  

    Mobilisering og veien videre

    Jørgen Moe, leder for Ringerike næringsforening og RingHall-alliansen, tok et tilbakeblikk på prosessen for Fellesprosjektet. I 2023 var vei og bane helt ute av NTP.

    Han pekte på at vår region da hadde liten representasjon på Stortinget. Vestland og Buskerud er lavest representert i regjeringen Støre nå også, fremholdt Moe.

    I 2024, gikk SV imot regjeringen og sikret at prosjektet fortsatt ble ansett som et fellesprosjekt. Moe understreket at arbeidet ikke kan stoppe nå. Fremover vil RingHall-alliansen jobbe ytterligere med synlighet, påvirkning av revidert nasjonalbudsjett og statsbudsjettet for 2026, samt lobbyvirksomhet inn mot regjeringsforhandlingene.

    Med nesten 500 mediesaker er dette det mest omtalte samferdselsprosjektet i mediene i 2024.

    Et nasjonalt prosjekt

    Stian Bakken, leder i Forum Nye Bergensbanen, var også tydelig: – Dette er et nasjonalt prosjekt, ikke bare et regionalt.

    Forum Nye Bergensbanen har styrket organiseringen og fått med nye kommuner som Krødsherad, Modum og Hemsedal i 2024. De er også i dialog med Oslo, Asker, Sør- og Nord-Aurdal og Akershus for å få større tyngde inn mot politiske beslutninger.

    – Vi må fortsette å koordinere budskapet vårt, styrke markedsføringen og presse på der det er mulig, sa Bakken.  

    Strategien videre

    Regionrådet ber om at arbeidet med Bergensbanens forkortelse frem til vedtak av RNB følges opp. Ett tverrpolitisk samarbeid med alle kommuner på jernbanestrekningen Oslo – Bergen skal vektlegges.

    Saken skal tas opp på nytt i mai for oppsummering av status og vurdering av videre strategi inn mot valgkampen.

    Det er ingen uenighet om at Ringeriksbanen må bygges, men det krever politisk vilje og handling. Prosjektet er vedtatt, gryteklart og har bred støtte – men mangler fortsatt avgjørende finansiering for oppstart.

    Nå må presset på regjeringen økes!

     

    Dette er regionrådet for ringeriksregionen

    Interkommunalt politisk råd for ringeriksregionen ble etablert 1. januar 2021.

    Det er et politisk samarbeids- og interesseorgan for kommunene Ringerike, Hole, Jevnaker, Krødsherad og Modum. 

    Betegnelsen interkommunalt politisk råd følger av Kommuneloven. I dagligtalen brukes navnet «regionrådet for ringeriksregionen» eller forkortelsen «IPR for ringeriksregionen».

     

    Siste endret: 03.03.2025

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?