Du er her: Hjem / Kjøp og salg av kommunal eiendom

Innhold

    Kjøp og salg av kommunal eiendom

    Kjøp og salg av kommunal eiendom skjer normalt etter offentlig utlysning eller via autoriserte meglerhus. I særskilte tilfeller kan kommunen selge eiendom direkte.

    Føringer

    Direkte salg av kommunal eiendom kreves politisk samtykke.

    Salgsprisen skal være basert på tre takster (autorisert takstmenn). Kommunal eiendom prissettes i forhold til hva som er områdets markedspriser for tomter.

    Kommunal eiendom regulert til annet enn boligformål blir som hovedregel ikke solgt. Det hender allikevel at innbyggere ved direkte henvendelse kan få kjøpe deler av kommunal eiendom i tilknytning til egen bolig. Det vil da være snakk om små arealer som for kommunen ikke har særlig praktisk verdi.

    Søknad

    Alle søknader om kjøp om kommunal eiendom skal fremmes skriftlig overfor Ringerike kommune Teknisk forvaltning, Eiendom.

    Før du sender søknaden ber vi deg om å gjøre følgende:

    • Skaff et situasjonskart hvor områder som ønskes kjøpt er avmerket.
    • Sjekk om området er regulert som boligformål (eller ønsket formål).

    Send skriftlig søknad til Ringerike kommune.

    Siste endret: 05.09.2018

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?