Innhold
Eiendomsskatt
Tilbakebetaling av eiendomsskatt
Kommunestyret vedtok torsdag den 12. desember at for mye innbetalt eiendomsskatt skal tilbakebetales til de dette gjelder. Dette er en stor logistikkjobb som gjelder både for 2023 og 2024, og som inkluderer nesten 15.000 eiendommer.
Kommunestyret har vedtatt nye satser og regler for skattåret 2024
Skattesatsen for bolig- og fritidseiendommer er justert til 1,5 ‰, det gis et bunnfradrag på 400 000 kroner per godkjente boenhet og boliger oppført etter 2022 fritas for eiendomsskatt.
For øvrige eiendommer er skattesatsen justert til 4 ‰.
Eiendomsskatt i Ringerike kommune
Kort fortalt
- Ringerike kommune har eiendomsskatt i hele kommunen.
- Kommunestyret fastsetter nye skattesatser og regler for utskriving av eiendomsskatt for det kommende året i forbindelse med behandling av kommunens budsjett.
- Skatteetatens registrerte formuesgrunnlag på boligeiendommer brukes som takstgrunnlag for eiendomsskatt hvor det er tilfelle.
- Eiendomsskatteliste 2024
- Fritaksliste 2024
Generelt om eiendomsskatt
Kommunestyret har bestemt at Ringerike kommune skal skrive ut eiendomsskatt til alle faste eiendommer i kommunen. Hva eiendomsskatten skal benyttes til, bestemmer kommunen selv. Inntektene fra eiendomsskatten styrker derfor kommunens tjenestetilbud på mange ulike områder.
Hvilke skattesatser og regler som skal gjelde for utskriving av eiendomsskatt for det kommende året, besluttes av kommunestyret i forbindelse med kommunalt budsjettet.
Eiendomsskatt er knyttet fast eiendom og innkreves uavhengig av eiers inntekter og formue.
For bolig- og fritidseiendommer gis en obligatorisk reduksjonsfaktor på 30 % i henhold til eiendomsskatteloven. For øvrige eiendommer har kommunestyret bestemt at disse også skal gis en reduksjonsfaktor på 30 %.
For boligeiendommer med registrert formuesgrunnlag (boligverdi) hos Skatteetaten, er det denne verdien som benyttes som grunnlag for eiendomsskatten. For mer informasjon om hvordan Skatteetaten regner ut formuesgrunnlag, se Skatteetatens hjemmeside her.
Eiendomsskattelister
På starten av året legges det ut fullstendige eiendomsskattelister over alle skattlagte eiendommer og de som er fritatt for skatt til offentlig gjennomsyn i minst tre uker etter at det er kunngjort at lista er lagt ut.
All informasjon i eiendomsskattelistene er offentlig. Du får selvsagt innsyn i alle forhold om din egen eiendom i vårt eiendomsskatteregister, men opplysninger om naboens eiendom er begrenset til det som står i eiendomsskattelistene.
Kontaktinformasjon
Ringerike kommune (Servicetorget)
Besøksadresse: Rådhuset, Osloveien 1, 3511 Hønefoss
Telefon: 32 11 74 00
E-post: postmottak@ringerike.kommune.no.
Åpningstider: Mandag - fredag kl. 09:00 - 15:00.
Eiendomsskattekontoret
Besøksadresse: Fossveien 9, 3510 Hønefoss
Postadresse: Postboks 123 Sentrum, 3502 Hønefoss
E-post: eiendomsskatt@ringerike.kommune.no.
Kommunal innkreving
Postadresse: Postboks 123 Sentrum, 3502 Hønefoss
E-post: kommunalinnkreving@ringerike.kommune.no.
Skatteetaten
Besøksadresse: Postboks 9200 Grønland, 0134 Oslo
Telefon: 80 08 00 00
Hjemmeside: www.skatteetaten.no
Åpningstider: Mandag - fredag kl. 09:00 - 15:00.
Rammer og retningslinjer for eiendomsskatt 2023 - 2033
Kort fortalt
- Gjeldende rammer og retningslinjer for eiendomsskatt ble vedtatt i 2023 og gjelder frem til ny allminnelig taksering (ca. 10 år).
- Kommunestyret vedtar årlig skattesats og eventuelt bunnfradrag for godkjent boenhet.
- Kommunestyret beslutter hvilke eiendommer som kan fritas etter eiendomsskattelova § 7 og § 28.
- Det er vedtatt egne sonekart som benyttes ved taksering av bolig- og fritidseiendommer.
Generelt om rammer og retningslinjer
Sakkyndig nemnd vedtar i forbindelse med alminnelig taksering rammer og retningslinjer for fastsettelse av takster for alle eiendommer i hele kommunen. Her beskrives fremgangsmåte og metodikk for taksering av alle typer eiendommer grundig og utfyllende. Vedtatte rammer og retningslinjer for eiendomsskattetaksering skal sikre korrekte takstnivåer og likebehandling av skatteytere i kommunen, og gjelder fram til neste alminnelige taksering (om ca. 10 år).
Takseringen skal i størst mulig grad følge prinsippene:
- Vær prinsipiell: Ved å bruke de fastsatte rammene og retningslinjene sikres likebehandling.
- Aksepter grovkornhet: Ved sjablongtaksering kreves ikke millimeternøyaktighet. Det skal kunne benyttes sjablonger og faktorer som til dels vil være grove.
- Vær varsom: Tvil skal i størst mulig grad komme skattyter til gode.
Alle eiendommer som ikke har lovbestemt fritak etter eiendomsskatteloven § 5 skal takseres. Privatrettslige avtaler skal ikke påvirke taksten. Hvem som har heftelser eller drar nytte av eiendommen gjennom private avtaler påvirker ikke taksten.
Kommunestyret vedtar årlig rammene for utskriving av eiendomsskatt, herunder utskrivingsalternativ, skattesats og eventuelt bunnfradrag for godkjent boenhet. Bunnfradraget er begrenset til boenhetens verdi (eiendomsskattegrunnlag). Alle eiendommer som ikke har fritak etter eiendomsskatteloven § 5 skal takseres. Fritak etter eiendomsskatteloven § 7 besluttes årlig av kommunestyret.
Sonekart for bolig- og fritidseiendommer
Kommunen er delt inn i soner ut fra forskjeller i prisnivået på eiendomsomsetninger på bolig- og fritidseiendommer i ulike deler av kommunen.
Sonekart benyttes kun ved taksering av bolig- og fritidseiendommer. For øvrige eiendommer utarbeides det egne takstvedlegg, og derfor gjelder ikke soneinndelingen for disse.
Du finner også sonekartene i kommunens kartsystem Geoinnsyn under "Eiendommer - Eiendomsskatt".
Alminnelig taksering 2021 - 2022
I 2019 ble det politisk besluttet at det skulle gjennomføres ny alminnelig taksering av alle eiendommer i kommunen i perioden 2021 - 2022. Takstene fikk virkning fra eiendomsskatteåret 2023.
Ringerike kommune benyttet seg av et frittstående takseringsfirma til å bistå med alminnelig takseringen av alle eiendommene i kommunen, med unntak av boligeiendommer med formusgrunnlag fra Skatteetaten. Alle takster ble videre vurdert og vedtatt av Sakkyndig nemnd.
Takstene gjenspeiler eiendommens antatt omsetningsverdi på takseringstidspunktet, jf. Eiendomsskatteloven § 8 A-2 (1). Taksten baserer seg på:
- Faktaopplysninger om areal på bygning og tomt.
- Skjønnsmessige vurderinger av eiendommens beliggenhet, standard og fasiliteter.
Taksten tar ikke hensyn til rettigheter og plikter som vedrører eiendommen. Taksten gjelder normalt i 10 år, så fremt det ikke er behov for omtaksering fordi det har skjedd endringer på eiendommen som påvirker dens verdi.
De årene hvor det ikke gjennomføres alminnelig taksering er det Eiendomsskattekontoret som utarbeider nye forslag til eiendomsskattetakster for Sakkyndig nemnd.
Klage på eiendomsskatten
Kort fortalt:
- Klageskjema finner du her.
- Klage kan sendes inn både elektronisk til Eiendomsskattekontoret via lenken overfor og skriftlig per brevpost til Ringerike kommune v/eiendomsskattekontoret, Pb 123 Sentrum, 3502 Hønefoss.
- Du kan klage på eiendomsskatten hvert år, men du kan ikke klage på forhold du har klaget på tidligere.
- Fristen for å klage er innen seks uker etter eiendomsskattelisten er kunngjort eller den dagen eiendomsskatteseddelen din ble sendt.
- Du må betale eiendomsskatten innen forfall selv om du har sendt inn klage.
Generelt om klage
Kommunal eiendomsskattetakst skal fastsettes til det beløp man må gå ut fra at eiendommen, etter sin innretning, bruksegenskap og lokalisering, kan bli solgt for under vanlige salgsforhold, ved fritt salg, jf. Eiendomsskatteloven § 8 A-2 (1). Lovens ordlyd gir med andre ord anvisning på at det er omsetningsverdien som skal utgjøre skattegrunnlaget. Det er en objektivisert omsetningsverdi som skal legges til grunn for utskrivingen, hvor det ikke skal tas hensyn til rettigheter og plikter som vedrører eiendommen.
Hvordan kommunal eiendomsskattetakst fastsettes må ikke forveksles med hvordan Skatteetaten fastsetter boligverdien (formuesgrunnlaget) på boliger.
Mener du taksten eller utskrevet eiendomsskatt er feil?
Du kan klage på eiendomsskattetaksten og andre forhold ved utskrevet eiendomsskatt til kommunen. Mener du boligverdien fra Skatteetaten er feil, må klage rettes til Skatteetaten.
Det kan klages på eiendomsskattetaksten hvert år, men du kan ikke klage på det samme forholdet som det er klagd på tidligere, jf. eiendomsskatteloven § 19.
Mener du formuesgrunnlaget fra Skatteetaten er feil?
For å endre formuesgrunnlaget som er hentet fra Skatteetaten, må dette gjøres inne på din egen skattemelding. Du kan endre formuesgrunnlaget på din eiendom direkte i skattemeldingen. For å endre grunnlaget for eiendomsskatt utskrevet i 2024, er det skattemeldingen for 2022 og fremover som må endres. Du kan endre direkte i skattemeldingen din for 2022, eller logge inn på skatteetatens side og sende en endringsmelding.
Dersom opplysningene i skattemeldingen fra 2022 blir endret, vil skatten blir beregnet på nytt og du vil bli tilbakebetalt det du eventuelt har betalt for mye.
Gjelder klagen din andre kommunale avgifter enn eiendomsskatt?
Offentlig vann- og avløpsgebyr
vannmaler@ringerike.kommune.no
Tilsynsgebyr, små avløpsanlegg
tilsynavlop@ringerike.kommune.no
Feiergebyr
feier@ringerike.kommune.no
Spørsmål om innbetaling, utsettelse, fakturakopi eller oppdeling av faktura
kommunal.innkreving@ringerike.kommune.no
Hvor sender jeg klageskjema?
Her finner du klageskjema for klage på eiendomsskattetaksten og/eller andre forhold ved utskrevet eiendomsskatt til kommunen i medhold av eiendomsskatteloven § 19.
Før du fyller ut klageskjema bør du ha følgende klart:
- Gårds- og bruksnummer evt. feste- eller seksjonsnummer. Du finner gårds- og bruksnummer på din skatteseddel, eller ved å søke opp din eiendom i kommunens kartsystem Geoinnsyn.
- Eventuelle relevante vedlegg som for eksempel bilder, uttalelser fra eiendomsmegler/takstmann, tilstandsrapport eller byggetegninger.
- Organisasjonsnummer, dersom det gjelder en organisasjon
Ønsker du å sende inn klage skriftlig skal klagen sendes til:
Ringerike kommune
Eiendomsskattekontoret
Postboks 123, Sentrum
3502 Hønefoss
Det kan blir lengre behandlingstid dersom klagen sendes som brevpost.
Sendes klagen skriftlig må klagen inneholde: navn, fødselsnummer, adresse, postnummer, poststed, telefonnummer, e-post, gårds- og bruksnummer (evt. feste- og seksjonsnummer), kort begrunnelse for klagen og hvilke endringer som ønskes. Signer klagen med dato og underskrift.
Frist for å klage til kommunen
Fristen for å klage er innen seks uker etter kunngjøringen av eiendomsskattelisten eller den dagen eiendomsskatteseddelen din ble mottatt.
Eiendomsskatten skal betales til forfall, selv om du har sendt inn klage.
Slik behandles klagen din
Klagene blir behandlet fortløpende etter klagefristen. Innen 4 uker etter fristen vil du motta et brev om antatt behandlingstid.
En eventuell klage behandles først av sakkyndig nemnd.
Hvis klager får delvis medhold, gis det en 6 ukers frist til å klage den nye taksten videre til klagenemnda.
Hvis klager ikke får medhold, går klagen automatisk videre til klagenemnda som foretar en totalvurdering av taksten. Klagenemnda vil under sin behandling befare eiendommen din på nytt dersom de finner det nødvending. Du vil da få anledning til å være til stede. Klagenemndas vedtak er endelig og kan ikke påklages.
En totalvurdering kan resultere i at taksten økes, bli stående eller reduseres.
Fritak fra eiendomsskatt
Kort fortalt:
- Her får du en oversikt over hvem som får fritak fra eiendomsskatten.
- Det er tre kategorier for fritak:
- § 5 er obligatoriske fritak.
- § 7 er fritak kommunestyret kan vedta.
- § 28 er fritak på grunn av spesielle forhold.
- Innvilgede fritak gjelder kun for ett år av gangen.
Fritak fra eiendomsskatt
Eiendomsskatteloven gir føringer for hvilke eiendommer som skal eller kan få fritak for eiendomsskatt. Eiendommer som omfattes av §5 i eiendomsskatteloven er unntatt fra eiendomsskatt og vil automatisk få fritak. Eiendomstyper som omfattes av §7 i eiendomsskatteloven kan kommunestyret vedta å helt eller delvis frita fra eiendomsskatt.
Dette gjelder:
- stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen
- bygninger av historisk verdi
- bygninger som brukes til bolig, opptil 20 år fra ferdigstillelse
- bygning og grunn i visse områder av kommunen
- fritidsboliger
Kommunestyret kan hvert år endre vilkårene for fritak etter §7.
Dersom det foreligger spesielle grunner som gjør det svært urimelig for hjemmelshaver at kommunen krever eiendomsskatt, kan Formannskapet i medhold av eiendomsskatteloven §28, etter en konkret helhetsbehandling av hver enkelt sak innvilge at eiendomsskatten helt eller delvis fritas.
Innvilgede fritak gjelder kun for ett år av gangen.
Fritak etter eiendomsskatteloven § 5
Fritak etter eiendomsskatteloven §5 er obligatoriske fritak som normalt allerede vil være registrert på eiendommen. Dette gjelder blant annet eiendommer som er eid og brukt av staten, historiske bygg, kirker, landbruk i drift, og eiendommer som hører til offentlig samferdsel som veier eller jernbane.
Dersom du mener eiendommen skulle hatt fritak etter §5 og ikke har fått det, må du sende klage på utskrivingsvedtaket til eiendomsskattekontoret.
Fritak etter eiendomsskatteloven § 7
Kommunestyret har i medhold av §7 bokstav c bestemt at nyoppført boliger skal fritas i 2 år.
Dersom din eiendom er gitt fritak for eiendomsskatt framkommer dette av skatteseddelen din.
Hvis du mener din eiendom, er berettiget fritak for eiendomsskatt i henhold til §7 bokstav a og b kan du søke om fritak. Det er kommunestyret som innvilger fritak.
Slik søker du om fritak etter eiendomsskatteloven § 7
Her finner du søknadsskjema til fritak for eiendomsskatt i henhold til eiendomsskatteloven § 7 bokstav a og b.
Skal du søke fritak etter § 7 bokstav a må følgende dokumentasjon vedlegges søknaden:
- Firmaattest/utskrift fra enhetsregisteret.
- Siste årsregnskap med noter og årsberetning.
- Institusjonens/stiftelsens vedtekter.
- Protokoll fra siste årsmøte/generalforsamling/styremøte som vedtokk årsberetning og regnskap.
- Eventuell fullmakt til å sende inn søknad på vegne av eiendommens eier (hjemmelshaver).
Søknad om fritak med eventuelle vedlegg kan også sendes per brevpost til:
Ringerike kommune
Eiendomsskattekontoret
Postboks 123, Sentrum
3502 Hønefoss
Fritak etter eiendomsskatteloven § 28
Det er svært strenge vilkår for å få innvilget reduksjon eller bortfall av eiendomsskatt i medhold av §28 i eiendomsskatteloven. Ved behandling av en søknad skal både inntektssituasjonen, gjeldssituasjonen, formuessituasjonen og årsakssammenheng vurderes.
Det er også mulig å søke fritak etter denne paragrafen, dersom boligen er ubeboelig i en periode. Eksempler på dette er ved brann, oversvømmelse eller lignende.
Skal du søke om fritak etter §28 må søknaden inneholde informasjon om hvilket grunnlag du søker fritak på og relevant dokumentasjon må legges ved søknaden.
Slik søker du om fritak etter eiendomsskatteloven § 28
Her finner du søknadsskjema til fritak for eiendomsskatt i henhold til eiendomsskatteloven § 28.
Signert søknad om fritak med eventuelle vedlegg kan sendes per brevpost til:
Ringerike kommune
Eiendomsskattekontoret
Postboks 123, Sentrum
3502 Hønefoss
Betaling av eiendomsskatt
Kort fortalt
- Betalingsfrister:
1. termin: 20. mars
2. termin: 20. juni
3. termin: 20. oktober
Når må jeg betale?
Den årlige eiendomsskatten deles opp i tre terminer/fakturaer.
Betalingsfristene er:
1. termin (01.01 - 31.04): 20. mars
2. termin (01.05 - 31.08): 20. juni
3. termin (01.09 - 31.12): 20. oktober
Du må betale fakturaen selv om du har levert klage på verdien eller andre forhold ved utskrivingen av eiendomsskatten. Hvis du får medhold i klagen vil kommunen betale tilbake det du har betalt for mye.
Hvem får fakturaen?
Det er tinglyst eier (hjemmelshaver) som får fakturaen. Ved tinglyst festeforhold er det fester som får den.
Hvis eiendommen eies av flere, vil fakturaen sendes til én av eierne. Det er da mottaker av fakturaen sitt ansvar å fordele regningen internt.
Eksempler:
- Sameier (f.eks. der tre søsken eier en fritidsbolig sammen)
Kommunen sender ut én felles faktura til sameiet. Kommunen kan ikke splitte fakturaen på sameiepartene. De som er tinglyst eier i et sameie, kan avtale hvem av dem som skal motta fakturaen og gi beskjed om det til eiendomsskattekontoret. - Eierseksjonssameie (f.eks. seksjonert leilighetsbygg)
Hver seksjon har egen takst, og derfor får også hver seksjon en egen faktura.
Betaling og betalingsutsettelse
Har du spørsmål om innbetaling, utsettelse eller oppdeling? Send e-post til kommunal innkreving på kommunal.innkreving@ringerike.kommune.no, eller ring 32 11 74 00.
Kontakt oss
Ringerike kommune (Servicetorget)
Besøksadresse: Rådhuset, Osloveien 1, 3511 Hønefoss
Telefon: 32 11 74 00
E-post: postmottak@ringerike.kommune.no.
Åpningstider: Mandag - fredag kl. 09:00 - 15:00.
Eiendomsskattekontoret
Besøksadresse: Fossveien 9, 3510 Hønefoss
Postadresse: Postboks 123 Sentrum, 3502 Hønefoss
E-post: eiendomsskatt@ringerike.kommune.no.
Kommunal innkreving
Postadresse: Postboks 123 Sentrum, 3502 Hønefoss
E-post: kommunal.innkreving@ringerike.kommune.no.
Skatteetaten
Besøksadresse: Postboks 9200 Grønland, 0134 Oslo
Telefon: 80 08 00 00
Hjemmeside: www.skatteetaten.no
Åpningstider: Mandag - fredag kl. 09:00 - 15:00.
Ord og uttrykk
Kort fortalt
- Her finner du ord og uttrykk brukt om eiendomsskatt.
Eier (Hjemmelshaver)
Hjemmelshaver er den som står oppført i grunnboken som tinglyst eier av en eiendom (matrikkelenhet). En hjemmelshaver kan være både en grunneier, en fester eller en seksjonseier. Tinglyst hjemmelshaver trenger ikke nødvendigvis å være den samme som den reelle eieren av matrikkelenheten. Det kan være at hjemmelshaveren er død, og det ikke er foretatt skifte, eller det kan ha funnet sted en overdragelse som ikke er tinglyst. I slike tilfeller må det formelle i forbindelsen med eierskiftet (for eksempel en skifteattest) ordnes, før en ny hjemmelsovergang kan tinglyses.
Grunneier
Grunneier kan enten være en eller flere privatpersoner, en institusjon, et firma, en kommune, en fylkeskommune eller staten.
Grunnbok
Grunnboken er et offentlig register over tinglyste rettigheter og heftelser i fast eiendom og borettslagsandeler.
Matrikkel
Matrikkelen er det offentlige registeret over alle grunneiendommer, bygninger og adresser. Her ligger all eiendomsinformasjon for hele landet registrert.
Gård- og bruksnummer
Dette er den unike betegnelsen på en eiendom som står oppført i matrikkelen. Alle kommuner i Norge er inndelt i egne gårdsnummer (gnr), som igjen er inndelt i bruksnummer (bnr).
Festenummer
Når du har et bygg som står på en festet tomt, betyr det at du leier tomten som bygget står på av grunneier. Som oftest har eiendommen et eget festenummer (fnr) i tillegg til gnr/bnr. Det er også mulig å feste bort tomter uten eget festenummer.
Seksjonsnummer
Seksjonering benyttes der en eiendom består av flere selvstendige eierenheter som selges hver for seg, og der det ikke er naturlig å dele eiendommen på vanlig måte ved en delingsforretning. Hver seksjon får et eget seksjonsnummer (snr).
Festetomt
Grunneieren krever inn en leie(festeavgift) for grunnen. Leieforholdet er avtalt i en festekontrakt. Festekontrakten sikres rettsbeskyttelse ved tinglysning. Grunneier gir, om ikke annet er avtalt, fester alle rettigheter som er nødvendig for det festeren skal bruke tomten til.
Bruksareal (BRA)
Bruksarealet for en bygning er summen av alle rom (medregnet innervegger), innenfor yttervegger i alle etasjer og uavhengig av bruken. Nærmere forklaring på utregning av BRA finner du under «ofte stilte spørsmål».
Kvadratmeterpris
I eiendomskattesammenheng beregner vi gjennomsnittlig kvadratmeterpris på bygningstypene bolig, fritid og garasje. Kvadratmeterprisen som vi kommer fram til gir oss et utgangspunkt for beregning av verdien på eiendommen.
Les mer om kvadratmeterpris i «rammer og retningslinjer for eiendomsskattetaksering».
Etasjefaktor
Etasjefaktor blir brukt for å vekte verdien til de forskjellige etasjene i et bygg når det benyttes faste kvadratmeterpriser ved taksering. Typisk vil en kjeller ha mindre verdi enn en hovedetasje.
Les mer om etasjefaktor i «rammer og retningslinjer for eiendomsskattetaksering».
Sonefaktor
Sonefaktor brukes for å justere prisforskjellen mellom ulike områder i kommunen.
Les mer om sonefaktor i «rammer og retningslinjer for eiendomsskattetaksering».
Standardfaktor
Dette er forhold på eiendommen som vil påvirke verdien, blant annet eiendommer med særlig dårlig standard.
Les mer om standardfaktor i «rammer og retningslinjer for eiendomsskattetaksering».
Beliggenhetsfaktor
Faktorer som påvirker eiendommens verdi, og som ligger utenfor selve eiendommen. Eksempel på dette er utsikt og adkomst.
Les mer om beliggenhetsfaktor i «rammer og retningslinjer for eiendomsskattetaksering».
Eiendomsskattetakst
Den taksten som er fastsatt for eiendommen ved eiendomsskattetaksering, og brukes som grunnlag for eiendomsskatt.
Boligverdi (formuesgrunnlag)
Skatteetatens beregnende markedsverdi for boligeiendom. Boligverdien baserer seg på årlige kvadratmetersatser fra Statistisk Sentralbyrå (SSB), eller på dokumentert markedsverdi i de tilfeller der eier av eiendommen har krevd formuesverdien nedsatt.
Les mer om boligverdi på www.skatteetaten.no.
Boenhet
Antall godkjente boenheter registrert på eiendommen. Boenhet forstås som en bolig med ett eller flere rom og med separat inngang, samt eget bad/wc og kjøkkendel.
Bunnfradrag
Boliger og fritidsboliger får et bunnfradrag for hver godkjent boenhet på eiendommen. For eksempel: Enebolig med en godkjent utleieleilighet vil få 2 bunnfradrag. Det er en betingelse at boenhetene er godkjent av kommunen, og bunnfradraget kan ikke overstige eiendommens vedtatte takst. Bunnfradragets størrelse kan endres av kommunestyret hvert år i forbindelse med budsjettbehandlingen.
Boenheter som er godkjent etter 1. januar, får først virkning i eiendomsskatten fra neste skatteår.
Skattegrunnlag
Eiendommens verditakst (etter fratrekk av reduksjonsfaktor og evt. bunnfradrag) som det beregnes eiendomsskatt av ved bruk av satt promillesats.
Skattesats (promillesats)
Kommunestyret bestemmer årlig hvilken promillesats som skal benyttes ved beregning av eiendomsskatt. Såkalt skattesats.
Skatteseddel
Skatteseddelen viser den informasjon om eiendommen, promillesats, bunnfradrag, takst, skattegrunnlag og hva du skal betale i eiendomsskatt for inneværende år.
Fritak
Noen eiendommer har krav på fritak etter §5 i eiendomsskatteloven. Andre eiendommer kan få fritak etter §7. Det er kommunestyret som vedtar om det er eiendommer under §7 som skal ha fritak.
Sakkyndig nemd
Sakkyndig nemnd er oppnevnt av kommunestyret. Hovedoppgavene til nemnda er fastsetting av retningslinjer for takseringen samt å endelig vedta takstene. Nemnda er også første instans i klagebehandling av eiendomsskatten.
Klagenemnd
Klagenemnda er valgt av kommunestyret. Hvis sakkyndig nemnd ikke gir medhold i en klage, går saken videre til klagenemnda. Klagenemnda foretar en totalvurdering av taksten på nytt. En totalvurdering kan resultere i at taksen økes, blir stående eller reduseres. Klagenemnda er endelig og kan ikke påklages.
Spørsmål og svar om eiendomsskatt
Kort fortalt
- Her finner du ofte stilte spørsmål om eiendomsskatt.
Loft eller hovedetasje?Hvorfor har eiendomsskatten endret seg fra 2022 til 2023?
Det er flere elementer som kan ha forårsaket at eiendomsskatten har endret seg fra 2022 til 2023:
- Det er gjennomført en taksering av alle eiendommer i kommunen i 2022.
- Boligeiendommer med registrert boligverdi hos Skatteetaten skal benytte dette som grunnlag ved utregning av eiendomsskatt.
- For bolig- og fritidseiendommer er det innført bunnfradrag på 1 100 000 kroner per godkjente boenhet.
- Skattesatsen for bolig- og fritidseiendommer er nedjustert fra 3 ‰ til 2,5 ‰.
Naboen har fått en lavere takst enn meg, hva kan være grunnen til dette?
Det har blitt gjort en vurdering av markedsverdien av huset ditt. Derfor kan mange andre faktorer enn areal spille inn på verdien. Eksempel på hva som kan være ulikt mellom deg og naboen din er:
- Etasjetype
- Byggeår
- Areal
- Antall godkjente boenheter
Jeg har en festet tomt. Hvorfor skal ikke grunneier betale eiendomsskatten?
Som tinglyst fester av en festetomt til bolig- eller fritidsformål har du påtatt deg alle rettigheter og alt ansvar som grunneier til vanlig sitter med, også eiendomsskatten.
For næringseiendommer vil overstående gjelde dersom festeavtalen er «evigvarende». Det vil si varigheten er over 99 år eller fester har ensidig rett til å forlenge avtalen uten tidsbegrensning.
Hvorfor får jeg krav om å betale eiendomsskatt på en bygning jeg ikke eier, men grunnen er min?
Hvis det er en privatrettslig avtale mellom deg og byggets eier (det vil si at avtalen ikke er tinglyst i grunnboken), vil dette kunne skje. For å få avgiften over på byggets eier, må du tinglyse hjemmelen til grunnen over på eier av bygget. Når dette er gjort, vil eiendomsskatten bli innkrevd av riktig eier.
Tar dere hensyn til at jeg har en uinnredet etasje eller et uinnredet rom?
Ved innkreving av eiendomsskatt tas det ikke hensyn til innvendig bruk og standard av et rom. Du kan klage dersom du mener arealgrunnlaget er feil. Da vil sakkyndig nemnd vurdere taksten på nytt.
Hvorfor har jeg fått eiendomsskatt på et bygg som ikke er søknadspliktig?
Alle bygg over 15 m2 skal beskattes.
Huset ble revet tidligere i år og jeg har sendt ferdigattest, må jeg likevel betale eiendomsskatt resten av året?
Ja. Eiendomsskatt blir regnet ut fra forhold på eiendommen pr. 01.01 i skatteåret, jf. eiendomsskatteloven § 4. Endringer på bygningen som skjer i løpet av inneværende skatteår får virkning fra neste år. Det vil si at selv om huset ble revet i for eksempel april og du har sendt ferdigattest, må du betale eiendomsskatt ut dette året.
Huset mitt har brent. Må jeg betale eiendomsskatt?
Nei, dersom boligen din har brent ned skal du ikke betale eiendomsskatt. Hvis boligen kun er ubeboelig i en begrenset periode, må du søke fritak etter eiendomsskatteloven §28.
Ta kontakt med Eiendomsskattekontoret for å informere om at huset har brent. Vi vil da befare eiendommen og eventuelt redusere/fjerne eiendomsskatt for bygget.
Hva skjer med eiendomsskatten når en eiendom skifter eier?
Skatten følger tinglyst eier. Dersom fakturaen er sendt ut til gammel eier, må gammel og ny eier gjøre opp seg imellom på lik linje med øvrige kommunale avgifter.
Tinglyst eier av eiendommen er død, men vi har ikke tinglyst hjemmelsovergang. Hvor sendes eiendomsskatten?
Eiendomsskatt er en objektsskatt som innebærer at eiendommen beskattes uavhengig av hvem som er tinglyst eier. Dersom tinglyst eier er død, vil arvingene motta fakturaene på eiendomsskatt.
Hvordan måler dere arealet på huset mitt?
Arealet er hentet fra matrikkelen (eiendomsregisteret).
Hvor melder jeg ifra om feil areal på eiendommen min?
Feil areal på eiendommen eller bygningen meldes inn ved å bruke klageskjema som du finner under avsnittet «Klage på eiendomsskatten».
Er du eier av en boligeiendom med boligverdi fra Skatteetaten, må du kontakte Skatteetaten via deres hjemmeside www.skatteetaten.no, eller telefon 800 80 000.
Når bli eiendomsskatten fakturert 2023?
Eiendomsskatten faktureres over tre terminer med forfall 25. mars, 20. juni og 20. oktober.
Har kommunen rett til å gå inn på eiendommen vår ved taksering?
Ja, ifølge eiendomsskatteloven § 31 har eier plikt til å gi opplysninger om eiendommen, og medvirke til synfaring av eiendommen.
Jeg mener boligverdien/eiendomsskattetaksten er for høy. Hvordan klager jeg?
Du kan klage på eiendomsskattetaksten og andre forhold ved utskrevet eiendomsskatt til kommunen. Klageskjema finner du under avsnittet «Klage på eiendomsskatten».
Mener du boligverdien fra Skatteetaten er feil, må klage rettes til Skatteetaten.
Jeg har klaget på taksten, må jeg fremdeles betale eiendomsskatten?
Ja, skatten må betales. Hvis du får medhold i klagen, får du tilbake det du har betalt for mye.
Når får jeg svar på klagen min?
Innkommende klager blir behandlet fortløpende. Behandlingstid vil avhenge av om man får medhold i første instans (sakkyndig nemnd), eller om klagen også behandles i andre instans (klagenemnden).
Les mer om klage under avsnittet «Klage på eiendomsskatten».
Tar dere hensyn til at jeg ikke har strøm og vann på hytta?
Det er ikke alltid like lett å se at hytta er uten vann og strøm, siden rør og ledningen kan ligge under bakken. Du kan klage hvis du mener at taksten er for høy. Sakkyndig nemnd vil da vurdere taksten på nytt.
Kan jeg bruke annen godkjent takstmann og kreve at taksten skal brukes?
Du kan ikke kreve at slik takst skal brukes som grunnlag, men du kan legge den frem som dokumentasjon dersom du ønsker å klage på eiendomsskatten. Det er kun sakkyndig nemnd som kan vedta eiendomsskattetakster.
Hva har takstmannen lagt til grunn for takseringen?
Takseringsfirmaet tar utgangspunkt i eiendomsskatteloven § 8A-2 (1) og «Rammer og retningslinjer» vedtatt av sakkyndig nemnd. «Rammer og retningslinjer» baserer seg på faktaopplysninger om areal på bygning og tomt, samt skjønnsmessige vurderinger av eiendommens beliggenhet, standard og fasiliteter.