Du er her: Hjem / Skal du bygge? / Utslipp og avløp / Avløp i spredt bebyggelse - veiledning for huseiere

Innhold

    Avløp i spredt bebyggelse - veiledning for huseiere

    Alle som har innlagt vann i sin bolig eller fritidsbolig, og som ikke er tilknyttet kommunalt avløpsnett, skal ha et godkjent utslipp.

    Hva er et avløpsrenseanlegg? 

    Et avløpsrenseanlegg behandler avløpsvann gjennom en rekke prosesser, inkludert fysiske, kjemiske og biologiske metoder. Etter rensingen er det meste av de uønskede stoffene fjernet, men noen skadelige stoffer kan fortsatt være til stede. Disse reststoffene slippes ut i bakken eller vannet på en måte som minimerer skade på naturen. Det finnes flere typer avløpsanlegg, som slamavskillere, infiltrasjonsanlegg, konstruerte filterbedanlegg, sandfiltre, biologisk-kjemiske minirenseanlegg, biologiske filteranlegg og tette tanker.

    Avløpsrenseanlegg krever tillatelse

    Det er ulovlig å forurense. For å slippe ut avløpsvann fra boliger, hytter og andre bygninger, må man søke om tillatelse. Dette gjelder også for utslipp av renset avløpsvann. Kravet om søknad gjelder både for arbeid på eksisterende og nye avløpsanlegg, uansett om vannet slippes ut i tett tank, terreng, sjø eller lignende. Man må søke om både utslippstillatelse og byggetillatelse for å utføre arbeid på avløpsanlegget.

    For å slippe ut avløpsvann kreves det to tillatelser: utslippstillatelse og byggetillatelse.

    Søknad om utslippstillatelse: Du må søke kommunen om unntak fra forbudet mot forurensning hvis:

    • Du skal etablere et nytt avløpsrenseanlegg.
    • Det blir en økning i antall personer som bruker et eksisterende anlegg.
    • Du skal bytte ut eller gjøre fysiske endringer på et eksisterende anlegg.
    • Du skal knytte flere bygninger til et eksisterende avløpsrenseanlegg, selv om dette ikke nødvendigvis medfører økt utslipp.

    Mulighet for dispensasjon

    Det kan ikke dispenseres fra saksbehandlingsreglene. Hvis et ønsket tiltak ikke samsvarer med gjeldende arealplan (kommuneplan eller reguleringsplan), kan ikke kommunen uten videre gi tillatelse. Ingen har rett til å få dispensasjon, men hvis huseieren har en god grunn til å fravike bestemmelsene som gjelder for området, kan det søkes om dispensasjon, jf. pbl § 19-1. Det må gis en særskilt begrunnelse for hvorfor akkurat denne eiendommen skal få lov til å fravike hovedregelen i arealplanen.

    Hva betyr en utslippstillatelse for deg som huseier?

    En utslippstillatelse angir hva som er tillatt og hva som ikke er tillatt når det gjelder utslipp av avløpsvann. Det er viktig å lese hele tillatelsen nøye, da den kan inneholde andre bestemmelser enn det du søkte om.

    Utslippstillatelsen kan inkludere vilkår som:

    Antall personer og bygninger som har lov til å slippe ut avløpsvann: 
    Du har tillatelse til å slippe ut forurensninger fra et begrenset antall personer. Hvis flere personer blir tilknyttet huset, kan det være nødvendig å revidere utslippstillatelsen. Ta kontakt med kommunen ved endringer. Utleieleiligheter eller hybler må også være inkludert i utslippstillatelsen.

    Hvilken type avløpsanlegg du kan etablere, hvor og hvordan: Kommunen vurderer søknaden som er utarbeidet av foretaket som hjelper deg, men det er kommunen som avgjør hvilket anlegg du skal ha, hvor det skal plasseres, og om utslippet kan ledes til grunnen eller en bekk.

    Slamtømming: Behovet for slamtømming varierer mellom ulike anleggstyper. Noen tømmes sjelden, mens andre tømmes ofte. Endringer i bruksmønster eller belastning kan påvirke behovet for slamtømming etter at utslippstillatelsen er gitt. For eksempel kan noen flytte inn eller ut av boligen, eller det kan knyttes til en ekstra boenhet. I slike tilfeller må foretaket du har servicekontrakt med informeres, slik at de kan tilpasse serviceintervallet. Kommunen må også informeres for å fastsette riktig slamtømmeintervall. Vesentlig økning i belastningen kan også være søknadspliktig.

    Drift og vedlikehold: Utslippstillatelsen inneholder ofte vilkår om drift og vedlikehold. Det er viktig at huseieren følger disse vilkårene. Riktig drift og vedlikehold kan spare deg for kostnader og bidra til at anlegget ditt varer lengst mulig.

    Sikring av lokk: Huseieren er ansvarlig for å sikre alle lokk på kummer og tanker til enhver tid, for å unngå at mennesker og dyr får tilgang til, eller ved et uhell faller ned i kummen. Dette er et krav i plan- og bygningsloven, selv om det ikke nødvendigvis er nevnt som et vilkår i utslippstillatelsen.

    Tilgjengelighet til kum: Servicepersonell, slamtømmere og kommunen som tilsynsmyndighet skal ha fri tilgang til anlegget. Dette betyr at det må være en egnet vei frem til anlegget, som er brøytet vinterstid. Det må heller ikke være plassert bygninger, terrasse, platting, blomsterurner eller annet over kumlokkene. Du får vanligvis ikke forvarsel før service, slamtømming eller kommunens besøk, så lokkene må være tilgjengelige til enhver tid.

    Andre vilkår: Utslippstillatelsen kan også inneholde vilkår om sanering av gamle kummer, frostsikring, serviceavtale, drensvann og overvann, krav til prøvetaking med mer.

     

    Drift og vedlikeholdsansvar

    Forurensningsforskriften krever at alle mindre avløpsrenseanlegg skal dimensjoneres, bygges, drives og vedlikeholdes slik at de har tilstrekkelig yteevne under alle normale klimatiske forhold de befinner seg. I tillegg spesifiserer konkrete krav til drift og vedlikehold:

    • Minirenseanlegg skal drives og vedlikeholdes i henhold til en skriftlig drifts- og vedlikeholdsavtale.
    • Slamavskillere tilknyttet helårsboliger eller fritidsboliger skal tømmes helt for slam etter behov, men ikke sjeldnere enn henholdsvis hvert andre og fjerde år.
    Drifts- og service ansvar 

    Anleggseiers plikter er angitt i Forskrift om utslipp av avløpsvann fra mindre avløpsanlegg, Ringerike kommune, Buskerud, §§ 6 og 10.

    § 6 sier at "Anleggene skal oppfylle følgende utslippskonsentrasjoner, regnet som årlig middelverdi: 

      • Tot-P <1,0 mg/l (Dette tilsvarer en renseeffekt på >90 %) 
      • BOF5 <25 mg/l. (Dette tilsvarer en renseeffekt på >90 %)

    I Steinsfjordens nedbørfelt stilles det i tillegg krav til at utslippskonsentrasjonen av E.coli skal være <1.000/100 ml, regnet som årlig middelverdi.

    § 10 sier at "Avløpsanlegg skal drives og vedlikeholdes slik at det har tilstrekkelig yteevne under alle klimatiske forhold som er normale for stedet der det ligger. Eier er ansvarlig for dette".

    Dette innebærer bl.a. at:

    • Anleggseier av alle anlegg bortsett fra sandfilter og tett tank, skal inngå drifts- og serviceavtale med leverandør eller firma som etter kommunens vurdering av tilstrekkelig kompetanse.
    • Firma som har drifts- og vedlikeholdsavtale skal oversende årsrapport til kommunen innen 1. februar påfølgende år. Gå til skjema for årlig rapportering her.

      Årsrapporten skal i tillegg til kravene i forurensningsforskriftens kapittel 11, vedlegg 2, punkt 2.3, minimum inneholde følgende:

      • Kort beskrivelse av anlegget
      • Omtale av driftsforholdene forrige år, med spesiell vekt på eventuelle driftsproblemer
      • Resultat av eventuelle utløpsprøver/vannprøver
    • Ved alle anlegg, unntatt lukkede infiltrasjonsanlegg, skal det som en del av serviceavtalen, tas representativ stikkprøve på utløp minimum hvert 4. år. Denne skal analyseres på Tot-P og BOF5. Første prøve skal tas når anlegget er nytt. Der det er satt krav til rensing av bakterier, skal det også tas prøve som analyseres på E-coli.
    • Anleggseier er ansvarlig for å kjenne til hvordan anlegget skal driftes for at anlegget skal fungere forskriftsmessig.
    • Anleggseier skal kjenne til og overholde punktene i utslippstillatelsen i forbindelse med overvåkning, oppfølging og dokumentasjon av renseanlegget.
    • Anleggseier er ansvarlig for at renseanlegget ikke tilføres avløpsvann som i mengde eller sammensetning er i strid med dimensjoneringskriteriene for anlegget.
    • Anleggseier skal gi servicefirma adgang til anlegget for nødvendig service.
    • Dersom anleggseier selger eiendommen som anlegget ligger på, eller overfører eierrettighetene til anlegget til andre, skal alle plikter og rettigheter ifølge drift og serviceavtale overføres til ny eier.
    • Anleggseier skal sørge for å bevare relevant dokumentasjon om anlegget. Kommunen kan etterspørre dokumentasjon ved tilsyn av anlegg.
    Pliktig septikrenovasjon

    Har du spørsmål om slamtømming, kan du lese mer her. 

     

    Årlig rapportering for minirenseanlegg og gråvannsrenseanlegg

    Firma som har drifts- og vedlikeholdsavtale skal oversende årsrapport til kommunen innen 1. februar påfølgende år. Gå til skjema for årlig rapportering her. Se også informasjon under Drifts- og service ansvar.

    Tillatelsens varighet

    En utslippstillatelse er ikke permanent. Den kan ha en utløpsdato eller være gyldig inntil videre. Tillatelsen kan endres eller trekkes tilbake basert på faglige vurderinger. Kommunen vurderer jevnlig gitte tillatelser basert på den samlede belastningen i området, noe som kan føre til endrede krav over tid. Når eksisterende anlegg må endres, sender kommunen ofte ut et varsel om pålegg.

     

    Status for ditt avløpsanlegg

    Det er ditt eget ansvar å ha et fungerende avløp med gyldige tillatelser. Å bygge nytt avløpsanlegg eller forbedre eksisterende avløp krever tillatelse fra kommunen.

    Hvis du er usikker på om avløpsanlegget ditt fungerer som det skal, eller om det trenger utbedring, kan du selv gå gjennom disse stegene (hvor alder på anlegget er førende) for å få en foreløpig status. Vær klar over at det ikke er noen garanti for at avløpsanlegget er uten feil eller mangler. Kontakt eventuelt en fagkyndig for råd og praktisk hjelp (se liste over rådgivende fagkyndige her). 

    Vurder foreløpig status på ditt avløpsanlegg

    Grønt avløp = OK

    • Anlegget er nyere enn 10 år.
    • Anlegget har utslippstillatelse
    • Anlegget har ingen driftsproblemer

    Gult avløp = Behov kontroll og evt. utbedring/oppgradering

    • Anlegget er nyere eller eldre enn 10 år (bygget etter 1986)
    • Anlegget har driftsproblemer.
    • Anlegget mangler tillatelse.
    • Tett tank mangler nivåalarm.

    Rødt avløp = Behov for utbedring/oppgradering

    • Anlegget er etablert før 1972 eller før 1986.  
    • Anlegget har driftsproblemer.
    • Anlegget mangler tillatelse.

    Har du et gult eller rødt avløp? Gjør følgende:

    1. Kontakt eventuelt kommunen for å høre hvilke krav som stilles lokalt.
    2. Vurder hvilke forbedringer du trenger å gjøre. Kontakt eventuelt en fagkyndig for råd og praktisk hjelp.
    3. Søk tillatelse hos kommunen. Vent på tillatelsen.
    4. Etabler eller utfør utbedringer.

     

    Kjøpe hus med privat vann og avløpsanlegg

    Når du skal kjøpe et hus som har eget vann og avløp, er det viktig at du finner ut hvilke anlegg som finnes på eiendommen, hvordan de fungerer og hvordan de skal vedlikeholdes.

    Vann og avløp er kanskje ikke det første du tenker på når du er interessert i et hus, men det er en viktig aspekt å ta med i beregningen da det kan innebære store kostnader. For eksempel kan et nytt avløpsanlegg innebære kostnader på 100 000 kroner eller mer, og det er viktig at du tar hensyn til dette ved huskjøpet.

    En fritidsbolig har ofte en enklere standard enn en helårsbolig. Drikkevannet må imidlertid være like trygt å drikke, og avløpet må håndteres uten å forårsake ulemper i tråd med regelverket. Innlagt vann krever tillatelse fra kommunen. 

    Tilsyn med privat avløpsanlegg og utslipp

    Kommunestyret vedtok i 2011 en strategi for opprydding i spredt avløp. Strategien har som mål om at alle på sikt skal ha en avløpssituasjon som er i tråd med gjeldende regelverk. Det må tas stilling til om en opprydding skal skje ved oppgradering av avløpsanlegget, eller om avløpet skal tilknyttes kommunalt avløp. 

    Tilsynsgebyr:
    Det er vedtatt at kommunens tilsyn og kontroll med avløpsanlegg skal være selvkost-finansiert. Tilsynsgebyrene skal dekke alt daglig arbeid med avvikskontroll ved slamtømming, dokumenttilsyn og fysisk tilsyn. Det tas et årlig tilsynsgebyr for avløpsanlegg mindre enn 50 pe. For større anlegg tas et enkeltgebyr ved tilsyn. Beløpets størrelse går fram av prisliste for kommunale tjenester.

    Les mer om hvordan kommunen fører tilsyn med private avløpsanlegg og utslipp her. 

    Pålegg om utbedring av avløpsanlegg

    Et forhåndsvarsel om rehabilitering indikerer at kommunen har informasjon som tyder på at anlegget på eiendommen din trenger en oppgradering. Hvis du som eier av avløpsanlegget ikke kan dokumentere at anlegget fungerer tilfredsstillende, har kommunen myndighet til å pålegge deg å gjennomføre en oppgradering eller rehabilitering. Dette vil bli gjort i et eget brev eller vedtak ”pålegg om utbedring av avløpsanlegg”. I tilfellet eiendommen ligger i nærheten til kommunal avløpsledning, kan kommunen vurdere tilknytningsplikt fremfor en oppgradering eller rehabilitering.

    Les mer om hva du må gjøre når du mottar et pålegg om utbedring av avløpsanlegget ditt i denne brosjyren: "Til deg som har fått pålegg eller varsel om pålegg om utbedring av avløp".

    Les mer om tilknytningsplikt til kommunalt avløpsnett på denne siden: Tilknytningsplikt til offentlig vann- og avløpsledning.


    Utbedre eller etablere nytt avløpsanlegg

    Det er mye å ivareta når det skal etableres avløpsanlegg for første gange eller det skal utføre oppgradering av eksisterende avløpsanlegg. Privatpersoner kan ikke selv søke om å etablere nye avløpsanlegg, siden dette er regulert med ansvarsrett i plan- og bygningsloven. Videre stiller lokal utslippsforskrift krav til at prosjektering og dokumentasjon skal utarbeides av en fagkyndig person eller firma. Det er eier av utslippet som må ta stilling til kostnader. Det er fri markedsadgang på private avløpsløsninger, akkurat som på andre varer og tjenester. Vurder å innhente flere pristilbud, også på konkrete avløpsløsninger når dette er vurdert av fagkyndig.  Det kan innhentes pristilbud på tilstandsvurdering av eksisterende avløpsanlegg, for prosjektering av nytt anlegg og for selve byggingen av anlegget. Man trenger ikke binde seg til et og samme firma for hele prosessen. 

    Nøytrale fagkyndige

    For søknader om utslipp setter forurensningsforskriften krav til at dokumentasjonen for alle nye renseløsninger skal gis av nøytrale fagkyndige. 

    En nøytral fagkyndig er et nøytralt uavhengig firma med tilstrekkelig hydrogeologisk og avløpsteknisk fagkompetanse.

    Bakgrunnen for dette kravet er at det prosjekterende foretaket skal ha fokus på etablere den renseløsningen som er best egnet ut fra:

    • naturgitte forutsetninger
    • miljø, brukerinteresser (badeplasser, drikkevann, osv.)
    • økonomi

    Dette er uavhengig av type renseløsning eller produsent.

    Det er opp til den enkelte kommune å vurdere om et foretak kan betegnes som nøytral fagkyndig. Ringerike kommune har utarbeidet en liste over bedrifter som vurderes å ha god nok kompetanse på fagfeltet og som har blitt godkjent i kommunen tidligere. 

    Last ned liste over nøytrale fagkyndige her.

    Listen er ikke uttømmende. Ønsker du å benytte deg av andre firmaer enn de som står her, må dokumentasjon på kompetanse sendes inn sammen med søknaden. Dersom du jobber i et firma som driver med prosjektering av avløpsanlegg og mener dere bør stå på listen, vennligst ta kontakt med oss.

    Her er noen tips for å komme i gang 
    1. Les deg opp på formålet med avløpsrensing og hvorfor det er så viktig at akkurat ditt anlegg oppfyller kravene til rensing. Les mer om ulike avløpssystemene på www.avlop.no
    2. Finn ut hvilke krav kommunen stiller til avløpsanlegg. Kontakt kommunen for evenetuell veiledning. 
    3. Basert på kommunens krav og informasjon samt forholdene på tomten din og i området ditt, kan du vurdere hvilke teknikker som er egnet for ditt avløpsanlegg. Det er selvfølgelig en praktisk og økonomisk fordel om du kan gjenbruke visse deler av anlegget ditt. Selv om du ansetter en entreprenør eller konsulent for å hjelpe deg med å velge teknikk, lønner det seg å være godt informert. Entreprenøren kan foreslå en løsning hen kjenner godt til, men som av en eller annen grunn ikke passer så godt for ditt anlegg eller ikke tar hensyn til den eksisterende utstyret du ønsker å gjenbruke.
    4. Hvis du bosetter deg permanent i et tidligere fritidshus eller hvis du endrer avløpet ditt fra f.eks. gråvann til WC-avløp, må du sannsynligvis søke om tillatelse for avløpet ditt hos kommunen. Du kan også stille spørsmål om kravene som stilles til avløpsanlegg eller søknaden/meldingen og saksbehandlingen. Ofte har kravene også blitt skjerpet, slik at et anlegg som kommunen anså oppfylte kravene for 20 år siden kanskje ikke godtas i dag.
    5. Hvis du allerede har et anlegg som aksepteres av kommunen med små endringer (f.eks. utskifting av tilsvarende slamavskiller/tank eller omgraving av en infiltrasjonsgrøft), kan det være tilstrekkelig å utbedre dette uten å søke ny tillatelse. Kontakt kommunen for å avklare. 
    6. Kontakt flere fagkyndig firma for å be om pristilbud på prosjektering/utformingen av anlegget og senere bygge det. Fagkyndig skal bistå med å lage tegninger og andre dokumenter som skal vedlegges søknaden. 

    Les mer om etablering av mindre avløpsanlegg på denne siden: "Avløp i spredt bebyggelse - veiledning for entreprenører" 

    Spørsmål og svar om slamtømming og fakturering

    Se egen nettside om slamtømming her.

    Spørsmål og svar om tilsynsgebyr og fakturering

    Se egen nettside om tilsynsgebyr her.

    Spørsmål om private avløpsanlegg

    Må jeg søke om utslippstillatelse for å sette ned tett tank?

    Ja. Tett tank er en oppsamlingstank for toalettavløp som må tømmes og kjøres til renseanlegg. Det dreier seg dermed om et utslipp og en kilde til risiko for forurensning på lik linje som andre utslipp. 

    Kreves det utslippstillatelse for å etablere biologisk toalett/ utedo?

    Nei, det kreves ikke utslippstillatelse for ordinær utedo, campingtoalett, forbrenningstoalett, "Snurredass" eller lignende, så lenge det ikke er innlagt vann i bygningen. 

    Utslipp fra toalettløsninger som ikke har et vannforbruk er ikke omfattet av virkeområdet til forurensingsforskriftens kapittel 12. Tiltakshaver har imidlertid et selvstendig ansvar etter forurensingsloven å sørge for at utslippet av urinen ikke fører til forurensing.

    Kreves det utslippstillatelse for å etablere urinseparerende toalett?

    Ja, det kreves utslippstillatelse hvis det er innlagt vann i bygningen.

    Nei, hvis det ikke er innlagt vann i bygningen. Se spørsmål om biologisk toalett/utedo.

    Du kan lese mer om hvilke utslipp som trenger tillatelse her: https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/forurensning/avlop/for-myndigheter/saksbehandling/utslipp-fra-spredt-bebyggelse/soknad-til-kommunen/

     

    Hva slags renseløsning skal jeg velge?

    Det er prosjekterende som etter nødvendige forundersøkelser velger beste renseløsning for den enkelte. Det er her viktig med dialog med kommunen.

    Du som anleggseier bør ikke gjøre avtale om kjøp direkte med en leverandør av en type avløpsanlegg. Det er ikke sikkert at denne løsningen blir godkjent hos dere.

    Det er altså ikke nødvendig at du som eier setter deg inn i alle de ulike typene av renseløsninger på markedet. Det er imidlertid viktig at du setter deg inn i prinsippene for det anlegget som blir bygget hos deg! Dette for å kunne sikre rett bruk og oppdage eventuelle feil som skulle oppstå på en tidlig fase. Det vil både kunne øke levetiden til avløpsanlegget og minske faren for forurensning.

    Du kan lese om ulike renseløsninger på www.avlop.no.

    Hvordan velger jeg riktig avløpsanlegg?

    Det må alltid gjøres en prosjektering for å finne ut hvilket anlegg som passer best på eiendommen din ut fra grunnforhold, eiendomsgrenser, vannforbruk, kostnader osv. Ta kontakt med kompetente fagfolk, som kan prosjektere for deg.  

    Hvilke krav stilles til rensing av avløpsvann?

    Alle renseanlegg skal oppfylle følgende utslippskonsentrasjoner, regnet som middelverdi over året: - Fosfor: <1,0 mg/l - Organisk stoff, BOF5: <25 mg/l

    I Steinsfjordens nedbørfelt stilles det i tillegg krav til at utslippskonsentrasjonen av E. coli skal være <1.000/100 ml, regnet som årlig middelverdi. Også andre steder der en må ta spesielle hensyn i forbindelse med utslippet kan det stilles bakteriekrav eller andre krav, eventuelt nektes utslippstillatelse. "Spesielle hensyn" kan for eksempel være hensyn til drikkevann eller bading.

    Alle renseanlegg bortsett fra lukkede infiltrasjonsanlegg skal ha mulighet for prøvetaking på utløpet.

    Hvilke krav stilles til tømming av slamavskillere og tette tanker?

    Atkomstveg skal ha så god standard at den er egnet for kjøring med tømmebil. Den må også kunne snu forsvarlig eller rygge inn til tømmestedet uten problemer. Dersom det blir nødvendig med tømming om vinteren skal veg og snuplass være brøytet og om nødvendig strødd.

    Slamavskiller og tett tank skal plasseres maksimalt 50m fra kjøreveg og bunnen skal ligge maksimalt 8m lavere enn vegen.

    Som abonnent er du ansvarlig for at kumlokkene er fritt tilgjengelig til enhver tid. De skal ikke innbygges eller tildekkes, og det skal ikke plasseres gjenstander på dem. Du er også ansvarlig for at kumlokkene er sikret slik at barn ikke kan åpne dem.

    Kan jeg ha minirenseanlegg på hytte?

    Ja. Minirenseanlegg for hytter må dokumentere oppnåelse av rensekravene ved testet for minst 6 måneder uten tilførsel av avløpsvann til anlegget.

    Jeg skal i gang med å søke om utslippstillatelse. Hvordan kommer jeg i kontakt med foretak som har tilstrekkelig kompetanse?

    Ringerike kommune har utarbeidet en liste over nøytralt fagkyndige firma i distriktet som vurderes å ha god nok kompetanse på fagfeltet og som har blitt godkjent i kommunen tidligere.

    Jeg vil oppgradere eksisterende anlegg. F eks. grave nye infiltrasjonsgrøfter. Må jeg søke om dette?

    Ved større inngrep skal det alltid søkes om utslippstillatelse.

    Dersom det bare skal skiftes ut en komponent, f.eks en større kum eller nye grøfter, men plasseringen er den samme, og anlegget har godkjent utslippstillatelse, kan det søkes om en mindre endring av utslippstillatelsen.

    Hvis oppgradering ikke forandrer de tekniske dataene på anlegget eller plassering, behøver man ikke søke. Eks: utskifting av gammel slamavskiller til ny slamavskiller med samme størrelse, montering av dykker, nytt lokk osv.

    Hvor mye koster det å etablere og drifte ulike typer avløpsanlegg?

    For informasjon om ulike typer avløpsanlegg og kostnadsvurderinger vises vi til Nibio (tidligere Bioforsk) sine sider om dette. Se mer info i PDF-dokument "Se detaljerte anleggs- og driftskostnader for ulike anlegg" nederst på siden.

    Hvor lang tid bruker kommunen på å behandle en søknad om utslippstillatelse?

    Saksbehandlingsfristen hos kommunen er seks uker. Ved søknad om dispensasjon er fristen 12 uker, og fristen løper ikke dersom søknaden er til behandling hos regionale myndigheter.

    Per tiden bruker vi bare ca 1-2 uker på å behandle en søknad.

    Fant du ikke svar på ditt spørsmål?

    Spørsmål om mindre avløpsanlegg kan stilles til Servicetorget i kommunen:

     

    Regelverk og veiledere

    Sentrale lover

    Sentrale forskrifter

    Lokale forskrifter

    Nettsider og veiledere om mindre avløpsanlegg

    Siste endret: 29.08.2024

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?