Du er her: Hjem / Skal du bygge? / Utslipp og avløp / Avløp i spredt bebyggelse - etablering av avløpsanlegg (for entreprenører)

Innhold

    Avløp i spredt bebyggelse - etablering av avløpsanlegg (for entreprenører)

    Etablering og/eller endring av private avløpsanlegg krever tillatelse fra kommunen.

    Hvem må ha utslippstillatelse

    Alle bygninger med innlagt vann, som ikke er tilknyttet kommunalt avløpsanlegg, skal ha en gyldig utslippstillatelse. Dette er fastsatt av Ringerike kommunestyre 25. juni 2009 i  Forskrift om utslipp av avløpsvann fra mindre avløpsanlegg.

    Bygninger uten innlagt vann trenger ikke utslippstillatelse. Unntaket er hvis det er etablert tett tank for toalettavløp.

    Har du fått pålegg om nytt avløpsanlegg, eller er du interessert i mer kunnskap om private avløpsanlegg? 

    Se egen side med veiledning for huseiere her.

    Når må det søkes om utslippstillatelse?

    Det må søkes om utslippstillatelse:

    • før etablering av et nytt utslipp av avløpsvann, for eksempel i forbindelse med bygging av ny bolig, eller ved innlegging av vann i fritidsbolig.
    • før vesentlig økning av utslipp, for eksempel hvis du innreder en ny hybelleilighet med eget bad eller toalett i huset.
    • før man gjør endringer med det utvendige avløpsanlegget. Eksempler på dette er hvis man har fått pålegg om å etablere nytt avløpsanlegg, vil bytte ut den gamle septiktanken med et moderne renseanlegg eller flytte utslippspunktet.

    Hvordan søke om utslippstillatelse?

    Privatpersoner kan ikke selv søke om utslippstillatelse

    • Du som eier og bruker av anlegget vil i søknaden ha funksjonen: "tiltakshaver".
    • Kun en fagperson kan søke om utslippstillatelse og vil være bindeledd mellom deg og kommunen.
    • Ansvarlig søker må oppfylle kravene som er satt i plan- og bygningsloven og være godkjent enten sentralt eller lokalt.

    For søknaden gjelder kravene i plan- og bygningsloven om godkjenning av foretak og ansvarsrett. Søker skal være godkjent enten sentralt eller lokalt. Dersom det søkes om lokal godkjenning skal det foreligge relevante referanseprosjekter.

    Enkelte vedlegg til søknaden må utarbeides av fagkyndige. Dette gjelder først og fremst:

    • dokumentasjon på at avløpsrenseanlegget vil klare de kravene til utslippet som utslippssøknaden legger opp til.
    • dokumentasjon på at eventuelle drikkevannskilder ikke vil bli påvirket av utslippet.

    Det er spesielt to forskrifter som er viktige når det gjelder utslipp av avløpsvann. Disse er: 

    • Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften), kap. 12 og 13.
    • Forskrift om utslipp av avløpsvann fra mindre avløpsanlegg i Ringerike kommune.

    Ansvarlig søker sender utslippssøknad med alle nødvendige vedlegg til kommunen. Husk underskrifter! All kommunikasjon med kommunen fra nå av skal i utgangspunktet skje gjennom ansvarlig søker.

    Hvis du ikke får noe tilbakemelding fra oss i løpet av 3 uker, ta gjerne kontakt og sjekk opp om saken har kommet frem. Ved uklarheter eller spørsmål ta gjerne kontakt!

    Viktig informasjon til søker

    Skaffe kartgrunnlag

    Du trenger kartgrunnlag i målestokk 1:5.000 og 1:1.000. Ringerike kommune har digitale kart tilgjengelige på sine websider. Du kan også få oversendt kart ved å henvende deg til Servicetorget i kommunen.

    Les mer om situasjonsplan/kartgrunnlag her.

    Varsle naboer og andre spesielt berørte om søknaden

    Det er strengere krav til varsling ved nyanlegg og utvidelser enn ved rehabilitering av bestående anlegg.

    "Andre spesielt berørte" kan være grunneiere, ulike interesseorganisasjoner eller andre med brukerinteresser nedenfor utslippet, for eksempel drikkevannskilder. Hvis du er i tvil om hvem som bør varsles, kan du spørre kommunen. Det skal benyttes standard skjema for nabovarsling, og det må opplyses om at svarfristen er 4 uker, ikke 2 uker som det står på skjemaet. Du må sørge for å få kvittering på at varsel er sendt, enten ved underskrift eller rekommandert sending. Søknaden skal ikke sendes inn før svarfristen har gått ut. Oversikt over hvem som er varslet og kvitteringer skal vedlegges søknaden sammen med alle uttalelsene som har kommet inn.

    Les mer om nabovarsling her.

    Sette deg inn i planer etter plan- og bygningsloven

    Før du søker om utslippstillatelse må du undersøke om det tiltaket du planlegger kan tillates i forhold til gjeldende planer etter plan- og bygningsloven. Med dette menes vanligvis kommuneplan og reguleringsplaner.

    Hvis tiltaket er i strid med planer, lover eller forskrifter, for eksempel klausuleringsbestemmelser for vannverk, må du ha en dispensasjon, det vil si et samtykke fra planmyndigheten i kommunen om at en aksepterer det tiltaket som er årsaken til utslippet. Dispensasjon eller dispensasjonssøknad må i så fall vedlegges søknaden.

    Søknadskjema/blankett og informasjon om dispensasjon finner du her.

    Undersøke og vurdere lokale drikkevannskilder

    Når en skal etablere et nytt eller øke et utslipp må en være helt sikker på at dette ikke vil kunne forurense lokale drikkevannskilder som for eksempel borebrønner. Det er derfor krav om at dette blir nøye undersøkt før en søker om utslippstillatelse.

    Det skal innhentes opplysninger om type og mikrobiologisk vannkvalitet for alle drikkevannskilder som kan bli berørt av utslippet. Dette gjelder blant annet alle som ligger mindre enn 100 meter fra anlegget. Men også kilder som ligger lenger unna kan bli forurenset. Alle drikkevannskildene som kan bli berørt skal avmerkes på situasjonsplan. Faren for forurensing av disse avhenger av flere forhold, blant annet grunnvannsnivåer, sprekkesystemer i fjellet også videre. Det er ofte kompliserte hydrogeologiske vurderinger og undersøkelser som må gjøres for å finne ut av dette. Derfor kreves det at en fagkyndig skal dokumentere at drikkevannskildene ikke vil bli påvirket av utslippet.

    Samarbeide om felles avløpsanlegg

    Der avstanden mellom nabohus ikke er for stor, kan det være penger å spare på å samarbeide med naboer om å bygge et felles avløpsanlegg. Ofte blir løsningen også bedre forurensingsmessig ved fellesanlegg enn når hvert enkelt hus har eget renseanlegg.

    I områder der det virker naturlig å etablere fellesanlegg kan kommunen forlange at det lages en samlet avløpsplan før søknaden om utslippstillatelse behandles. Det er en forutsetning at slike avløpsplaner utføres av fagkyndige virksomheter.

    Søknadsskjema

    Ringerike kommune har samordnet søknadsskjemaet etter både etter plan- og bygningsloven og forurensningsloven, slik at man kun fylle ut ett søknadsskjema. 

    Vi har utarbeidet en egen søknadsveilder som kan være til hjelp for å få en komplett søknad. Du finner søknadsveileder på denne siden

    Kommunens søknadsskjema skal benyttes. Last ned søknadsskjema for utslippstillatelse her.

    For at søknaden skal være fullstendig må alle aktuelle rubrikker i søknadsskjemaet fylles ut. Alle relevante vedlegg til søknaden som er oppgitt i søknadsskjemaet skal også være med for at søknaden skal være fullstendig.

    Søknaden vil bare bli behandlet hvis den er fullstendig. Kommunen vil behandle alle fullstendige søknader der det søkes i overensstemmelse med standardkrav i løpet av 6 uker etter at den er mottatt av kommunen.

    Komplett søknad sendes til postmottak@ringerike.kommune.no og merkes med "Søknad om tillatelse til avløpsanlegg".

    Søknadsveileder for utslippssøknad

    Vi har utarbeidet en egen søknadsveilder som kan være til hjelp for å få en komplett søknad. Du finner søknadsveileder på denne siden

    Etablering og drift av mindre avløpsanlegg

    Norsk Vann har utarbeidet rapport 257/2020, Etablering og drift av mindre avløpsanlegg. Rapporten er en komplett veiledning for huseier, foretak og kommune, og kan du laste ned her.

    Gebyr for saksbehandling og tilsyn - mindre avløpsanlegg (inntil 49 pe*)

    Saksbehandlingsgebyr:
    Kommunen tar gebyr for å dekke sine kostnader til behandling av søknaden. Det må betales gebyr uavhengig av om søknaden blir godkjent eller ikke. Kommunen sender faktura for gebyr når vedtak er gjort. Beløpets størrelse går fram av prisliste for kommunale tjenester.

    Gebyrene for behandling av utslippssøknad settes i utgangspunktet sammen av:

    • gebyrer for saksbehandling etter forurensningsloven
    • gebyrer for saksbehandling etter plan- og bygningsloven


    Tilsynsgebyr:
    Det er vedtatt at kommunens arbeid skal være selvkost-finansiert. Tilsynsgebyrene skal dekke arbeidet kommunen har med kontroll og tilsyn (dokumenttilsyn og fysisk tilsyn). Det tas et årlig tilsynsgebyr for avløpsanlegg mindre enn 50 pe. For større anlegg tas et enkeltgebyr ved tilsyn. Beløpets størrelse går fram av prisliste for kommunale tjenester.

    Regelverk og veiledere

    Sentrale lover

    Sentrale forskrifter

    Lokale forskrifter

    Nettsider og veiledere om mindre avløpsanlegg

     

    Siste endret: 29.08.2024

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?