Du er her: Hjem / Skal du bygge? / Utslipp og avløp / Utslipp av oljeholdig avløpsvann, og påslipp av avløpsvann fra virksomheter

Innhold

    Utslipp av oljeholdig avløpsvann, og påslipp av avløpsvann fra virksomheter

    Kommunen har myndighet til å stille krav til utslipp/påslipp av oljeholdig avløpsvann (oljeutskiller), og påslipp av avløpsvann (fett mm.), fra virksomheter. For å etablere og eller endre utslipp og påslipp, må du først søke kommunen om tillatelse.

    Oljeholdig avløpsvann og etablering av oljeutskiller

    Kommunen er «forurensningsmyndighet» for utslipp av oljeholdig avløpsvann etter kapittel 15 i forurensningsforskriften, og fører tilsyn med at bestemmelsene og vedtak fattet i medhold av disse følges.

    Kommunen kan fastsette vilkår for å motvirke at den tillatte forurensningen medfører skader eller ulemper, og som erstatter vilkårene i § 15-7, herunder krav til utslippsgrense, utslippssted, anordning og dyp, eller nekte etablering av utslipp.

    Figur 1. Eksempel på stående UK-oljeutskiller (Norsk Vann, 2007)

     

    Hva er oljeholdig avløpsvann?

    Spillvann og overvann som inneholder motorolje, smørefett, parafin, white-spirit, bensin og lignende. Omfatter også spillvann fra vask og avfetting av kjøretøyer, motorvask og lignende.

    Hvilke virksomheter må ha godkjent utslipp av oljeholdig avløpsvann og oljeutskiller?

    Forurensningsforskriften kapittel 15 gjelder for utslipp, herunder påslipp, av oljeholdig avløpsvann fra:

    • bensinstasjoner
    • vaskehaller for kjøretøyer
    • motorverksteder
    • bussterminaler
    • verksteder og klargjøringssentraler for kjøretøyer, anleggsmaskiner og skinnegående materiell, og
    • anlegg for understellsbehandling som har vaskeplass, smørehall, servicehall eller lignende.

    Ingen kan sette i verk nye utslipp eller øke utslipp vesentlig uten at tillatelse er gitt i medhold av § 15-5.

    Det forutsettes at utslippstillatelsen er godkjent før kommunen kan behandle eventuell byggesøknad for nybygg, tilbygg endring osv.

     

    Når må det søkes om utslippstillatelse?
    • før etablering av et nytt utslipp av oljeholdig vann, for eksempel i forbindelse med nybygging, påbygging og endring av bygg/bruksformål.
    • før vesentlig økning av utslipp, for eksempel hvis vannmengden øker som følge av større vaskehall, flere vannkraner ol. Med vesentlig økning menes normalt 25 % økning av et utslipp eller mer. Hvis et tillatt utslipp økes vesentlig, kan det være nødvendig å få en ny tillatelse fra kommunen. Kommunen må derfor gjøre en konkret vurdering av om endringene utgjør en vesentlig økning.
    • før man gjør endringer med på oljeutskilleranlegget. Eksempler på dette er hvis man har fått pålegg om å etablere nytt anlegg, vil bytte ut den gamle anlegget med et moderne renseanlegg eller flytte/endre utslippspunktet.
      Utslipp etablert før 2007 
      Utslipp av oljeholdig avløpsvann som ble etablert før 2007 og som har tillatelse etter forurensningsloven og tilhørende forskrifter er fremdeles lovlige. Forutsetningen er imidlertid at utslippet ikke økes vesentlig, og at de minst overholder kravene til rensing i § 15-7 om utslipp.

     

    Hvem kan søke om utslipp av oljeholdig avløpsvann og montering/bygging av oljeutskiller?

    Du som eier og bruker av anlegget vil i søknaden ha funksjonen «tiltakshaver». Ansvarlig søker vil være bindeledd mellom deg og kommunen

    Privatpersoner kan ikke selv søke, fordi en ansvarlig søker, må oppfylle kravene som er satt i pbl § 23-3, og/eller ha sentralt godkjenning for ansvarsrett. Den sentrale godkjenningen må gjelde området «Vannforsyning, avløp og renseanlegg».

    Normalt vil installasjon av et oljeutskilleranlegg tilhøre tiltaksklasse 1. For utslipp til grunnen eller resipient vil installasjon tilhøre tiltaksklasse 2 eller 3, avhengig av kompleksitet og konsekvenser for helse, miljø og sikkerhet. Dersom det søkes om lokal godkjenning skal det foreligge relevante referanseprosjekter.

    I henhold til pbl § 20-3, skal søknad, prosjektering og utførelse av tiltak som nevnt i pbl § 20-1, forestås av foretak med ansvarsrett etter kapittel 23, med mindre unntak følger av pbl §§ 20-4 til 20-8.

    Den ansvarlige for virksomheten jf. ff § 15-1. Virkeområde, skal sørge for å utarbeide en fullstendig skriftlig søknad iht. ff § 15-4 og pbl § 21-1.

    Ansvarlig søker (SØK) er ansvarlig for å søke anmodning om ferdigattest før anlegget tas i bruk

    I henhold til pbl § 21-10 skal søknadspliktige tiltak avsluttes med ferdigattest, som utstedes av kommunen når det foreligger nødvendig sluttdokumentasjon og erklæring om ferdigstillelse fra ansvarlig søker. Sluttdokumentasjonen skal vise at tiltaket er utført i samsvar med tillatelsen og bestemmelser i eller i medhold av pbl.

    For tiltak som krever uavhengig kontroll skal det foreligge dokumentasjon for utført sluttkontroll, jf. § 24-2.

    Hvor finner jeg søknadsskjemaet?

    Søknad om utslipp av oljeholdig avløpsvann til offentlig avløpsledning og etablering/bygging av oljeutskiller, skal sendes til kommunen via Entreprenørportalen. (NB! benytt skjemaet "Søknad om påslippstillatelse").

    Samme søknadsskjema skal benyttes når det ikke er offentlig avløpslednig som tar imot avløpsvannet (utslipp/infiltrasjon/tett tank).

     

    Hvilken dokumentasjon skal legges ved søknaden?


    Dokumentasjon til søknaden jf. pbl og ff må utarbeides av fagkyndig. Dette er obligatorisk dokumentasjon og tilleggsdokumentasjon som må vurderes. For utslipp til grunnen/resipient er det viktig å dokumentere at brukerinteresser ikke blir påvirket negativt.

          Obligatorisk dokumentasjon

    • Søknad om dispensasjon fra forbud mot innlagt vann eller toalettavløp i aktuell reguleringsplan
    • Søknad om dispensasjon fra byggeforbudet langs vann og vassdrag omtalt i bestemmelse § 1.8 i kommunedelplanen for Ådalsfjella
    • Søknad om dispensasjon fra byggeforbudet langs vann og vassdrag omtalt i bestemmelse § 11.1 i kommuneplanen
    • Bekreftelse fra Bane NOR om innvilget dispensasjon fra byggeforbudet langs jernbane
    • Bekreftelse fra Statens Vegvesen om innvilget dispensasjon fra byggeforbudet langs riks- eller europavei
    • Bekreftelse fra fylkeskommunen om innvilget dispensasjon fra byggeforbudet langs fylkesvei
    • Signert avstandserklæring fra nabo eller søknad om dispensasjon fra pbl. § 29-4
    • Avtale om plassering av oljeutskilleranlegget på annenmanns grunn
    • Redegjørelse for tenkte tiltak for å ivareta rødlista arter og/eller hindre spredning av svartelista arter
    • Redegjørelse for tenkte tiltak for å ivareta freda kulturminner
    • Redegjørelse for behovet for sikringstiltak mot skred og/eller flom
    • Redegjørelse for risikoen for forurensning av drikkevannskilder og andre brukerinteresser
    • Resultater av kornfordelingsanalyse og infiltrasjonsdiagram
    • Utregning av nødvendig infiltrasjonsareal og grøftelengde
       
    Hvilke stoffer og grenseverdier gjelder for utslipp fra oljeutskiller?

    Vanlige stoffer og grenseverdier:

    • olje og oljeprodukter, herunder mineralolje, bensin, White Spirit, parafin, fyringsolje, dieselolje, motorolje og smørefett.
    • spillvann fra vask og avfetting av kjøretøyer, motorvask ol.
    • Andre stoffer: tungmetaller 

    Grenseverdier for oljeinnhold i avløpsvannet er i kapittel 15 satt til maks 50 mg/l eller 5mg/l ved utslipp til grunnen/resipient. Grenseverdien gjelder også for anlegg godkjent før 1.1.2007.

    Vedtak med tilhørende vilkår kan sette strengere utslippsgrense. Dette gjelder særlig der utslipp av oljeholdig avløpsvann ikke går til kommunal avløpsledning, men til grunnen/resipient.

     

    Hvilke krav stilles til internkontroll?

    Virksomheter som har utslipp av oljeholdig avløpsvann, har normalt også en rekke andre områder der det må utøves internkontroll. Internkontrollen i tilknytning til oljeutskilleranlegget vil derfor være en del av virksomhetens internkontrollopplegg.

    Vern av det ytre miljø mot forurensning og bedre behandling av avfall er spesielt aktuelt for oljeutskilleranlegg. Internkontrollforskriften gir også anvisninger om at internkontrollen skal dokumenteres iden form og det omfang som er nødvendig på bakgrunn av virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse.

     

    Hvilke krav stilles til tømming og kontroll?

    I utslippstillatelsen stilles det vanligvis vilkår om at oljeutskilleren skal tømmes regelmessig (minimum én gang pr år) eller underlegges en kontrollrutine som sikrer at den blir tømt til riktig tid. Bunnfelt slam i oljeutskilleren må også fjernes. Belastningen på anlegget vil avgjøre hyppigheten. Produsenten av oljeutskilleren eller FDV-dokumentasjon vil kunne opplyse om utskillerens oppsamlingskapasitet i form av tykkelse på oljelaget.

    I utslippstillatelsen stilles det vanligvis vilkår om at sandfang skal tømmes regelmessig (minimum én gang pr år) eller underlegges en kontrollrutine som sikrer at den blir tømt til riktig tid. Belastningen på anlegget vil avgjøre hyppigheten. Produsenten av sansfanget eller FDV-dokumentasjon vil kunne opplyse om dette. Sanden skal tømmes av godkjent tømmefirma med ADR-godkjent tankbil (ADR-avtalen: Den europeiske avtale om internasjonal vegtransport av farlig gods).

    I henhold til avfallsforskriften § 11-8 skal farlig avfall leveres minimum én gang pr. år dersom mengden overstiger 1 kg.

    Kommunen kan pålegge virksomheten hyppigere tømming dersom nødvendig.

     

    Hvilke krav stilles til rapportering?

    I utslippstillatelsen stilles det bl.a. vilkår om årligrapportering til Ringerike kommune. Årsrapport ved Skjema for Årsrapport oljeutskiller (1 skjema per oljeutskiller) skal fylles ut og sendes innen 1. mars hvert år til postmottak@ringerike.kommune.no

    Den ansvarlige for utskilleranlegget (tiltakshaver) skal foreta rapporteringen, men dette kan også knyttes til en driftsoppfølgingsavtale og utføres av et eksternt firma.

     

    Hvilke krav gjelder for bilvask? 

    Hvis du ikke har kontroll på utslippstillatelsen og tømme- og kontrollavtale, må du kontakte en fagkyndig rørlegger for bistand.

    Alle som tilbyr bilvask som næring må oppfylle de generelle kravene i forurensningsloven jf. forurensningsforskriften kapittel 15. Virksomheten skal ha en gyldig utslipps/påslippstillatelse for utslipp av ojeholdig avløpsvann med rensing gjennom et oljeutskilleranlegg. Oljeutskillere kan slippe ut maksimalt 50 mg/l olje i avløpsvannet. Alle virksomheter skal inngå avtale om tømming og kontroll av oljeutskilleranlegget. Dokumentasjon på tømming og prøvetaking/kontroll, skal rapporteres årlig til kommunen.

     

    Gebyr for saksbehandling og tilsyn - oljeholdig avløpsvann og oljeutskiller

    Priser i 2023: Søknad om utslippstillatelse/påslippstillatelse for oljeholdig avløpsvann (forurensningsforskriften kapittel 15)

     Søknad om  Utslipp til grunnen/resipient  Påslipp til kommunalt ledningsnett 
    ny utslippstillatelse etter 
    Forurensningsforskriften
     7 600,-  4 750,-
    tillatelse etter Plan- og bygningsloven for anlegg under bakkenivå   6 600,-  3 350,-

     

    Dispensasjoner

    Dispensasjon uten politisk behandling og høring 4 900,-
    Dispensasjon med politisk behandling og høring 9 800,-

     

    Særlige forhold

    Merarbeid med ferdigattest/midlertidlig brukstillatelse 3 150,-
    Avslag på søknad 100 % av nornalt gebyr
    Endring av utslippstillatelser 50 % av normalt gebyr*

    * Det tas fullt gebyr hvis endringen fører til at kommunen må innhente uttalelser eller legge fram saken til politisk behandling. Gir kommunen utslippstillatelse eller endrer utslippstillatelsen uten at det foreligger søknad, tas samme gebyrer som ved behandling av ny søknad.

     

    Godkjenning av ansvarsrett etter pbl

    For foretak med mangelfull kompetanse 2 650,-

     

    Priser i 2023: Tilsyn med oljeutskiller og oljeholdig avløpsvann (forurensningsforskriften kapittel 15)

    Enkelttilsynsgebyr for oljeutskillere 2 650,-
    Tillegg tilsyn per oljeutskiller* 525,-

    *gjelder hvis det føres tilsyn med flere oljeutskillere i samme virksomhet

     

    Hva er saksbehandlingsgebyr?

    Kommunen tar gebyr for å dekke sine kostnader til behandling av søknaden. Det må betales gebyr uavhengig av om søknaden blir godkjent eller ikke. Kommunen sender faktura for gebyr når vedtak er gjort. Beløpets størrelse går fram av kommunens gebyrregulativ. 

    Gebyrene for behandling av søknad settes i utgangspunktet sammen av: 

    • gebyrer for saksbehandling etter forurensningsloven
    • gebyrer for saksbehandling etter plan- og bygningsloven

    Gebyrene er gitt med hjemmel i Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften) §16 og Plan- og bygningsloven § 33-1. 

    Hva er tilsynsgebyr?

    Det er vedtatt at kommunens arbeid skal være selvkostfinansiert. Tilsynsgebyrene skal dekke arbeidet kommunen har med kontroll og tilsyn (dokumenttilsyn og fysisk tilsyn). Det tas et enkeltgebyr ved tilsyn. Beløpets størrelse går fram av kommunens gebyrregulativ. 

    Gebyrene er gitt med hjemmel i Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften) §16.

     

    Påslipp av avløpsvann fra virksomheter til offentlig avløpsnett (fett, volum, tungmetaller mm.)

    Kommunen er «påslippsmyndighet» for eksisterende og nye påslipp etter kapittel 15A i forurensningsforskriften, for å stille krav med tilhørende vilkår til virksomheter som slipper ut avløpsvann til kommunens ledningsnett.

    Denne myndigheten er viktig for å sikre at det kommunale avløpsanlegget overholder sin utslippstillatelse, at det ikke oppstår skade på anlegget, på helsen til egne ansatte eller vanskeliggjør slamhåndteringen.

     

    Figur 2. Eksempel på virksomheter med påslipp til offentlig avløpsledning (Norsk Vann, 2007)

     

    Hvem er utslippsmyndighet for virksomheter?

    Miljødirektoratet/ statsforvalteren er forurensningsmyndighet for utslipp fra virksomheter, uavhengig av om avløpsvannet går via et offentlig avløpsanlegg eller direkte til resipient. Hvis utslippet ikke kan slippes på kommunal ledning er det dem som bestemmer hvilken resipient utslippet skal ledes ut i (gjelder ikke for kapittel 15 utslipp fra oljeutskiller).

    Kommunens rolle er som sekundærmyndighet, og påslippskrav kommer i tillegg til kravene som Miljødirektoratet/statsforvalteren har fastsatt i sine utslippstillatelser. Når kommunen har vedtatt påslippskrav som er strengere enn kravene i utslippstillatelsen, må virksomheten forholde seg til det strengestekravet.

    Hva er påslipp av avløpsvann fra virksomheter?

    Tilførsel av alt avløpsvann til offentlig avløpsnett fra bygninger og anlegg som benyttes i handel, industri, transport (herunder veger) og annen virksomhet, unntatt avløpsvann fra husholdninger. Typisk en virksomhet som har utslipp av prosessavløpsvann, kjølevann, sigevann, vaskevann, overvann, anleggsvann og annet som skiller seg fra sanitært avløpsvann.

    Hvilke virksomheter må søke om påslippstillatelse?

    I Ringerike er det ikke vedtatt en lokal forskrift iht. forurensningsforskriften § 15A-4 første ledd, med søknadssystem mv.

    Standard abonnementsvilkår kapittel 3.11 og 3.12 er gjeldende.

    For eksisterende og nye påslipp, selv uten søknad, kan kommunen gjennom enkeltvedtak med tilhørende vilkår, fastsette krav til påslipp av avløpsvann til offentlig avløpsnett.

    Virksomheter som har planer om å etablere et påslipp til en kommunal avløpsledning må først undersøke om det er behov for en utslippstillatelse hos relevant forurensningsmyndighet for bransjen.

    Uavhengig av behovet for utslippstillatelse, må virksomheten søke kommunen, som anleggseier, om tillatelse til å slippe avløpsvann på deres ledning. Dette gjelder også påslipp av overvann til kommunal overvannsledning. Påslippstillatelsen kan erstattes av en uttalelse fra kommunen som anleggseier til søknaden om utslippstillatelse (utstedt av Statsforvalteren).

    Opplysningene i søknaden avgjør om virksomheten må rense avløpsvannet før påslipp. Det kan være aktuelt å stille vilkår om å installere et prøvetakingspunkt etter rensing, og rensing/slamavskiller/sandfang ol. Se § 15A-4 første ledd bokstav a-e.

    Når må det søkes om påslippstillatelse?
    • før etablering av et nytt påslipp, for eksempel i forbindelse med nybygging, påbygging og endring av bygg/bruksformål.
    • før vesentlig økning av utslipp, for eksempel hvis vannmengden øker som følge av større produksjon, flere vannkraner ol. Med vesentlig økning menes normalt 25 % økning av et utslipp eller mer. Hvis et tillatt utslipp økes vesentlig, kan det være nødvendig å få en ny tillatelse fra kommunen. Kommunen må derfor gjøre en konkret vurdering av om endringene utgjør en vesentlig økning.
    • før man gjør endringer med påslippet. Eksempler på dette er hvis man har fått pålegg om å etablere nytt anlegg, vil oppgradere og eller flytte/endre utslippspunktet.

     

    Hva gjelder ved utslipp av avløpsvann til resipient?

    For å finne ut om et utslipp vil påvirke resipienten og redusere miljøtilstanden i anleggsfasen, skal virksomhetene alltid utarbeide en miljørisikovurdering og et miljøoppfølgingsprogram. Ved store utbyggingsprosjekter, og dersom kommunen er i tvil, kan utbygger/kommunen kontakte statsforvalteren for å få hjelp til å vurdere om det er behov for tillatelse etter forurensningsloven.

     

    Hvem må ha fettavskiller?

    Følgende typer virksomhet skal vanligvis ha fettavskiller:

    • Kantiner
    • Restauranter
    • Kafeer og konditorier
    • Cateringvirksomheter
    • Gatekjøkken, kiosker og hamburgerbarer
    • Slakterier og kjøttforedlingsbedrifter/røykeri
    • Bakerier
    • Matbutikker med ferskvare

    Eier av virksomheten er ansvarlig for drift og vedlikehold av fettavskilleren, slik at den overholder de krav som kommunen fastsetter (jf. standard sanitærabonnement).

     

    Hvor finner jeg søknadsskjemaet?

    Virksomheten må søke kommunen om tillatelse, gjerne samtidig med byggesøknader (samhandling jf. pbl). Søknaden sendes til kommunen via Entreprenørportalen. (NB! benytt skjemaet "Søknad om påslippstillatelse").

     

    Hvilken dokumentasjon skal legges ved søknaden?
    • Kontaktinformasjon mv.
    • Opplysninger om alle aktiviteter/prosesser som skal foregå, og hvilken påvirkning disse kan ha på avløpsvannet.
    • Volum (l/s)
    • Forventet kjemisk sammensetning av vannet (eks. pH, temperatur, miljøgifter, tungmetaller, nitrogen, fosfor, KOF-organisk stoff mm)
    • Antatte vannmengder (l/s) og årlige avløps-/prosessavløpsmengder
    • Beskrivelse av eventuelt renseanlegg inkl. prøvetakingspunkt
    • Eventuell tillatelse fra statlig myndighet (Fylkesmannen eller Miljødirektoratet)

     

    Hvilke stoffer og grenseverdier gjelder for påslipp av avløpsvann?

    Før påslipp skal vannkvaliteten tilfredsstille kommunens grenseverdier. Se fastsatte grenseverdier for påslipp av avløpsvann i Ringerike kommune (NB! forbehold om endringer).

    Vanlige stoffer og grenseverdier

    • Tungmetaller og cyanid (krom, arsen, kvikksølv, bly mm.)
    • Organiske forurensninger
    • Nitrifikasjonshemmende stoffer
    • Fett
    • Olje (mineralolje)
    • Næringsstoffer og ikke-toksiske organiske stoff
    • Suspendert stoff
    • Andre: temperatur, pH og ioner

    Det er vanskelig å oppgi generelle grenseverdier for alle stoffer, da disse må vurderes i hvert tilfelle. For noen stoffer kan grenseverdien være lik konsentrasjonen av stoffet som finnes i kommunens drikkevann.

    Ved påslipp av varmt vann fra nødkjøleanlegg, er det den som er ansvarlig for virksomheten som skal sikre at vannet ikke holder for høy temperatur.

    -       Rent kjølevann skal fortrinnsvis føres til overvannsledninger. Når utslippet kommer til vassdrag, krever Statsforvalteren at temperaturen skal være under 20oC.

    -       Ved påslipp til kommunens ledninger skal kjølevannet holde maksimalt 30oC.

     

    Hvilke krav stilles til internkontroll?

    Virksomheter som har påslipp av avløpsvann, har normalt også en rekke andre områder der det må utøves internkontroll. Internkontrollen i tilknytning til påslippstillatelse vil derfor være en del av virksomhetens internkontrollopplegg.

    Vern av det ytre miljø mot forurensning og bedre behandling av avfall er spesielt aktuelt for oljeutskilleranlegg. Internkontrollforskriften gir også anvisninger om at internkontrollen skal dokumenteres iden form og det omfang som er nødvendig på bakgrunn av virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse.

     

    Hvilke krav stilles til tømming og kontroll av fettavskillere og andre slamavskillere?

    Påslippstillatelsen kan stille krav til tømming hvis dette må til for å opprettholde sikkerheten til kommunens avløpsanlegg. Produsenten eller FDV-dokumentasjon, vil kunne avgjøre hyppigheten jf. dimensjonering og belastningen på anlegget.Tømming kan i noen tilfeller avgjøres i utslippstillatelsen gitt av Miljødirektoratet /Statsforvalteren. 

    Hvilke krav stilles til rapportering?

    I påslippstillatelsen vil det fremgå nærmere vilkår om årlig rapportering til Ringerike kommune. Den ansvarlige for påslippet (tiltakshaver) skal foreta rapporteringen, men dette kan også knyttes til en driftsoppfølgingsavtale og utføres av et eksternt firma.

     

    Gebyr for saksbehandling og tilsyn - påslipp til kommunal ledning (fett, volum, tungmetaller mm):

     

    Priser i 2023: Søknad om påslippstillatelse for avløpsvann fra virksomheter (forurensningsforskriften kapittel 15A) 
    Søknad om Mindre virksomheter Større virksomheter*
    nytt påslipp til kommunalt ledningsnett etter 
    Forurensningsforskriften
    4 750 ,- 8 900,-
    tillatelse etter Plan- og bygningsloven for anlegg under bakkenivå** 3 350,- 3 350,-

    * gjelder påslipp for virksomheter hvor det er krav om/foreligger utslippstillatelse. 

    ** vil kunne gjelde når det skal etableres nedgravde renseløsninger/fordøyinger osv. For ledningsanlegg gjelder egne satser.

     

     Søknad om  Utslipp til grunnen/resipient  Påslipp til kommunalt ledningsnett 
    ny utslippstillatelse etter 
    Forurensningsforskriften
     7 600,-  4 750,-
    tillatelse etter Plan- og bygningsloven for anlegg under bakkenivå   6 600,-  3 350,-

     

    Dispensasjoner

    Dispensasjon uten politisk behandling og høring 4 900,-
    Dispensasjon med politisk behandling og høring 9 800,-

     

    Særlige forhold

    Merarbeid med ferdigattest/midlertidlig brukstillatelse 3 150,-
    Avslag på søknad 100 % av nornalt gebyr
    Endring av påslippstillatelsen* 50 % av normalt gebyr

    ** det tas fullt gebyr hvis endringen fører til at kommunen må innhente uttalelser eller legge fram saken til politisk behandling. Gir kommunen påslippstillatelse eller endrer påslippstillatelsen uten at det foreligger søknad, tas samme gebyrer som ved behandling av søknad.

     

    Godkjenning av ansvarsrett etter pbl

    For foretak med mangelfull kompetanse 2 650,-

     

    Priser  i 2023: Tilsyn med at vilkår for påslippstillatelsen overholdes (forurensningsforskriften kapittel 15A)

     Enkelttilsynsgebyr påslipp - mindre virksomheter 2 650,-
     Enkelttilsynsgebyr påslipp - større virksomheter * 5 250,- 

    * gjelder påslipp for virksomheter hvor det er krav om/foreligger utslippstillatelse.

     

    Hva er saksbehandlingsgebyr?

    Kommunen tar gebyr for å dekke sine kostnader til behandling av søknaden. Det må betales gebyr uavhengig av om søknaden blir godkjent eller ikke. Kommunen sender faktura for gebyr når vedtak er gjort. Beløpets størrelse går fram av kommunens gebyrregulativ. 

    Gebyrene for behandling av søknad settes i utgangspunktet sammen av: 

    • gebyrer for saksbehandling etter forurensningsloven
    • gebyrer for saksbehandling etter plan- og bygningsloven

    Gebyrene er gitt med hjemmel i Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften) §16 og Plan- og bygningsloven § 33-1. 

    Hva er tilsynsgebyr?

    Det er vedtatt at kommunens arbeid skal være selvkostfinansiert. Tilsynsgebyrene skal dekke arbeidet kommunen har med kontroll og tilsyn (dokumenttilsyn og fysisk tilsyn). Det tas et enkeltgebyr ved tilsyn. Beløpets størrelse går fram av kommunens gebyrregulativ. 

    Gebyrene er gitt med hjemmel i Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften) §16.  

    Hva er årsgebyr?

    Normalt beregnes avløpsgebyret på grunnlag av måltvannforbruk eller målt avløpsmengde fra virksomheten(m³/år), og man legger til grunn de ordinære satsene for avløpsgebyr i kommunen (kr/m³). Det er det totale utslippet fra virksomheten som skal rapporteres til kommunen. Se forskrift om vann- og kloakkavgebyrer, Ringerike kommune. 

    Hva er tilleggsgebyr? 

    Der avløpsvannets sammensetning avviker på volum og innhold, og virker fordyrende på drift og vedlikehold av kommunens avløpsanlegg, kan det beregnes et tillegg til kloakkgebyret ut fra utslippets sammensetning. Se forskrift om vann- og kloakkavgebyrer, Ringerike kommune.

     

    Rapportering 

    I tillatelsen vil det fremgå nærmere vilkår om rapportering til Ringerike kommune. Den ansvarlige for utslippet/påslippet (tiltakshaver) skal foreta rapporteringen, men dette kan også knyttes til en driftsoppfølgingsavtale og utføres av et eksternt firma. 

    Det jobbes med en ny digital løsning for rapportering av olje og fettavskillere (Gemini Privat). Virksomheten som skal rapportere må ha konto i Gemini Operatørportal. Hvis virksomheten ikke har en konto, må denne opprettes av vår systemleverandør Volue. Dem kan kontaktes på telefon 73 80 45 10. Hvis kontoen for virksomheten, herunder kontrollør og eller tømmefirma, allerede er opprettet i Gemini Operatørportal, må denne/disse virksomhetene tilknyttes olje/fettavskilleranlegget. Dette må utføres av kommunen. Det forutsetter at olje/fettavskilleranlegg er registrert for at kontrollør og eller tømmefirma kan tilknyttes anleggene. Kontakt kommunen for nærmere informasjon og veiledning.

    Regelverk og veiledning 

    Forskrifter:

    Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)

    Byggesaksforskriften (SAK10) med veiledning

    Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften) - Kapittel 15. Krav til utslipp av oljeholdig avløpsvann 

    Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften) - Kapittel 15A. (§ 15A-4. Påslipp til offentlig avløpsnett)

    Forskrift om gebyrer for saksbehandling og tilsyn av utslipp av avløpsvann og forurenset grunn, Ringerike kommune, Buskerud

     

    Veiledere for prosjektering, drift og kontroll:

    TA2949 - Drift av oljeutskillere (Miljødirektoratet)

    M30 - Drift av oljeutskillere (Miljødirektoratet)

    A156 - Veiledning for oljeutskilleranlegg (Norsk Vann)

    VA-miljøblad nr. 120 - Olje- og bensinutskilleranlegg

    A228 - Påslipp av avløpsvann fra virksomheter– Veiledning

    VA-miljøblad nr. 121 - Fettutskilleranlegg

    Siste endret: 13.02.2024

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?