Innhold
Nes omsorgssenter
Nettopp fått sykehjemsplass?
Du har kanskje gjort deg opp noen meninger om det å skulle bo på et sykehjem. Nye omgivelser og uvante forhold krever tilvenning. Derfor håper vi at denne informasjonen vil være til hjelp slik at du raskere vil føle deg hjemme.
Om oss
Omsorgssenteret er opprinnelig fra 1983, men ble restaurert i 2010. Det består i dag av 17 enerom, 16 med eget bad/dusj og et uten. Bygningen er på 1 etasje og senteret er delt inn i 2 avdelinger, med hvert sitt kjøkken og stue. Det er også omsorgsboliger i en annen del av omsorgssenteret.
Vi ligger 5,6 mil nord for Hønefoss langs E16, ca. 2 timer fra Oslo. Når du kommer til Nes sentrum tar du av mot venstre rv. 249 mot Hedalen. Kjør forbi Coop, ca. 100 meter – ta av til høyre inn på boligfelt.
Innflytting
Ved innkomst vil du bli mottatt av sykepleier og/eller primærkontakt på den avdelingen du skal bo på.
Primærkontaktens oppgave er å være kontaktperson mellom avdelingen og dine pårørende ved å gi beskjed hvis det er noe du har behov for i det daglige, og ta imot tilbakemeldinger fra dine pårørende.
Primærkontakten skal også være oppdatert om din tilstand, men har ikke ansvar for det daglige stell og pleie utover annet personell på avdelingen. For spørsmål om det medisinske og/eller sykepleiefaglige er sykepleier eller avdelingsleder de riktige å kontakte. Personalet kan være behjelpelig med dette.
Innkomstsamtalen er viktig for å kartlegge dine behov og avklare forventninger til oppholdet. Ved å samle gode opplysninger om behov, vaner, interesser og forventninger har man bedre forutsetninger for å gi deg et godt tilbud.
Vårt mål for virksomheten er at du skal være i fokus, at du skal føle deg trygg, og få den hjelpen du trenger.
Trivsel og tilbakemeldinger
Det er et ønske om at du som beboer hos oss skal trives. Det er derfor viktig at du gir tilbakemeldinger om hvordan noe kan gjøres bedre eller annerledes til avdelingsleder eller enhetsleder. Er det noe du ikke er fornøyd med, nøl ikke med å ta kontakt.
Det er laget egne skjema for tilbakemelding på kvalitet på tjenesten. Skjemaet får du ved å spørre en av de ansatte, men skjemaet kan også lastes ned ved bruk av linken nedenfor.
Tilbakemeldingsskjema for helsetjenester
Du kan også finne skjemaet i papirform ved inngangen til de store institusjonene eller på Servicetorget.
Hverdagen hos oss
Besøk
Av sikkerhetsmessige årsaker er hoveddøren låst hele døgnet. Kommer du til låst dør kan du ringe på til en av avdelingene. Av hensyn til andre beboerne på avdelingene henvises besøkende til ditt rom eller fellesarealer som dagligstuen.
Måltider
Dette er cirkatider for når måltider blir servert hos oss
Vi serverer |
Klokken |
Frokost | 09.00 til 10.00 |
Mellommåltid | 11.30 |
Lunsj | 13.00 |
Middag | 15.45 til 16.30 |
Kaffe | 17.30 |
Kveldsmat | 19.00 |
Du får også måltider utover disse tidene dersom du har behov for det.
Aviser
Omsorgssenteret abonnerer på Ringerikes Blad og Valdresen. Du kan selv abonnere på de aviser/tidsskrifter du måtte ønske.
Telefon
Hvis du ønsker å flytte din private telefon, må flytting meldes til Telenor. Du må selv betale for flytting av telefonen. Forøvrig oppfordrer vi til bruk av mobiltelefon. Det er trådløse telefoner som det er mulig å bruke ved behov.
Legevisitt
Tilsynslege Wafer Bang kommer hver torsdag mellom kl. 08.00 – 10.00.
Dersom dine pårørende ønsker samtale med legen, avtale dette på forhånd.
Fysioterapi og ergoterapi
Dersom det antas at du har behov for fysio -/ergoterapi, blir du henvist til fysio -/ergoterapitjenesten i kommunen. En fysioterapeut vil så gjøre en vurdering av dine behov.
Røyking
Vi ønsker et røykfritt miljø på omsorgssenteret. Røyking skal fortrinnsvis foregå utendørs. Av hensyn til medbeboere og av sikkerhetsmessige hensyn ber vi om at det ikke røykes på beboerrom.
Taushetsplikt
Omsorgssenterets personale har taushetsplikt. De kan ikke gi informasjon om deg og din sykdom til utenforstående hvis du ikke har gitt samtykke til dette.
Praktisk informasjon
Møblering av rommet
På rommet er det standard møblering. Det vil si en spesialseng og nattbord. Dette av hensyn til personalets ergonomiske arbeidsmiljø. Disse kan ikke byttes ut med private møbler. Ut over det finnes det vanligvis et bord, en høyrygget stol og en lav stol. Disse kan du fritt benytte. Ønsker du å bytte ut disse med dine egne stoler/bord kan du selvsagt det. Større møbler som 3-seter sofa, reoler, større sittegrupper og lignende må vi dessverre si nei til av hensyn til fremkommelighet med utstyr, samt av hensyn til renholderne. Heng gjerne opp egne gardiner og bilder på veggen.
Intern flytting
Nes omsorgssenters ledelse kan foreta rombyttinger dersom spesielle grunner taler for det. En dialog mellom deg og eventuelt dine pårørende og ledelse skal alltid være i forkant av intern flytting.
Privat tøy
Garderobeplassen er nokså begrenset. Ta derfor ikke med for mye tøy i begynnelsen. Tøyet må være lettstelt og vaskbart i maskin (vi benytter fellesvaskeri). Alt privat tøy må merkes med navnelapp. Institusjonen tar ikke på seg erstatningsansvar for tøy som ikke kan maskinvaskes. Det er viktig at du har et par gode sko som du kan ha på deg inne. Såler som ikke er glatte er en fordel.
Toalettsaker
Du må selv holde såpe, sjampo, tannkrem, hudpleiepreparater og barberartikler. Hudpleieprodukter som salver og kremer som inngår i et behandlingsopplegg dekkes av omsorgssenteret.
Medisiner
De medisinene du bruker tar du med til omsorgssenteret. Dette for at tilsynslege og sykepleiere skal vite hva du bruker, slik at behandlingen kan fortsette. Utgifter til medisiner dekkes av omsorgssenteret ved langtidsopphold.
Post
Du eller dine pårørende må melde adresseforandring til dine postforbindelser. Post mottas på senteret hver dag, og bringes til den avdelingen du bor på. Omsorgssenteret har postkasse/hylle i resepsjonen, også for utgående post.
Personlig økonomi og forsikring
Det er ingen banktjeneste på omsorgssenteret. Vi henstiller til at pårørende ivaretar din økonomi dersom du selv ikke ønsker/kan dette.
Omsorgssenteret kan dessverre ikke ta på seg erstatningsansvar for tapte/ødelagte verdisaker. Vi fraråder derfor å oppbevare verdisaker og store pengebeløp på rommet. Omsorgssenteret har safe hvor dette kan deponeres. Dersom du ikke har jevnlig besøk av pårørende eller kontaktperson, oppfordrer vi til å deponere et mindre beløp i safen til betaling av frisørtjenester, fotpleie og aktiviteter.
Dette kan pårørende være behjelpelig med
- Sørge for at du har med de klær og sko du har behov for.
- Ta deg med på sosiale aktiviteter utenfor omsorgssenteret.
- Medvirke i sosiale aktiviteter på avdelingen og fellesarrangementer på omsorgssenteret.
- Følge deg til undersøkelser utenfor omsorgssenteret (tannlege, lege, røntgen etc.).
Aktiviteter
Fotpleie og frisør
Omsorgssenteret samarbeider med privatpraktiserende fotterapeut og frisør. Timebestilling kan formidles via avdelingen, og tjenestene utføres på sykehjemmet. Utgifter til dette må du dekke selv. Ved behov for fotpleie av medisinske årsaker vil omsorgssenteret dekke kostnadene.
Tannlegetjeneste
Nødvendig tannbehandling dekkes. Dersom du forårsaker tap av tannprotese, dekkes ikke dette av omsorgsenteret.
Nes venneforening
Nes venneforening arrangerer fester og trivselstiltak 4-5 ganger pr.år.
Ønsker du å være medlem er kontingent pr. år 100,-.
Gavemidler
Nes omsorgssenter har en konto for gavemidler. Bidrag fra lag, foreninger, privatpersoner, bedrifter, pårørende og beboere med samtykkekompetanse mottas med glede og takknemmelighet.
Gavemidler blir brukt til glede og hygge for beboere eller ansatte. Gaven kan gis til avdelingsleder/enhetsleder som sørger for å sette inn på konto, eller man kan selv sette inn på konto nummer 1503.61.82005. Det er viktig at eventuell innbetaling merkes med prosjektnummer 5502 for beboere eller 5510 for ansatte.
Vi som ansatte ønsker å samarbeide med deg og dine pårørende.
Kontaktinformasjon
Vakttelefon: 911 97 955
Gruppe 1: 456 56 947
Gruppe 2: 456 57 848
Omsorgen: 912 48 111
Adresse: Furusletta 1, 3524 Nes i ådal
Kontaktinformasjon
Fag- og daglig driftsansvarlig sykepleier: Anna Koncz-Rozsa
Mobil: 938 29 689
Enhetsleder: Anette Sulland
Vi oppfordrer til å ikke sende personopplysninger på mail.
Besøksadresse:
3524 Nes i Ådal
Telefon: 32 17 94 00