Innhold
Hvelven omsorgssenter
Nettopp fått sykehjemsplass?
Du har kanskje gjort deg opp noen meninger om det å skulle bo på et sykehjem. Nye omgivelser og uvante forhold krever tilvenning. Derfor håper vi at denne informasjonen vil være til hjelp slik at du raskere vil føle deg hjemme.
Om oss
Hvelven omsorgssenter er forbeholdt personer med demens og består av 12 bofellesskapsleiligheter og 20 institusjonsplasser. Institusjonsrommene er fordelt på to grupper med 10 pasienter på hver gruppe.
Vi har fokus på at du som pasient får opprettholdt og ivaretatt dagliglivets behov/gjøremål. på Hvelven har vi spisesal og trimrom til bruk for både for deg som pasient og personal.
Innflytting
Ved innkomst vil du bli mottatt av sykepleier og/eller primærkontakt på den avdelingen du skal bo på. Vårt mål er at alle pasienter skal ha en primærkontakt.
Primærkontaktens oppgave er å være kontaktperson mellom avdelingen og dine pårørende ved å gi beskjed hvis det er noe du har behov for i det daglige, og ta imot tilbakemeldinger fra pårørende. Primærkontakten skal også være oppdatert om din tilstand, men har ikke ansvar for det daglige stell og pleie utover annet personell på avdelingen. For spørsmål om det medisinske og/eller sykepleiefaglige bør du eller dine pårørende kontakte sykepleier eller avdelingsleder. Personalet kan være behjelpelig med dette.
Innkomstsamtalen er viktig for å kartlegge dine behov og avklare forventninger til oppholdet. Ved å samle gode opplysninger om behov, vaner, interesser og forventninger har man bedre forutsetninger for å gi deg et godt tilbud.
Vårt mål for virksomheten er at du skal være i fokus, føle trygghet og få den hjelpen du trenger.
Trivsel og tilbakemeldinger
Det er et ønske om at du som pasient hos oss skal trives. Det er derfor viktig at tilbakemeldinger og ideer om hvordan noe kan gjøres bedre eller annerledes blir formidlet til avdelingsleder eller enhetsleder. Er det noe du ikke er fornøyd med, nøl ikke med å ta kontakt.
Det er laget egne skjema for tilbakemelding på kvalitet på tjenesten. Disse er tilgjengelige på hvert omsorgssenter, men kan også lastes ned ved bruk av linken nedenfor.
Tilbakemeldingsskjema for helsetjenester
Du kan også finne skjemaet i papirform ved inngangen til de store institusjonene eller på Servicetorget.
Hverdagen hos oss
Besøk
Av hensyn til andre pasienter henvises besøkende til ditt rom. Om det kommer flere besøkende og det er behov for større plass, er personalet behjelpelig med å finne et annet egnet rom. Vi har ingen fast besøkstid, men ber om at ditt besøkende unngår å komme på besøk etter kl. 20.
Måltider
Vi serverer | ca klokken |
Frokost | 09.00 |
Lunsj | 12.30 |
Middag | 16.00 |
Kveldsmat | 20.00 |
Tidene kanvariere noe. Måltider tilbys også etter behov på kvelds og nattestid. Mellommåltider tilbys, også drikke, frukt, kaffe o.l.
Legevisitt
For deg som bor på institusjon er det legevisitt hver mandag. Dersom dine pårørende ønsker samtale med legen, bør det avtales på forhånd med personalet. Bor du i bofellesskapet, bruker du egen fastlege.
Fysioterapi og ergoterapi
Antas det at du har behov for fysio -/ergoterapi, henvises det via avdelingen. Fysioterapeut gjør så individuell vurdering av dine behov.
Røyking
Vi tilstreber et røykfritt miljø på omsorgssenteret, røyking skal fotrinnsvis foregå utendørs. Av hensyn til medbeboere og av sikkerhetsmessige hensyn ber vi om at det ikke røykes på beboerrom.
Taushetsplikt
Omsorgssenterets personale har taushetsplikt. De kan ikke gi informasjon om deg og din sykdom til utenforstående hvis du ikke har gitt samtykke til dette.
Praktisk informasjon
Møblering av rommet
På rommet er det standard møblering. Det vil si en spesialseng og nattbord. Dette av hensyn til personalets ergonomiske arbeidsmiljø. Disse kan ikke byttes ut med private møbler. Ut over det finnes det vanligvis et bord, en høyrygget stol, en lav stol. Disse kan du fritt benytte. Ønsker du å bytte ut disse med dine egne stoler/bord kan du selvsagt det. Større møbler som 3-seter sofa, reoler, større sittegrupper og lignende må vi dessverre si nei til av hensyn til fremkommelighet med utstyr, samt av hensyn til renholderne. Heng gjerne opp egne gardiner og bilder på veggen.
Intern flytting
Helven omsorgssenters ledelse kan foreta rombyttinger hvis spesielle grunner taler for det. En dialog mellom deg som pasient/ pårørende og ledelse skal alltid være i forkant av intern flytting.
Privat tøy
Hvelven omsorgssenter benytter fellesvaskeri. Dine pårørende er ansvarlig for merking av tøyet ditt, med navnet ditt og "18" som er institusjonsnummeret til Hvelven. Avtal med personalet hva det kan være hensiktsmessig å ha noe ekstra av etter dine behov. Hvelven tar ikke på seg ansvar for tøy som ikke kan maskinvaskes. Det er viktig med gode sko som ikke er glatte.
Toalettsaker
Tannkrem, deodorant og barberblader må du holde selv.
Du kan benytte deg av standard såpe og/eller shampo. Har du eget merke/duft du liker, må du skaffe dette selv.
Medisiner
De medisinene du bruker tar du med til omsorgssenteret. Dette for at tilsynslege og sykepleiere skal vite hva du bruker, slik at behandlingen kan fortsette. Utgifter til medisiner dekkes av omsorgsområdet ved langtidsopphold.
Post
Du eller dine pårørende må melde adresseforandring. For deg som ikke leser egen post, ber vi dine pårørende kontakte faste avsendere og oppgi c/o adresse, slik at vi unngår unødig videresending av post.
Personlig økonomi og forsikring
Det er ingen banktjeneste på Hvelven. Vi henstiller til at dine pårørende ivaretar din økonomi dersom du ikke selv ønsker/kan dette.
Sykehjemmet kan ikke ta på seg erstatningsansvar for tapte/ødelagte verdisaker. Vi fraråder derfor å oppbevare verdisaker og store pengebeløp på rommet. Sykehjemmet har safe hvor dette kan deponeres. Dersom du ikke har jevnlig besøk er det anledning til å låse inn kontanter, eller aller helst bankkort i safe. Vi fører regnskap for bruk av kort/kontanter innelåst i safe.
Dette kan dine pårørende være behjelpelig med
- Sørge for at du har med de klær og sko du har behov for.
- Medvirke til at du oppnår en så høy livskvalitet som mulig, ta deg gjerne med på sosialt liv utenfor sykehjemmet.
- Medvirke i sosiale aktiviteter på avdelingen og fellesarrangementer på sykehjemmet.
- Følge deg til undersøkelser utenfor sykehjemmet (tannlege, lege, røntgen etc.)
Aktiviteter
Fotpleie og frisør
Dersom du har en fast frisør eller fotpleier, kan du gjerne fortsette å benytte deg av denne. alternativt samarbeider omsorgssenteret med privatpraktiserende fotterapeut og frisør som tilbyr sine tjenester hos oss. Dersom du ønsker å benytte deg av disse kan kontakt formidles via avdelingen. Begge disse foretrekker bruk av vipps som betaling.
Tannlegetjeneste
Nødvendig tannbehandling dekkes ved alle typer døgnopphold. Tap av tannprotese som du har forårsaket selv, dekkes ikke av sykehjemmet
Gavemidler
Hvelven omsorgssenter har konto for gavemidler. Bidrag fra lag, foreninger, privatpersoner, bedrifter, pårørende og beboere med samtykkekompetanse mottas med glede og takknemlighet.
Gavemidler blir brukt til glede og nytte for deg og de andre beboerne, eller ansatte. Gaven kan gis til enhetsleder /sekretær som sørger for å sette inn på konto, eller man kan selv sette direkte inn på konto nummer 1503 61 82005. Det er viktig at eventuell innbetaling merkes med prosjektnummer 5531 for gave til beboere eller 5524 for gave til ansatte.
Vi som ansatte ønsker å samarbeide med deg og dine pårørende.
Pårørendeskolen
Dette er et tilbud til pårørende til personer med demens. Det avholdes regelmessig og består av 4 kurskvelder.
Les mer om pårørendeskolen her
Kontaktinfo
Hovedtelefonnummer: 32 14 60 00
Adresse: Hvelven 85, 3510 Hønefoss
Kontaktinformasjon, Hvelven 85 institusjon
Avdelingsleder: Ruth Opsahl
Mobil 922 64 139
Kontaktinformasjon, Hvelven 85 bofellesskap
Avdelingsleder: Marte Herrman
tlf: 416 56 852
Hvelven omsorgssenter
Enhetsleder Inger G. Grønvold
Vi oppfordrer til å ikke sende personopplysninger på mail
Besøksadresse:
3510 Hønefoss
Telefon: 32 14 60 00