Pasient- og brukerrettigheter
Som mottaker av helse- og omsorgstjenester har du mange rettigheter.
Rettighetene dine er hovedsakelig forankra i pasient- og brukerrettighetsloven, men de reguleres også i annet lovverk på helseområdet.
Les mer om hva pasient- og brukerrettighetsloven inneholder.
Pasient- og brukerrettighetsloven bestemmelser sier noe om retten din til blant annet å:
- få øyeblikkelig hjelp
- få vurdert din helsetilstand
- få et forsvarlig tjenestetilbud
- medvirke ved gjennomføring av helsehjelpen
- få informasjon
- få innsyn i egen journal
- klage
- samtykke til helsehjelp
- få ivaretatt personvernet
For mer informasjon om dine pasient- og brukerrettigheter, trykk på lenken under.
Helsetilsynet.no
Klager og henvendelser til kommunen
Lovverket skiller mellom rettighetsklage og henvendelse om kvalitet og pasientsikkerhet.
Hvordan du går fram for å klage eller henvende deg, avhenger av hva som har skjedd og hva du ønsker å oppnå.
Rettighetsklage
Hvis du har fått avslag på noe du har søkt om, eller det er tatt en avgjørelse som du er uenig i, kan du sende en rettighetsklage til Tildelingskontoret.
Klager bør være skriftlige, og inneholde hva som har skjedd, inkludert tid og sted. På den måten er vi sikre på at alle forhold det klages på blir vurdert og behandlet.
Du må klage innen fire uker fra du mottok vedtaket.
Send inn en klage digitalt ved å trykke på lenken under.
Klage på helse- og omsorgstjenester i Ringerike kommune.
Tildelingskontoret vurderer klagen din og har mulighet til å endre sin opprinnelige avgjørelse. Hvis avgjørelsen ikke endres, sender Tildelingskontoret klagen til Statsforvalteren for endelig avgjørelse.
Henvendelse om kvalitet og pasientsikkerhet
Hvis du mener at kvaliteten i tjenesten eller pasientsikkerheten din har vært mangelfull, oppfordrer vi deg til å henvende deg til den enheten som har gitt deg tjenesten først. Det kan bidra til at uønskede forhold kan rettes opp så tidlig som mulig.
Henvendelsen gir oss innsikt i dine opplevelser av tjenesten, og det kan bidra til å redusere og forebygge uønskete hendelser. Samtidig kan det gi grunnlag for å forbedre tjenestetilbudet på systemnivå.
Du har lovfestet rett til å få svar på henvendelsen din.
Du kan også benytte vårt digitale skjema for klage for å rette en skriftlig henvendelse om kvalitet og pasientsikkerhet. Trykk på lenken under for å komme til søknadsskjemaet.
Klage på helse- og omsorgstjenester i Ringerike kommune.
Klager i sosiale medier
Vi kan dessverre ikke svare på eller behandle klager som blir framsatt i sosiale medier fordi det er strenge regler for hvordan det offentlige skal behandle klagesaker.
Klager skal sendes skriftlig, som beskrevet over.
Veiledning i klager og henvendelser
Kommunen har plikt til å hjelpe deg med å utforme og sende en klage eller henvendelse. Ta kontakt med enheten det gjelder eller Tildelingskontoet hvis du trenger det.
Du kan også be Pasient- og brukerombudet om informasjon, veiledning og bistand. Les mer om det ved å trykke på knappen under.
Pasient- og brukerombudet
Du kan lese mer om hvordan du går fram for å klage på Statsforvalterens nettsider, ved å trykke på knappen under.
Statsforvalteren - hvordan klage
Tilbakemeldinger til kommunen
Er du fornøyd med tjenester eller oppfølging du har fått av kommunen, eller har gode ideer du vil dele med oss?
Vi tar gjerne imot innspill fra deg. Din mening og opplevelse er viktig for oss, og for utviklingen av tjenestetilbudet vårt.
Gi gjerne tilbakemeldingen direkte til den enheten det gjelder.
Eller du kan sende oss en tilbakemelding her: skjema tilbakemeldinger (skrives ut og sendes i posten)
NB! Du får ikke skriftlig svar på tilbakemeldinger, men vi tar de med oss i videreutvikling av tjenestetilbudet.
Varsling og tilsynsordninger
Statsforvalteren og Helsetilsynet er tilsynsmyndigheter for blant annet kommunale helse- og omsorgstjenester.
Tilsynsmyndighetene har både planlagte og hendelsesrelaterte tilsyn med kommunens helse- og omsorgstjenester. Hvis det skjer alvorlige skader eller uventete dødsfall i helse- og omsorgstjenestene er kommunen lovpålagt å varsle Helsetilsynet.
Pasienter, brukere og pårørende kan også i noen tilfeller varsle tilsynsmyndighetene.
Du kan lese mer om i hvilke tilfeller du som pasient eller pårørende kan varsle, hvordan du kan varsle og hva dette innebærer hos Helsetilsynet.
Melde Statsforvalteren
Du kan be Statsforvalteren gjøre en vurdering hvis du mener at helse- og omsorgstjenesten kan ha brutt lover og plikter. Dette kalles å anmode om tilsyn.
Du oppnår ikke selv en rettighet hvis du anmoder om tilsyn, men det er en viktig kilde til informasjon om mulig kritikkverdige forhold i helse- og omsorgstjenesten.
Trykk på knappen under for å lese mer om denne retten til å melde Statsforvalteren.
Statsforvalteren - anmodning om tilsyn
Melde Helsetilsynet
Du har rett til å varsle Helsetilsynet om dødsfall og svært alvorlige skader etter hendelser som har sammenheng med helsehjelp, og utfallet av hendelsen er uventet.
Formålet med denne varselordningen er at uforsvarlige forhold fanges opp raskere, rettes opp og fører til bedret pasientsikkerhet.
Les mer om hvordan du varsler og hvordan Helsetilsynet følger opp varsler ved å trykke på knappen under.
Helsetilsynet - om å varsle
Erstatning
Norsk pasientskadeerstatning (NPE) behandler erstatningskrav fra pasienter som mener de har fått en skade etter behandlingssvikt i helsetjenesten. Saksbehandlingen er gratis.
På NPE sine nettsider kan du lese mer om hvordan du går fram, og selv utføre en test som vil fortelle deg om du oppfyller kravene for å få erstatning.
Norsk pasientskadeerstatning (NPE)
Relevante nettsider
Under finner du lenker til informasjon om hvilke rettigheter du har som pasient og bruker av sosial- og helsetjenester i Norge.
Her er også lenker til et utvalg statlige organer og frivillige organisasjoner som kan gi råd og veiledning.