Innhold
Mottar du hjemmetjenester? Nå kan du bruke Helsenorge i dialogen
Hva betyr dette for deg?
Løsningen brukes i hovedsak til kommunikasjon med hjemmetjenesten, men også rus og psykiatri og institusjonene våre er nå koblet opp mot Helsenorge.no. Innbyggerne i Ringerike kan nå:
- Sende og motta meldinger fra helse- og omsorgstjenestene i kommunen
- Se avtaler om hjemmebesøk og avbestille besøk
- Få varsler om utførte hjemmebesøk på tekstmelding eller e-post
Ved å logge inn på Helsenorge.no kan innbyggerne se avtaler de har med helsetjenestene i kommunen, for eksempel besøk fra hjemmesykepleien. De kan også avlyse besøk som ikke passer. Avbestillingene registreres direkte i kommunens elektroniske pasientjournal.
På denne måten blir det enklere for innbyggerne å planlegge sin hverdag. Samtidig vil kommunen motta færre henvendelser på telefon, og hjemmetjenesten vil unngå bomturer.
Meldingene som innbygger sender, kan inneholde sensitive opplysninger ettersom løsningen krever innlogging med min-id.
Alle meldinger lagres i den elektroniske pasientjournalen, og både innbyggeren og kommunen har dermed god dokumentasjon. Løsningen legger også til rette for direkte kontakt mellom hjemmetjenesten og pårørende.
Innbyggeren og/eller dens pårørende med fullmakt kan få varsel på e-post eller tekstmelding når et hjemmebesøk er utført. Dermed kan pårørende enkelt holde oversikt over hvilken hjelp deres nærmeste får.
Se video fra helsenorge.no om digitalt aktive Astrid som benytter seg av den digitale løsningen.
Innlogging
For å logge inn på helsenorge.no kan innbyggerne bruke BankID, BankID på mobil, Buypass ID eller Commfides e-ID. Innloggingen har sikkerhetsnivå 4, og det er dermed mulig å utveksle sensitive opplysninger.
Pårørende kan få tilgang til tjenestene med fullmakt fra innbyggeren.
Spørsmål?
Helsenorge.no har en egen hjelpetelefon dersom du trenger hjelp til å logge deg inn. Det er: 800 43 573.
Dersom du mottar hjemmetjenester fra Ringerike kommune, kan du også spørre din kontaktperson for å få mer informasjon om, og hjelp til å bli en digitalt aktiv innbygger.
Mer om tjenesten:
Bedre tilgjengelighet
Ved å bruke denne løsningen håper Ringerike kommune å oppnå:
- at du enklere kan komme i kontakt med helsetjenesten
- at pårørende enklere får info om den man er pårørende for
- at du unngår å måtte ringe flere ganger for å få tak i riktig person
- at det blir enklere for både deg og oss å gi beskjeder og enklere for oss å følge opp beskjedene
- at kommunikasjonen mellom oss dokumenteres i pasientens journal, - for pasientens sikkerhet
NB! Det kan ikke sendes melding for å søke om nye eller endrede tjenester eller akutte ting, men dere kan gi oss beskjed om dere mener tjenesten burde vært endret.
Du kan forvente svar på meldinger innen neste virkedag.