Innhold
Legevakt
Hvor skal du henvende deg?
Ved akutte alvorlige skader, ulykker eller andre livstruende tilstander – ring medisinsk nødtelefon 113
- Legevakten skal hjelpe deg med en alvorlig skade eller sykdom som ikke kan vente på behandling hos fastlege.
- Kontakt alltid fastlege før du tar kontakt med legevakten, dersom det er mulig (i fastlegens åpningstid).
Vi hjelper deg når det haster
Legevaktens oppgaver er å gi deg helsehjelp som ikke kan vente til fastlegens kontortid.
Eksempel på helseproblemer:
- smerter i brystet eller magen
- pustevansker
- akutt sykdom eller alvorlig forverring
- nedsatt allmenntilstand hos barn
- alvorlig psykisk sykdom
- mistanke om komplikasjoner i svangerskapet
- kuttskader som må sys
Legevakten er ikke ment for deg som har vanlig forkjølelse eller sykdom over flere dager uten akutt forverring
Ring før du møter opp
Vi oppfordrer til å ringe før du møter opp, slik at vi kan avklare riktig oppfølging, ellers kan det bli lenge å vente før man får snakket med lege.
Det er til tider stor pågang på legevakten av mennesker som er i behov av akutt helsehjelp. På bakgrunn av dette må vi hele tiden prioritere pasienter ut i fra hastegrad.
Dette betyr at vi på telefonen vil stille spørsmål for å kartlegge hvor raskt du er i behov for legehjelp.
Vi er åpen for telefonhenvendelser hele døgnet.
I mange tilfeller kan vi hjelpe deg på telefonen, eller at vi sammen finner ut hvilken hjelp du trenger. En legevaktsykepleier svarer telefonen, vi har høy kompetanse og kan gi god veiledning og kvalifiserte råd.
Ofte kan vi hjelpe deg via en telefonsamtale slik at du slipper å reise til legevakten.
På dagtid mellom kl. 08 - 15 formidler vi deg/pasienten videre til fastlege.
Forsøk å ha følgende tilgjengelig du ringer:
- fullt navn
- fødselsdato og personnummer
- dine faste medisiner og sykdommer
Vi oppfordrer seg til å måle kroppstemperaturen dersom du tror du har feber
Det tas lydopptak av alle telefonhenvendelser til legevakten og opptakene lagres i henhold til krav i Akuttmedisinforskriften §13 og §20.
Åpningstid
Legevakten er åpen:
- 15 - 08 på hverdager
- Hele døgnet i helg og høytider
Ringerike interkommunale legevakt har normalt lav ventetid.
Forberedelser før du ringer til legevakten
Legevakten har ikke tilgang til din journal fra sykehuset, eller andre steder. Derfor er det nødvendig at du som pasient/foresatt til pasient oppgir:
- ditt/barnets fullstendige navn
- din/barnets folkeregistrerte adresse
- ditt/barnets fødselsnummer (fødselsdato + personnummer)
- navnet på din/barnets fastlege
- oversikt over faste medisiner du/barnet tar
- om du/barnet har frikort
- evt. andre relevante papirer som angår din/barnets helse
Lege er til stede ved legevakten fra kl. 15.00 på ettermiddagen til kl. 08.00 neste dag. I helger og ved høytider er lege til stede hele døgnet.
Du bør ha følgende i huset ved sykdom:
- Termometer
- Febernedsettende til voksen og evt. barn
- Nesespray
- Plaster/bandasje
Vi kan dessverre ikke hjelpe deg med:
- forlengelse av sykemelding
- legeerklæring eller helseattest
- fornying av resepter
- kontroll av kroniske sykdommer
- graviditetstester og/eller ”angrepiller”
Hvor er legevakten?
Trygstadveien 8, 3511 Hønefoss
Parkering
Det er gratis å parkere rett utenfor legevakten på anviste plasser. Bilen registreres når du kjører inn på området, og avregistreres når du kjører ut igjen.
Den store parkeringsplassen du kommer til før du kjører inn til legevakten er kun for ansatte på Ringerike sykehus. Her betaler ansatte for å stå parkert.
Når du kommer til legevakten
Når du ankommer legevakten ringer du på i ekspedisjonen. Da kommer du i kontakt med sykepleier som avklarer riktig oppfølging.
Forsinkelser forekommer
Lege på vakt kan bli kalt ut på akutte hendelser og pasienter i behov av øyeblikkelig hjelp kan ankomme i ambulanse til oss.
Alle pasienter vurderes for konsultasjon iht. hastegrad.
Det kan medføre forsinkelser, og at din time blir endret ved ankomst legevakten.
Betaling
Etter legekonsultasjon på legevakten vil du få en SMS om betalingsinformasjon. Legevakten bruker tjenesten MediPay som forutsetter at pasienten har smarttelefon.
1. Pasient mottar SMS med en link til en betalingsside.
2. Pasienten får der ulike betalingsalternativ: Vipps, kortbetaling eller faktura.
3. Dersom pasienten ikke betaler innen 48 timer, sendes det automatisk en
faktura.
Dersom du har frikort
Du er selv ansvarlig for å vise legen dette ved konsultasjonen. Hvis du glemmer å vise frikortet, oppfordrer vi deg til å betale fakturaen og pengene vil du automatisk få refundert av HELFO.
Praktisk informasjon om betaling
Du kan betale med kort. Dersom du ikke har penger, bør du ta ut faktura på legevakten slik at du unngår å belastes for fakturagebyr som ved sending per post.
Refusjon av transportutgifter
Det er legen som kan avgjøre om du får refundert transportutgifter avhengig av din helsetilstand.
Hva betaler du for?
Det betales en egenandel etter faste takster og i tillegg må du betale for medisiner og forbruksmateriell.
Du slipper å betale egenandel for konsultasjonen hvis du har frikort eller du er:
- under 16 år
- kvinner med svangerskapsplager
- personell i førstegangstjeneste
Forbruksmateriell er ikke fradragsberettiget og kan derfor ikke føres på frikortet.
Kontaktinformasjon
Adresse Ringerike interkommunale legevakt, Trygstadveien 8, 3511 Hønefoss
Avdelingsleder
Kine Mauseth
Du kan også sende sikker post via eDialog:
I Ringerike kommune skal ikke sensitive dokumenter sendes med epost, men du kan bruke eDialog.Her blir dokumenter med taushetsbelagt informasjon sendt kryptert og trygt inn til oss!
Klage og tilbakemeldinger på helse- og omsorgstjenester
De som midlertidig oppholder seg i legevaktdistriktets kommuner har rett på nødvendig helsehjelp hos en allmennlege på dagtid, eventuelt ved legevakten på kveldstid, dersom helseproblemet omfattes av nødvendig helsehjelp.
Dersom du er pasient, bruker eller pårørende og opplever at det ikke gis helse- og omsorgstjenester som du har krav på, eller at kvaliteten på tjenesten som er gitt er uforsvarlig, kan du klage.
Du kan også klage dersom:
- informasjonen som er gitt av helsepersonell er utilstrekkelig eller gal
- at helsepersonell har brutt taushetsplikten
- det ikke er gitt den omsorgen som forventes på bakgrunn av helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig
Ved legevakten foretrekker vi å motta klager per post.
Det er mulig å gi en muntlig klage per telefon, men vi anbefaler at klagen formuleres skriftlig.
Klagen bør inneholde:
- fullt navn, fødselsdato og personnummer.
- Dersom klagen rettes mot helsepersonell er det ønskelig at helsepersonellet som påklages navngis. Videre må tidspunktet for hendelsen oppgis.
- Det bes om at klagen forsøkes beskrives så konkret og kortfattet som mulig.
- Hvis du klager på vegne av en pasient, må det foreligge en fullmakt fra pasienten eller verge for denne.
Klagen kan sendes til:
Adresse: Ringerike interkommunale legevakt, Trygstadveien 8, 3511 Hønefoss
Dersom du har andre spørsmål kan du kontakte legevakten på dagtid.
Tilsynssak
Du kan også klage direkte til Fylkesmannen i Buskerud når det gjelder:
- kvaliteten på helsetjenesten
- på helsepersonells oppførsel
Slike klager kan gjelde eks.:
- faglig uforsvarlig behandling
- dårlig kommunikasjon
- avvist ved behov for øyeblikkelig hjelp
- andre forhold som er kritikkverdige
Adresse:
Fylkesmannen i Buskerud
Postboks 1604
3007 DRAMMEN
Dersom du som pasient er påført skader etter behandling på legevakten, kan du sende en klage og krav om erstatning til Norsk Pasientskadeerstatning:
Norsk pasientskadeerstatning
Postboks 3 St. Olavs plass
0130 OSLO
Besøksadresse:
3511 Hønefoss
Telefon: 116117