Du er her: Hjem / Boligbistand

Innhold

    Boligbistand

    Dersom du trenger hjelp til å skaffe, eller beholde en egnet bolig, så kan du ha rett til råd og veiledning fra kommunen. Kommunen vurderer om du er vanskeligstilt på boligmarkedet, og med bakgrunn i det om du har rett til hjelp.

    Hva er boligbistand

    Kommunen skal gi individuell tilpasset bistand, eller veiledning til vanskeligstilte på boligmarkedet. Hvilke bistand du får, og omfanget av dette skal tilpasses den enkeltes behov.

    Hvem kan søke?

    Du må være vanskeligstilt på boligmarkdet, og trenge hjelp til å skaffe eller beholde en egnet bolig. 

    Loven gjelder for alle som oppholder seg i Norge, med unntak av 

    1. personer som ikke er her lovlig
    2. personer som har søkt om beskyttelse, og som har eller kan få statlig innkvartering 
    3. personer som ikke er norske statsborgere, og som ikke har tilknytning til Norge, med mindre annet følger av en folkerettslig avtale.

    Slik søker du om boligbistand

    Søknadsskjema boligbistand

    Svar på søknad får du fortløpende gjennom året.

    Hva skjer videre

    Søknaden blir vurdert/kartlagt, og du vil få et vedtak på om du fyller kriteriene for å motta bistand eller ikke. Ved godkjenning vil det også komme frem hvilken bistand som blir gitt. 

    Aktuelle lover 

    Lov om kommunens ansvar på det boligsosiale feltet

    Klage på vedtak

    Du kan klage på vedtak som gjelder tildeling av boligbistand, klagefristen er 3 uker. Klagen behandles hos statsforvalter. 

    Hvordan kan du skaffe bolig selv?

    Det kan for noen være vanskelig å finne en egnet leid bolig, men kommunen forventer at du har forsøkt alle muligheter selv først.

    Vi ønsker å gi deg noen tips om hvordan du finner utleieboliger

    1. søke på www.finn.no 
    2. lese lokalavisen under utleieboliger 
    3. facebook, venner og bekjente kan være en mulighet
    4. sette inn annonse i avisen, på www.finn.no eller butikker og lignende
    5. gå på visninger 

    Har du ikke depositum? Du kan høre med banken din eller NAV om depositumsgaranti.

    Står du i fare for å miste nåværende bolig, må du umiddelbart prøve å finne noe annet. Er du uten bolig så ta kontakt med NAV for veiledning. 

    Kontaktinformasjon

    Boligtjenesten holder til i Storgata 13, vi kan kontaktes på telefon 32 11 74 00

    Post sendes til: Ringerike kommune v/Boligtjenesten, Postboks 123 sentrum, 3502 Hønefoss

     

     

     

    Siste endret: 06.02.2025

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?