Innhold
Boligbistand
Hva er boligbistand
Kommunen skal gi individuell tilpasset bistand, eller veiledning til vanskeligstilte på boligmarkedet. Hvilke bistand du får, og omfanget av dette skal tilpasses den enkeltes behov.
Hvem kan søke?
Du må være vanskeligstilt på boligmarkdet, og trenge hjelp til å skaffe eller beholde en egnet bolig.
Loven gjelder for alle som oppholder seg i Norge, med unntak av
- personer som ikke er her lovlig
- personer som har søkt om beskyttelse, og som har eller kan få statlig innkvartering
- personer som ikke er norske statsborgere, og som ikke har tilknytning til Norge, med mindre annet følger av en folkerettslig avtale.
Slik søker du om boligbistand
Svar på søknad får du fortløpende gjennom året.
Hva skjer videre
Søknaden blir vurdert/kartlagt, og du vil få et vedtak på om du fyller kriteriene for å motta bistand eller ikke. Ved godkjenning vil det også komme frem hvilken bistand som blir gitt.
Aktuelle lover
Lov om kommunens ansvar på det boligsosiale feltet
Klage på vedtak
Du kan klage på vedtak som gjelder tildeling av boligbistand, klagefristen er 3 uker. Klagen behandles hos statsforvalter.
Hvordan kan du skaffe bolig selv?
Det kan for noen være vanskelig å finne en egnet leid bolig, men kommunen forventer at du har forsøkt alle muligheter selv først.
Vi ønsker å gi deg noen tips om hvordan du finner utleieboliger
- søke på www.finn.no
- lese lokalavisen under utleieboliger
- facebook, venner og bekjente kan være en mulighet
- sette inn annonse i avisen, på www.finn.no eller butikker og lignende
- gå på visninger
Har du ikke depositum? Du kan høre med banken din eller NAV om depositumsgaranti.
Står du i fare for å miste nåværende bolig, må du umiddelbart prøve å finne noe annet. Er du uten bolig så ta kontakt med NAV for veiledning.
Kontaktinformasjon
Boligtjenesten holder til i Storgata 13, vi kan kontaktes på telefon 32 11 74 00
Post sendes til: Ringerike kommune v/Boligtjenesten, Postboks 123 sentrum, 3502 Hønefoss