Innhold
Juleinformasjon fra legevakten
Ring først
Ved behov for hjelp ved legevakten anbefaler vi at du ringer først telefonnummer 116 117, ellers kan det bli lang ventetid hvis mange møter samtidig.
Det er til tider stor pågang ved legevakten av mennesker i behov av akutt helsehjelp. På bakgrunn av dette må vi hele tiden prioriterer ut ifra hastegrad.
Vi vil på telefonen kartlegge din grad av behov for helsehjelp.
Husk å ha klart fødselsdato, personnummer, faste medisiner og sykdommer når du ringer. Ofte kan vi hjelpe deg via en telefonsamtale slik at du slipper å reise til legevakten.
Dette bør du ha hjemme
Ved sykdom bør du ha følgende tilgjengelig:
- termometer (mål kroppstemperatur ved feber)
- febernedsettende til voksne og evt barn
- nesespray
- plaster/bandasje
NB! Husk å fornye resepter og hente medisiner på apoteket slik at du har dette tilgjengelig gjennom julehøytiden.
Legevaktens oppgaver
Legevaktens oppgaver er å gi deg helsehjelp som ikke kan vente til fastlegens kontortid.
Eksempler på akutte helseproblemer kan være:
• Smerter i bryst eller magen
• Pustevansker
• Nedsatt allmenntilstand hos barn
• Alvorlig psykisk sykdom
• Mistanke om komplikasjoner i svangerskapet
• Kuttskader som må sys
Meld ifra i luken at du har ankommet legevakten. Vi vil på nytt gjøre en vurdering av din hastegrad, som kan endre seg fra samtalen på telefon.
Etter legekonsultasjon vil du få en SMS om betalingsinformasjon.
Legevakten bruker tjenesten MediPay som forutsetter at pasienten har smarttelefon. 1. Mottar SMS med en link til en betalingsside. Her får du ulike betalingsalternativ: Vipps, kortbetaling eller faktura.Gi oss beskjed om du har frikort.