Du er her: Hjem / Aktuelt / Innføring av Digihelse i Ringerike kommune

Innhold

    Innføring av Digihelse i Ringerike kommune

    Nå skal pårørende og brukere av hjemmebaserte tjenester ved Hvelven Bofellesskap kunne benytte digital dialog med de som utfører tjenestene.

    Forenkler dialogen

    Kommunesektorens organisasjon (KS) har ansvaret for den nasjonale innføringen av Digihelse, og jobber for at løsningen skal tas i bruk i alle landets kommuner.

    Ledergruppen i Helse- og omsorgssektoren har besluttet at også Ringerike kommune skal starte arbeidet med å ta i bruk Digihelse.

    - Dette vil bidra til å styrke samarbeidet mellom tjenestemottakere, pårørende og de ansatte som utfører hjemmebaserte tjenester, sier kommunalsjef Christine Myhre Bråthen.

    Innføringen skal skje gradvis, og først ut er Hvelven Bofellesskap.

    Hva er Digihelse?

    Gjennom Digihelse kan brukere av hjemmebaserte tjenester enkelt og trygt kontakte helsetjenestene i sin kommune via helsenorge.no. De kan sende og motta meldinger, se avtalene i en kalender og få varsler om utførte besøk.

    De kan også avbestille planlagte besøk og de kan kun kommunisere med de virksomhetene de mottar tjenester fra.

    For å benytte Digihelse, eller «Innbyggerdialog», som det kalles i Gerica, må innbyggeren eller de pårørende med fullmakt, logge seg inn på Helsenorge.no med sikker innlogging (Bank-ID).

    Helsenorge.no har laget en kort og informativ film som forklarer hva Digihelse er. Marte Herrman, avdelingsleder og kontaktperson ved Hvelven Bofellesskap, oppfordrer alle berørte til å se denne her.

    Film om Digihelse

    Fordeler med bruk av Digihelse

    Målsettingen er at brukerne av hjemmebaserte tjenester skal benytte digital dialog med tjenesten fremfor andre kanaler som brev, telefon, osv.

    Pårørende får større mulighet til å benytte seg av denne kommunikasjonsformen via fullmakt fra bruker, og vil dermed enklere kunne ha.

    Marte Herrman forklarer at følgende mål oppsummerer noen av prosjektets ambisjoner:

    • Redusere antall telefoner inn til Etat for hjemmetjenester
    • Redusere antall bomturer for Hjemmetjenesten
    • Øke involveringen blant pårørende
    • Øke mestring blant brukere, ved økt innsikt i egen helsehverdag
    • Gjøre helsenorge.no mer kjent som «nettbank» for helseopplysninger

    Digital kompetanse og veiledning

    - Brukere og pårørende som ikke er digitale fortsetter å kontakte oss på samme måte som de tidligere har gjort, men vi vil oppmuntre til bruk og legge til rette for veiledning, slik at de som ønsker det kan få hjelp til dette, sier Marte Herrman.

    Helsenorge.no har også laget en rekke nyttige instruksjonsvideoer, som blant annet viser hvordan du som pårørende kan logge deg på, skrive melding, velge varsler og avbestille timer.

    - Vi sender ut informasjonsskriv til alle brukere og deres pårørende ved Hvelven Bofellesskap i disse dager, men det er bare å ta kontakt med oss ved spørsmål og behov for hjelp og veiledning.

    Vi må stå sammen i møtet med en digital fremtid.

     

    Forsidefoto: Ann Kristin Støveren, Futuria

    Siste endret: 09.11.2020

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?