Innhold
Elevundersøkelsen 2024-2025
Positiv utvikling
- Elevundersøkelsen gir oss en mulighet til å høre hva elevene selv mener om læringsmiljøet i Ringeriksskolen. Gjennom denne undersøkelsen får vi verdifull innsikt i hva som fungerer godt og hvor vi kan bli bedre. Årets resultater viser et høyt nivå av trivsel og støtte blant elevene, samt en positiv utvikling i flere viktige områder.
Vi takker alle elever, lærere og foresatte for deres innsats og engasjement i arbeidet med å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø. Sammen fortsetter vi å bygge en skole hvor alle føler seg sett, hørt, verdsatt og med læring i fokus, sier Jarle Hjelmesæth Hildeskår som er kommunalsjef for utdanning og familie.
Om elevundersøkelsen
Det er Utdanningsdirektoratet som står bak undersøkelsen. Undersøkelsen er gjennomført på alle skolene i kommunen. Den er obligatorisk på 7. og 10. trinn, men er også gjennomført fra 5. – 10. trinn. Totalt har 1 764 elever i Ringerike besvart elevundersøkelsen i desember 2024.
De aller fleste elevene trives på skolen
Ringeriksskolen har satt søkelyset på følgende indikatorer for læringsmiljø
- Trivsel, motivasjon og mestring
Disse har over flere år ligget på samme nivå, eller rett over, det nasjonale snittet på både 7. og 10.trinn. Resultatene viser her en trivsel på 4,1 på begge trinn. Motivasjon har blitt stadig lavere på 7. trinn, og har de siste årene ligget på 3.4-3,5. Motivasjon på 10. trinn har ligget jevnt på 3,3-3,4 over flere år. Opplevelsen av mestring ligger 3,8-3,9 på begge trinn. - Støtte fra lærer og hjemmet
Elevene er generelt fornøyde med støtte både fra skolen og fra sine foreldre. Her ligger resultatene på 4,0-4,2. - Medvirkning og læringskultur
Opplevelsen av medvirkning reduseres noe gjennom årene, fra 3,7 på 7. trinn til 3,3 på 10. trinn. Læringskulturen holder seg gjennom årene på 3,9.
Målrettet arbeid mot mobbing
Når det gjelder tall for mobbing, så opplevde hele landet økt mobbing i skoleårene 2022-23 og 2023-24, både på 7. og 10. trinn.
I fjor var resultatet for mobbing en økning i forhold til tidligere, men samtidig ca. 2 prosent under landsgjennomsnittet på 7. trinn, mens10. trinn lå omtrent på nasjonalt nivå.
I år viser undersøkelsen en god nedgang i mobbetallene. Resultatene nærmer seg nivået Ringerike har ligget på over flere år og er 8,7% på 7. trinn og 7,6 % på 10. trinn.
Selv om Ringeriksskolen har nullvisjon for mobbing, vil det alltid være slik at det oppstår konflikter der barn og unge møtes. Arbeidet med å styrke relasjoner, sikre inkludering og godt læringsmiljø er en vedvarende prosess.
Systematiske arbeid med læringsmiljøet
Resultatene følges tett av skoleeier på den enkelte skolen. Det er der de grundige analysene foregår, og oppfølging av resultatene starter nå.
Dette er et viktig arbeid der vi ønsker å skape et trygt og godt læringsmiljø for alle. Et inkluderende læringsmiljø er sentralt for alle elever og ansatte i Ringeriksskolen.
Ansatte, elevråd og foreldreråd involveres i oppfølgingsarbeidet. Skolene som har de største utfordringene får oppfølging også fra skoleeier.
For noen av skolene med små klasser og årskull er resultatene skjult. Dette gjøres for å ivareta lovverket om personvern og anonymitet. Dette gjør det at disse skolene ikke kan identifisere resultatene av elevundersøkelsen, og det gjelder flere indikatorer enn mobbing.
Oppfølgingen på disse skolene kan derfor bli noe annerledes enn på de andre. Men uansett må hver enkelt skole jobbe for å hindre situasjoner og hendelser som gjør at elever ikke opplever trygghet. Utrygghet kan være knyttet til enkelthendelser, konkrete konflikter, manglende relasjoner til medelever og lærere, eller mer generelt utfordringer med klassemiljøet.
Skolene gjennomfører i tillegg en egen undersøkelse om klassetrivsel to ganger per år. Den ene gjennomføres litt etter elevundersøkelse og den andre på høsten.
Skolenes forebyggende program, «Mitt valg», brukes på alle skoler som en del av skolens forebyggende arbeid. Dette er et godt og nyttig verktøy for å utvikle sosiale ferdigheter og et godt læringsmiljø.
Rutine for oppfølging ved melding om utrygt miljø
Kommunen som skoleeier har felles rutiner for skolene dersom rektor eller skoleeier får melding om skolemiljøsaker. Skoleeier har ansvaret for at ansatte får opplæring i den nye opplæringsloven, og rektor er ansvarlig for at alle følger opplæringslovens kapittel 12, og at skolens ansatte følger delpliktene i aktivitetsplikten.
Det er lærerne, med støtte av skoleeier, fagarbeidere og eventuelt miljøveiledere som følger opp det konkrete arbeidet med å skape gode læringsmiljøer.
Dersom en elev ikke har det trygt og godt på skolen, følger skolen dette opp i samarbeid med foresatte. Da gjennomføres det brede undersøkelser som analyseres opp mot skolens kunnskapsgrunnlag og forskning, og det opprettes en aktivitetsplan. PPT sine rådgivere kan gi råd til skolene og et tverrfaglig kommunalt innsatsteam kan bistå i enkelte saker.
Ombudet for barn og unge i Buskerud er også en god samarbeidspart for kommunens skoler.