Innhold
Nytt tilbud til pårørende
Hjelp til å navigere i tjenestene
Den 29. september åpner Ringerike kommune sitt nye tilbud, ett Bruker- og pårørendesenter (BP) i Familiens hus, i Hønefoss. Senteret er et lavterskeltilbud og i hovedsak en telefontjeneste som er betjent hver dag fra klokka 10 til 12, med muligheter for å avtale møter på Familiens hus.
– Det vi ser er at brukere og pårørende har behov for å få hjelp til å navigere i tjenester og tilbud som finnes. Det kan være tøft for brukere og pårørende å finne ut av sine muligheter og rettigheter når du eller en av dine nærmeste strever, forteller Vivi Lindén Strand og Torhild Lien i Koordinerende enhet.
Bruker- og pårørendesenteret skal være for alle brukere og pårørende i Ringerike kommune. Det er uavhengig av alder eller diagnose.
- Brukere selv og pårørende, som kan være både familie, barn og venner, kan få informasjon og råd om de tilbudene og tjenestene vi har i kommunen. Man kan også ringe til oss anonymt dersom man ønsker det, vi har taushetsplikt.
Hvordan fungerer det?
Tilbudet er et såkalt lavterskeltilbud og i hovedsak en telefontjeneste. BP vil i alle hovedsak drive med informasjon og rådgivning, ikke saksbehandling.
De som er tilknyttet BP er ansatte i kommunen som har kunnskap om kommunens tjenester og organiseringen av disse. I tillegg har de kunnskap om frivillige organisasjoner, pasient- og brukerorganisasjoner og når en eventuelt kan klage på vedtak og bestemmelser.
- Målet er å gi brukere og pårørende "en dør inn" i kommunen. Det er ett telefonnummer hvor man kan få informasjon og råd når man står i vanskelige livssituasjoner, og få hjelp på veien videre. Det er mulig å få tak i oss hver dag fra 10 til 12. Det er også mulig å avtale med oss dersom det er behov for å komme inn til oss for en samtale.
Bakgrunnen
BP er et resultat av prosjekt "Helhetlig pårørendestøtte", som igjen er en forlengelse av prosjektet "Leve hele livet".
- Det er et nasjonalt søkelys på pårørende, og gjennom handlingsplanen for «Leve hele livet», som er en del av kommunens plan for å møte det kommende demografiskiftet, ble det politisk besluttet at vi skulle etablere et rådgivningssenter for brukere og pårørende.
Senteret er bestemt at skal driftes av Koordinerende enhet, hvor de ansatte har en tverrfaglig fagbakgrunn, både sosialfaglig og helsefaglig. Dette er et samarbeid mellom sektorene i Helse- og omsorg og Utdanning og Familie i Ringerike kommune.
Slik tar du kontakt
Åpent på hverdager fra klokka 10-12.
Du kan ringe på telefon: 480 46 070
Teamet som svarer deg! Fra venstre: Lillan Tangen Bratsberg, Leila Khalayli, Torhild Lien og Vivi Strand