Du er her: Hjem / Endring av eiendom og grenser

Innhold

    Endring av eiendom og grenser

    Deling av eiendom

    Ønsker du å dele fra en ny tomt, må du søke om opprettelse av ny grunneiendom. Ved opprettelse av ny grunneiendom blir det etablert en ny selvstendig eiendom med eget gårds- og bruksnummer.

    Opprettelse av ny grunneiendom innebærer to tjenester/prosesser:

    • Tillatelse til opprettelse  av ny grunneiendom etter Plan- og bygningsloven (PBL), som behandles av Byggesaksavdelingen, og eventuelt Jordloven ved deling av landbrukseiendom. Disse behandles av Landbrukskontoret i Ringerike og Hole.
    • Oppmålingsforretning: grensepunktene blir merket, nye grenser registreres i eiendomsregisteret og nytt bruksnummer tinglyses av oppmålingsavdelingen.

    Dersom søknaden avviker fra reguleringsplanen eller kommuneplan, må du også søke om dispensasjon eller endring av reguleringsplan, som behandles av Byggesaksavdelingen.

    Søknad om deling av eiendom

    Dette må sendes inn ved deling av eiendom:

    • Utfylt søknadsskjema undertegnet av eiendommens eier. Andre som søker på vegne av hjemmelshaver må fremlegge fullmakt, firmaattest, skifteattest eller lignende. Veiledning til søknadsskjema. 
    • Målholdig kart med rutenett i målestokk 1:1000, eventuelt 1:500 der grense/-er, forslag til hus og garasjeplassering, avkjørsel, parkering- og snumulighet på samtlige parseller inklusive gjenværende del vises.
    • Nabovarsel, eventuelt med vurdering av nabomerknader.
    • Eventuelt nødvendige avtaler.

    NB! Husk å krysse av for ”A: deling av eiendom” på søknadsskjemaet. Husk også å krysse av dersom det søkes om dispensasjon.

    Søknadsskjema

    Nabovarslingsskjema

    Fullstendig naboliste kan du få hos kommuen.

    Kartet kan du eventuelt skrive ut fra kommunens kartside.

    Dersom eier (hjemmelshaver) er død

    Dersom eier er død kan du få opplysninger om arvingene hos

    Ringerike tingrett v/Skifteretten, tlf : 32 98 90 00.

    Saksbehandlingstid (trinn 2)

    Saksbehandlingstid for oppmålingsforretning er inntil 16 uker, unntatt i perioden mellom 1.november og 1.mai. Les mer om vinterforskriften her.

    Er delingen ikke i henhold til godkjent reguleringsplan, er det også nødvendig med behandling av dispensasjon hos byggesaksavdelingen. Saksbehandlingstiden der kan være inntil 12 uker fra søknaden er komplett (plan- og bygningsloven).

    Hva koster oppmålingen?

    Priser for oppretting av grunneiendom og festegrunn
    Areal fra og med  til og med koster i 2019
    0 m²  1500 m²  25 700,-
    1501 m²  3000 m²  31 000,-

    Deretter koster det 1000,- per daa (dekar)

    Rabatter

    Det gis kvantumrabatter for oppmåling av regulerte felt der tomtene grenser inntil hverandre, uavhengig av størrelse.

    Oppmåling av mer enn 5 tomter samtidig; pris per tomt er 22 000,-

    Oppmåling av mer enn 10 tomter samtidig; pris per tomt er 20 000,-

    Oppmåling av mer enn 20 tomter samtidig; pris per tomt er 17 000,-

    Oppmåling av mer enn 40 tomter samtidig; pris per tomt er 15 000,-

     

    Anleggseiendommer

    Gebyr for oppretting av av anleggseiendom fakturers etter medgått tid.

    Jordsameier

    Gebyr for registrering av eksisterende jordsameier fakturers etter medgått tid.

    Oppretting av matrikkelenhet med utsatt oppmåling

    Gebyr for oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning kr 2 100,- I tillegg kommer gebyr for å utføre oppmålingsforretning.

    Medgått tid 
    Pris per time for er i 2019
    Feltarbeid 1400,-
    Kontorarbeid 1150,-

    For fradeling av festetomter med målebrev beregnes 4 timer kontorarbeid. For fradeling av festetomter med målebrev, men målt i lokalt nett i sin tid, faktureres etter medgått tid, begrenset til maks. halvt gebyr (se under. priser for deling av eiendom)

    Merverdiavgift kommer i tillegg for de arbeider som ikke er utført som myndighetsoppgave.

    Avbrudd i oppmålingsforretning eller matrikulering

    Gebyr for utført arbeid når saken blir trukket før den er fullført, må avvises eller ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold, settes til 1/3 av gebyrsatsene.

    Gebyr for oppmåling til landbruk eller allmennnyttige formål

    For oppmålingsforretninger over parseller/eiendommer til landbruks- eller allmennyttige formål, betales etter medgått tid, begrenset til maksimum halvt gebyr. Eksempelvis arealer til infrastruktur.

    Endring av eiendomsgrenser

    Endring av grenser mellom to naboeiendommer kan gjøres ved enten en grensejustering eller ved en arealoverføring, avhengig av størrelsen på og verdien av endringen. Mindre endringer kan gjøres ved en grensejustering. Arealet mellom to eiendommer kan økes eller reduseres med inntil 5 prosent, men maksimalt 500 m2.

    Eiendommenes verdi kan ikke reduseres eller økes med mer enn folketrygdens grunnbeløp.

    Ønsker du større endringer må du søke om arealoverføring – eller fradeling av egen parsell som senere skal sammenslås.

    Vilkårene om areal og verdi gjelder ikke eiendom som i sin helhet er regulert til samferdselsformål, når justeringen er i samsvar med vedtatt reguleringsplan.

    Slik søker du om grensejustering

    • Send søknadsskjema til kommunen. Husk at alle eiere av involverte eiendommer må signere søknadsskjemaet. Veiledning til søknadsskjema.
    • Legg ved kart som viser ønsket justering av grensen

    Saksbehandlingstid 

    Saksbehandlingstid for grensejustering er inntil 16 uker, med unntak av perioden fra 1. november til 1. mai. Les mer om vinterforskriften her.

    Hva koster grensejustering?

    Gebyr for grensejustering
    Areal fra og med til og med koster i 2019 kr
    0 m²  150 m²  6800,-
    151 m²  300 m²  9500,-
    301 m²  500 m²  12 000,-

    Avbrudd i oppmålingsforretning eller matrikulering

    Gebyr for utført arbeid når saken blir trukket før den er fullført, må avvises eller ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold, settes til 1/3 av gebyrsatsene.

    Gebyr for oppmåling til landbruk eller allmennnyttige formål

    For oppmålingsforretninger over parseller/eiendommer til landbruks- eller allmennyttige formål, betales etter medgått tid, begrenset til maksimum halvt gebyr. Eksempelvis arealer til infrastruktur.

    Oppmåling av grenser

    Hvis grensemerke(r) for en tidligere oppmålt og koordinatbestemt grense er borte, kan du bestille en ny grensepåvisning.

    Hvis det er uklart hvor en eksisterende grense mellom to eiendommer går, kan grensen klarlegges ved en oppmålingsforretning.

    Jeg trenger ny grensepåvisning

    Send søknad til kommunen. Veiledning til søknadsskjema.

    Legg ved kart som viser hvilke grensepunkt som skal merkes på nytt.

    Saksbehandlingstid

    Saksbehandlingstid for grensepåvisning er inntil 16 uker, med unntak av perioden fra 1. november til 1. mai. Les mer om vinterforskriften her.

    Hva koster grensepåvisning?

    Gebyr for grensepåvisning
    gebyr for er i 2019 kr
    inntil 2 punkter 6300,-
    overskytende grensepunkter 750,- per punkt

    Avbrudd i oppmålingsforretning eller matrikulering

    Gebyr for utført arbeid når saken blir trukket før den er fullført, må avvises eller ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold, settes til 1/3 av gebyrsatsene.

    Gebyr for oppmåling til landbruk eller allmennnyttige formål

    For oppmålingsforretninger over parseller/eiendommer til landbruks- eller allmennyttige formål, betales etter medgått tid, begrenset til maksimum halvt gebyr. Eksempelvis arealer til infrastruktur.

    Jeg trenger klarlegging av grense

    Send søknad om oppmålingsforretning til kommunen. Legg ved kart som viser hvilken grense som ønskes klarlagt. Veiledning til søknadsskjema.

    Saksbehandlingstid

    Saksbehandlingstid for klarlegging av grense er inntil 16 uker, med unntak av perioden fra 1. november til 1. mai. Les mer om vinterforskriften her.

    Hva koster klarlegging av grense?

    Gebyr for klarlegging av grense
    gebyr for er i 2018 kr
    inntil 2 punkter 10 000,-
    overskytende grensepunkter 1850,- per punkt

    Avbrudd i oppmålingsforretning eller matrikulering

    Gebyr for utført arbeid når saken blir trukket før den er fullført, må avvises eller ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold, settes til 1/3 av gebyrsatsene.

    Gebyr for oppmåling til landbruk eller allmennnyttige formål

    For oppmålingsforretninger over parseller/eiendommer til landbruks- eller allmennyttige formål, betales etter medgått tid, begrenset til maksimum halvt gebyr. Eksempelvis arealer til infrastruktur.

    Arealoverføring

    Arealoverføring åpner for å overføre større arealer mellom to eiendommer (matrikkelenheter), enn hva som er mulig i form av grensejustering.

    Eiendommene skal utgjøre et sammenhengende areal eller volum med det overførte arealet eller volumet. Arealoverføring er søknadspliktig etter plan- og bygningsloven.

    Dokumentavgift

    Ved arealoverføring må du betale dokumentavgift til staten.

    Unntatt når det er snakk om overføring av areal til veggrunn eller jernbane.
    (Det må fortsatt gjennomføres en oppmålingsforretning.)

    Søknad om arealoverføring

    Dette må ligge ved en søknad om arealoverføring:

    • Utfylt søknadsskjema undertegnet av eiendommens eier. Om du søker på vegne av hjemmelshaver må du fremlegge fullmakt, firmaattest, skifteattest eller lignende. Veiledning til søknadsskjema.
    • Målholdig kart med rutenett i målestokk 1:1000, eventuelt 1:500 der det tegnes inn hvilke grenser som blir berørt av arealoverføringen og ny avgrensning ved arealoverføringen.
    • Nabovarsel, eventuelt med vurdering av nabomerknader.
    • Eventuelt nødvendige avtaler.
    • Det må foreligge erklæring fra panthaver om pantefrafall.
    • Erklæring om arealoverføring mellom registrerte eiere og festere. Kjøpesum og verdi må fremgå på erklæringen for beregning av dokumentavgift.

    Saksbehandlingstid

    Saksbehandlingstiden etter plan- og bygningsloven er underlagt byggesaksavdelingen, og er inntil 12 uker fra søknaden er komplett.

    Saksbehandlingstid for oppmålingsforretning er inntil 16 uker, med unntak av perioden fra 1. november til 1. mai. Les mer om vinterforskriften her.

    Hva koster arealoverføring?

    Gebyr for arealoverføring
    Areal fra og med til og med koster i 2019 kr
    0 m²  150 m²  9500,-
    151 m²  300 m²  16 300,-
    301 m²  500 m²  21 500,-

    Tilleggsareal/arealoverføring pr nytt påbegynte 500 m²  medførere en økning på 600,-

    Avbrudd i oppmålingsforretning eller matrikulering

    Gebyr for utført arbeid når saken blir trukket før den er fullført, må avvises eller ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold, settes til 1/3 av gebyrsatsene.

    Gebyr for oppmåling til landbruk eller allmennnyttige formål

    For oppmålingsforretninger over parseller/eiendommer til landbruks- eller allmennyttige formål, betales etter medgått tid, begrenset til maksimum halvt gebyr. Eksempelvis arealer til infrastruktur.

    Medgått tid 
    Pris per time for er i 2019
    Feltarbeid 1400,-
    Kontorarbeid 1150,-

    For fradeling av festetomter med målebrev beregnes 4 timer kontorarbeid. For fradeling av festetomter med målebrev, men målt i lokalt nett i sin tid, faktureres etter medgått tid, begrenset til maks. halvt gebyr (se under. priser for deling av eiendom)

    Merverdiavgift kommer i tillegg for de arbeider som ikke er utført som myndighetsoppgave.

    Sammenslåing av eiendommer

    Eiendommer som ligger i samme kommune og har samme eier kan slås sammen.

    Det er ikke gebyr for denne tjenesten.

    Slik søker du om sammenslåing

    Send søknadsskjema til kommunen.

    Vedlegg til søknaden 

    • Kart over de eiendommer saken gjelder
    • Bekreftelse på at eventuell hjemmelshaver til bruksrett er varslet
    • Dokumenter som er nødvendige for å få tinglyst sammenslåingen

    Viktige begrensninger 

    Eiendommer som slås sammen skal i utgangspunktet utgjøre et sammenhengende areal.

    Sammenslåing kan ikke gjennomføres hvis den vil føre til prioritetskollisjon mellom panthavere. Dette betyr at eiendommene som skal slåes sammen enten må ha like heftelser, eller at den ene eiendommen er heftelsesfri. Ved sammenslåing utvides panteretten til hele den sammenslåtte eiendommen.

    Saksbehandlingstid

    Krav om sammenslåing skal behandles innen 6 uker.

    Oppmåling om vinteren

    Vinterforskriften er en lokal forskrift om unntak fra tidsfrister i saker som krever oppmåling i Ringerike kommune. Den utsetter fristen for gjennomføring av oppmåling i vinterhalvåret (perioden 1. november til 1. mai) så tidsfristen løper ikke i denne perioden.

    Kommunen utfører likevel oppmålingsforretning uten ugrunnet opphold, dersom de klimatiske forholdene ligger til rette for det. 

    Seksjonering av eiendom

    Hva kan seksjoneres

    I prinsippet kan all bebygd eiendom der bebyggelsen består av flere boliger/ leiligheter eller andre bruksenheter seksjoneres. Seksjonering egner seg for oppdeling av boligblokker, horisontaldelte to- og firemannsboliger, næringsbygg i flere etasjer med forskjellige brukere av etasjene og lignende. 

    Søknad om seksjonering

    Oppmålingsavdelingen behandler søknader om oppdeling av bygninger i eierseksjoner og søknader om reseksjonering.

    Plantegninger

    Plantegninger skal utarbeides for alle bygninger på eiendommen og for alle etasjer, også kjeller og loft. Hvert enkelt tegningsbilag skal være påført eiendommens gårds- og bruksnummer, samt etasjebetegnelse (evt. også hvilken bygning på eiendommen det gjelder). Plantegning av hele byggets flate skal inn på hvert ark. 

    Ved bruk av fargekoder/skraveringer oppfordres det til at hver seksjon (hoveddel og eventuelle tilleggsdeler) tildeles hver sin farge/skravering som går igjen i hele tegningsmaterialet.

    Situasjonskart

    Forenklet situasjonskart/kartutsnitt kan skrives ut via kommunens kart. Det tas ikke gebyr for kart som brukes som situasjonsplangrunnlag i seksjoneringssaker.

    Eiendommens yttergrenser markeres med farge (gjennomskinnelig).

    Dersom uteareal skal seksjoneres som tilleggsareal til bruksenhetene må oppdelingen markeres tydelig og målsettes slik at landmåler kan bruke kartet som utgangspunkt for oppmålingsforretningen. Det er ønskelig med en fil med digitale seksjonsgrenser/grensepunkter.

    Vedtekter for eierseksjonssameiet

    Alle eierseksjonssameier skal ha vedtekter. Disse fastsettes av hjemmelshaver(ne). Vedtektene skal minst angi eiendommens gnr/bnr og hvor mange medlemmer styret skal ha. For sameier som skal registreres i Foretaksregisteret, bør vedtektene også inneholde et ”firmanavn”, for eksempel ”Sameiet Storgt. 2” og det registreringsnummeret sameiet har blitt tildelt i Foretaksregisteret. Sameier med 9 eller flere seksjoner er registreringspliktige i Foretaksregisteret. Andre sameier kan registrere seg.

    Veiledning for seksjonering

    Skjema: Søknad om seksjonering (docx)
    Skjema: Søknad om seksjonering (pdf)
    Veiledning: Veiledning til utfylling av "søknad om seksjonering"
    Veileder til eierseksjonslovens offentligrettslige regler

    Dokumenter som skal sendes til kommunen ved begjæring om seksjonering:

    • Følgebrev
    • Begjæring om seksjonering - 3 eks., minst 1 original eller bekreftet kopi
    • Plantegninger - 3 eks.
    • Situasjonskart/forenklet kartutsnitt - 3 eks.
    • Vedtekter for sameiet - 1 eks.

    Eventuelle vedlegg:

    • Rekvisisjon av oppmålingsforretning
    • Fullmakt fra hjemmelshaver(e) - 2 eks., minst 1 original / bekreftet kopi
    • Firmaattest – 2 eks.
    • Samtykke til tinglysing fra den som evt. har satt tinglysingssperre – 2 eks.
    • Kopi av igangsettingstillatelse (for nybygg) og bekreftelse på samsvarende tegninger med seksjoneringen for planlagte bygninger – 1 eks.
    • Hjemmelserklæring/oppløsning av sameie - 2 eks., minst 1 original eller bekreftet kopi

    Dokumentene skal være i A4-format og med trykk bare på én side. Dersom plantegningene blir utydelige om de nedfelles på ett A4-ark, kan det brukes A3-format.

    Før seksjoneringsbegjæring sendes inn bør søker ha kontaktet Tinglysingen, Statens Kartverk for å få oversikt over:

    • Rett(e) hjemmelshaver(e) til eiendommen
    • Evt. tinglysingssperrer

    Rekvisisjon av oppmålingsforretning

    Dersom utearealet på eiendommen skal deles ved seksjoneringen, må det sendes inn rekvisisjon av oppmålingsforretning samtidig med begjæringen om seksjonering.

    Fullmakt fra hjemmelshaver(e)

    Fullmakten skal være i original og av nyere dato. Fullmakten må inneholde navn og personnummer på fullmaktsgiver. Det er ikke nødvendig med bekreftelse fra vitner.

    Firmaattest

    For juridiske personer må det fremlegges firmaattest eller annen tilfredsstillende dokumentasjon for underskriftene. Firmaattest må ikke være eldre enn 1 år når seksjoneringen skal tinglyses. 

    Samtykke ved tinglysingssperre

    Ved tinglysingssperre på eiendommen skal den som har sperren samtykke til seksjoneringen, helst på selve søknadsskjemaet (både på originalen og gjenparten). Alternativt godtas også at samtykke skjer på egne originaldokumenter. 

    Rammetillatelse og bekreftelse på samsvarende tegninger

    Når nybygg/bygg under oppføring skal seksjoneres, kreves det vedlagt kopi av rammetillatelse..

    Det kreves også bekreftelse på at tegningene i seksjoneringssaken er i samsvar med de sist godkjente tegningene i byggesaken.

    Oppløsning av sameie ved seksjonering (Hjemmelserklæring)

    Dette skjemaet bør sendes inn dersom eiendommen har mer enn én hjemmelshaver ved seksjoneringen og disse ikke skal eie seksjonene i fellesskap etter seksjoneringen.

    Skjema for fordeling av sameieandeler ved seksjonering 

    Ved innsendelse og tinglysing av skjemaet blir:

    • det tidligere sameiet oppløst
    • de nye seksjonene blir tinglyst på hjemmelshaverne i henhold til opplysningene 

    Alle hjemmelshaverne undertegne, samt to vitner. Ved en endring i eierforhold eller eierbrøk vil det utløses dokumentavgift ved oppløsningen av det tidligere sameiet. 

    Hva koster seksjonering?

    Gebyr for seksjonering
    Saksbehandling av koster i 2019
    1-3 seksjoner 7000,-
    4-8 seksjoner 10 000,-
    Fra 9 seksjoner, tillegg per ny seksjon* 650,-

    *Maksimalgebyr: 3 x satsen for 4-8 seksjoner

    Gebyr for tilleggsareal, per eierseksjon
    Areal fra og med til og med  er i 2019 på kr
    0 m²  50 m²  5000,-
    51 m²  250 m²  8000,-
    251 m²  500 m²  11 000,-
    501m²  2000 m²  15 000,-

    Deretter koster det 1000,- per overskytened daa (dekar)

    Befaring av eiendom utføres når kommunen finner det nødvendig ved behandling av saken. Gebyret kommer i tillegg til behandlingsgebyr: Kr. 3 500,-

    Reseksjonering

    Reseksjonering vil si endringer som gjøres etter at den første seksjoneringen er foretatt, for eksempel en ytterligere oppdeling eller sammenslåing av eksisterende seksjoner. Søknad om reseksjonering kan settes fram av seksjonens hjemmelshaver/eier. Der hvor reseksjonering omfatter flere seksjoner må alle som er hjemmelshavere (eiere) søke felles.

    Veiledning for reseksjonering

    Skjema: Søknad om reseksjonering (docx)
    Skjema: Søknad om reseksjonering (pdf)
    Veiledning: Veiledning til utfylling av "søknad om reseksjonering"
    Veileder til eierseksjonslovens offentligrettslige regler

    Dokumenter som skal sendes til kommunen ved begjæring om reseksjonering

    • Følgebrev
    • Begjæring om reseksjonering - 3 eks., minst 1 original eller bekreftet kopi
    • Plantegninger - 3 eks.
    • Situasjonskart/forenklet kartutsnitt - 3 eks.
    • Vedtekter for sameiet - 1 eks.  

    Hva koster reseksjonering?

    Gebyr for reseksjonering
    Saksbehandling av koster i 2019
    1-3 seksjoner eller fellesareal endres 12 000,-
    4-8 seksjoner eller fellesareal endres 15 000,-
    Fra 9 seksjoner, tillegg per ny endret seksjon* 1000,-

    *Maksimalgebyr: 3 x satsen for 4-8 seksjoner

    Befaring av eiendom utføres når kommunen finner det nødvendig ved behandling av saken. Gebyret kommer i tillegg til behandlingsgebyr: Kr. 3 500,-

    Alle skal ha en veiadresse

    Alle som i dag har matrikkeladresse skal få veiadresse. Det gjelder adresse både til bolig-, fritid- og næringsbygg.

    Les mer om arbeidet med å gi alle en veiadresse her

    Kontakt oss

    Siste endret: 22.01.2019

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?