Du er her: Hjem / Barneverntjenesten

Innhold

    Barneverntjenesten

    Hovedoppgaven til barneverntjenesten er å gi barn, unge og familier hjelp og støtte i vanskelige situasjoner. For at barneverntjenesten skal kunne gjøre denne jobben er vi helt avhengig av at alle tar ansvar og melder fra om bekymring for barn.

    Barnevernet

    Hovedoppgaven til barneverntjenesten er å gi barn, unge og familier hjelp og støtte i vanskelige situasjoner. 

    Enhetsleder: Åshild Gjerstad Lad

    Kontaktinformasjon dagtid

    Foreldre, barn og ungdom kan ta kontakt med barnevernet på:

    Mottakstelefon 902 21 860

    eventuelt 32 11 74 00

    Barnevernvakt, kveld og helg

    Barnevernvakt er en akuttberedskap som skal gi barn, unge og deres familier nødvendig hjelp utenom barneverntjenestenes ordinære kontortid.

    Barnevernvakta kan kontaktes på telefon: 911 14 600

    Fredag og lørdag: kl. 17.00 - 01.00

    Søndag-torsdag: kl. 17.00 - 24.00

    Barnevernvakta er et interkommunalt samarbeid mellom kommunene Ringerike, Hole, Jevnaker, Modum, Krødsherad og Sigdal.

    Avdelingsleder Helle Berget

    Mobil 414 13 292

    Hvor finner du barnevernet og barnevernvakten?

    Besøksadresse

    Storgata 13, 3510 Hønefoss

    Postadresse

    Serviceboks 123, Sentrum, 3502 Hønefoss

    Nasjonal alarmtelefon for barn og unge

    Den nasjonale Alarmtelefonen for barn og unge er åpen fra kl. 15.00 - 08.00 på hverdager og døgnåpen i helger og på helligdager.

    Telefon: 116 111

    Se mer på Alarmtelefon barn og unge

    Hva kan barnevernet hjelpe til med?

    Barnevernstjenesten kan sette inn hjelpetiltak hvor målet er en positiv endring hos familien eller barnet.

    Barnevernet kan støtte og hjelpe foreldre som har barn i en vanskelig livssituasjon.

    Er du selv barn eller kjenner du til barn som har det vanskelig kan du kontakte barnevernet.

    Hjelpetiltakene kan være direkte knyttet til barnet, foreldrene og/eller hele familien. Hjelpetiltakene kan være over kortere og lengre perioder, og tilpasses den/de enkelte.

    Eksempler på hjelpetiltak:
    • råd og veiledning
    • støttekontakt     
    • fritidsaktiviteter     
    • leksehjelp     
    • besøks- eller avlastningshjem
    • barnehage eller SFO
    • familieterapi     
    • økonomisk hjelp
    • opphold i senter for foreldre og barn

    Er du bekymret for et barns omsorgssituasjon?

    Da bør du kontakte barneverntjenesten.

    Din bekymringsmelding kan være svært viktig for barnet det gjelder. Å komme tidlig i gang med hjelp er viktig, og kan forhindre at vanskelighetene blir for store.

    Det er vanlig å frykte at man overreagerer eller overtolker bekymringsverdige signaler. Mange lurer på om det de ser kanskje ikke er alvorlig nok, eller om en melding kan skape unødige problemer.

    Det er barneverntjenestens oppgave er å vurdere bekymringer, og om hjelp er nødvendig. Din oppgave er å sørge for at barneverntjenesten får vite om barnet som har det vanskelig.

    Skoler, barnehager og andre offentlige instanser har plikt til å kontakte barneverntjenesten dersom de vurderer at det er grunn til bekymring.

    Må jeg oppgi navnet mitt?

    Du er ikke nødt til å oppgi navnet ditt som privat person når du kontakter barneverntjenesten. Du kan drøfte saker anonymt. Vi ønsker allikvel at du sier hvem du er, fordi det gir saken troverdighet. Som offentlig ansatt må du alltid oppgi navnet ditt.

    Vi ønsker at det skal være lav terskel for å ta kontakt med oss.

    Hva skjer når jeg melder min bekymring?

    Du kan drøfte bekymringen med en saksbehandler hod oss og sammen finner vi ut hvem som best kan hjelpe deg videre. Man kan bli enige om å opprette bekymringsmelding.

    Hvis man blir enig om å opprette bekymringsmelding:

    Barnevernstjenesten har frist på en uke til å avklare meldingen. I løpet av denne uken kan vi kun kontakte deg, barnet og dets foresatte.

    Barnevernstjenesten må i løpet av den første uka beslutte:

    • omsaken skal tas inn til videre undersøkelse
    • eller om meldingen skal henlegges

    Dersom bekymringsmeldingen går videre til undersøkelse, skal undersøkelsen vanligvis ikke vare lenger enn tre måneder.

    Hvilke undersøkelser gjør vi?

    I løpet av undersøkelsen snakker ansatte i barnevernet med både foreldre og barnet. Ansatte kommer vanligvis også på hjemmebesøk for å få et nærmere inntrykk av familiesituasjonen.

    I Ringerike jobber vi mye med barnets og familiens totale nettverk for om mulig å finne løsninger innenfor barnets egen familie og omgangskrets.

    Når undersøkelsen er ferdig vurderer barneverntjenesten om noe bør gjøres videre for å hjelpe familien. I noen tilfeller avsluttes saken etter undersøkelsen.

    Bekymringsmelding fra privatpersoner

    Som privatperson kan du melde din bekymring både skriftlig og muntlig. Du kan ringe oss, komme innom kontorene våre eller levere et brev. Vi oppfordrer til å levere skriftlig bekymring, for da kan du være sikker på at meldingen inneholder de opplysningene du ønsker.

    Bekymringsmelding fra offentlig ansatte

    Som offentligansatt må du levere skriftlig bekymringsmelding, og du har ikke mulighet til å være anonym. Du må gjerne snakke med barneverntjenesten i forkant dersom du ønsker råd og veiledning på hvordan du skal skrive meldingen før du leverer den

    Meldeskjema for bekymringsmelding

    Meldeskjema for bekymringsmelding

    Siste endret: 21.09.2018

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?