Gå til innhold Gå til søk

Ledsagerbevis

Ledsagerbevis skal gjøre det mulig for funksjonshemmede som trenger assistanse å delta på arrangementer uten å måtte betale dobbel billettpris. Ledsagerbevis er en frivillig ordning som nå er innført i de fleste fylker og kommuner.

Ledsagerbeviset er et virkemiddel for å forebygge isolasjon og bidra til økt livskvalitet for den enkelte. Målgruppen er personer som uten funksjonsnedsettelse hadde kunnet delta på egenhånd. Nedre aldersgrense er derfor normalt 8 år.

Ledsagerbevis er gyldig for hele landet på de steder som aksepterer ordningen. Den funksjonshemmede løser selv billett, men får ta med seg ledsager gratis der ledsagerbevis aksepteres. Det er den enkelte arrangør eller virksomhet som dekker den billetten som er gratis.

Søknadsskjema for ledsagerbevis kan du få på Servicetorget eller laste ned her. Bilde (passfoto) legges ved søknaden. Uttalelse fra enten primærlege, legespesialist, offentlig godkjent helseinstitusjon eller kommunal helse- og sosialetat om den funksjonshemmedes behov for ledsager skal medfølge.

Det kan gis tidsbegrenset eller varig gyldighet. Kommunen vurderer dette og påfører gyldighetsdato.

Publisert
09.11.2007
Sist endret
22.07.2013

Selvbetjening

Les mer

Kontakt oss

Servicetorget

Storgt. 13, Hønefoss
Tlf. 32 11 77 23
Fax: 32 11 77 22

Åpningstider: 
Mandag-fredag 0800-1530



send siden som epost Tips noen om denne siden

Kommunevåpen Ringerike kommune    Ringerike kommune - 32 11 74 00 - e-post: postmottak@ringerike.kommune.no - Kontakt nettredaksjonen     Følg oss på Twitter Linkedin

                                 
Google
Tilpasset søk